• 0

KOR geen btw op uitgaande facturen.....hoe administratief te verwerken

Obv de cijfers 2010 verleent de Belastingdienst vrijstelling btw aangifte over 2011 ivm Korregeling.

In de brief is vermeld dat oa geen btw gefactureerd mag worden. Aan het einde van het jaar moet uit je admi blijken dat de KORregeling nog steeds van toepassing is. Tevens nodig voor de vrijstelling over 2012

Dus de uitgaande facturen worden zonder btw gefactureerd.

Bij inkomende facturen worden de kosten en btw apart geboekt. Aan het einde van het jaar kan deze worden overgeboekt naar kosten. ( Of naar het resultaat?......als voordeel uit de KOR regeling)

Maar om de “af te dragen btw “ te kunnen berekenen , moet ook nog “te betalen btw” berekend en geboekt worden. ( lijkt mij)

De vraag is hoe luiden de journaalposten?

Hoop dat mijn vraag duidelijk is….. (?)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Obv de cijfers 2010 verleent de Belastingdienst vrijstelling btw aangifte over 2011 ivm Korregeling.

 

In de brief is vermeld dat oa geen btw gefactureerd mag worden. Aan het einde van het jaar moet uit je admi blijken dat de KORregeling nog steeds van toepassing is. Tevens nodig voor de vrijstelling over 2012

 

Dus de uitgaande facturen worden zonder btw gefactureerd.

 

Bij inkomende facturen worden de kosten en btw apart geboekt.

Aan het einde van het jaar kan deze worden overgeboekt naar kosten. ( Of naar het resultaat?......als voordeel uit de KOR regeling)

 

Maar om de “af te dragen btw “ te kunnen berekenen , moet ook nog “te betalen btw” berekend en geboekt worden. ( lijkt mij)

 

De vraag is hoe luiden de journaalposten?

 

Hoop dat mijn vraag duidelijk is….. (?)

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Obv de cijfers 2010 verleent de Belastingdienst vrijstelling btw aangifte over 2011 ivm Korregeling.

(..............)

Hoop dat mijn vraag duidelijk is….. (?)

 

Soeba,

 

Beide (!) vragen zijn duidelijk, maar wat me niet duidelijk is, is hoe jij aan die - zoals jij het noemt - vrijstelling komt.

Die vrijstelling heet officieel 'ontheffing van je administratieve verplichtingen' en houdt in dat je geen aangifte omzetbelasting (=BTW) hoeft te doen. Je berekent wel BTW, maar mag deze niet apart op de uitgaande factuur zetten. BTW die jij hebt betaald op investeringen en kosten mag je niet aftrekken. Kan ook niet, want je krijgt geen BTW-aangifte.

 

Mijn vraag is dus: hoe kom je aan die ontheffing? Die moet je nl. zelf aanvragen. De inspecteur mag deze niet zomaar door je strot duwen. Ben benieuwd hoe dat bij jou is gegaan.

 

Hoe het met de journaalposten gaat weet ik niet, daar zal iemand anders je hier vast mee kunnen helpen, maar ik zou als ik jou was zo snel mogelijk een briefje aan de BTW-inspecteur sturen en verzoeken om die ontheffing te schrappen.

 

Administratie moet je nl. toch bijhouden als ondernemer, dus dat BTW-deel kan er dan ook wel bij. Het grote nadeel van die ontheffing is - zoals gezegd - dat je geen BTW op investeringen//inkopen/kosten kan aftrekken. Daar word je niet vrolijk van, toch?

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Obv de cijfers 2010 verleent de Belastingdienst vrijstelling btw aangifte over 2011 ivm Korregeling.

In de brief is vermeld dat oa geen btw gefactureerd mag worden.

Kun je die brief eens laten zien? Want de KOR houdt juist in dat je wel BTW in rekening brengt, maar dat je die niet hoeft af te dragen.

 

Of is er sprake van een onderneming die (nagenoeg) alleen aan niet-btw-plichtige afnemers levert, zodat het kasstelsel van toepassing is?

Link naar reactie
  • 0

Ik geef hier een "logische" wijze van administreren weer om ook dit onderdeel van de vragen te beantwoorden.

 

Uit voorgaande reacties is op te maken dat allereerst de vraag gesteld moet worden of het een pré is dat er een vrijstelling is verleend.

 

Voor de duidelijkheid het is wel zaak om de te factureren dienst / levering te verhogen met 19% voor BTW.

Deze BTW mag echter niet op de factuur vermeld worden.

De zakelijke afnemer zal hier niet blij mee zijn want hij mag de BTW niet verrekenen !

 

Deze BTW over de omzet wordt niet, in de loop van het jaar, geboekt.

Enkel per jaarultimo dient er een berekening gemaakt te worden of de KO regeling nog van toepassing is.

 

De omzet X 19/119 ( of 06/106) geeft het af te dragen bedrag aan BTW.

Na aftrek van de voordruk BTW resteert het saldo wat dan weer vergeleken dient te worden met de KOR bedragen om te bepalen of de vrijstelling nog van toepassing is.

 

De niet verrekenbare BTW uit inkopen dient nu als extra last naar de V&W gebracht te worden.

 

( Ik ga ervan uit dat bij grote investering c.q. een, op jaarbasis, terug te vorderen BTW er een suppletie dient te volgen.

Nu dient de af te dragen BTW uit de omzet gehaald te worden en zichtbaar gemaakt te worden in de administratie.

Een memoriaalboeking (Omzet / Af te dragen BTW) kan m.i. volstaan.)

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Deze BTW over de omzet wordt niet, in de loop van het jaar, geboekt.

Enkel per jaarultimo dient er een berekening gemaakt te worden of de KO regeling nog van toepassing is.

 

De niet verrekenbare BTW uit inkopen dient nu als extra last naar de V&W gebracht te worden.

 

Beste Jan,

 

Je advies is ook precies mijn gedachtengang..... .................maar door alle vraagstukken omtrent KOR waaronder op higherlever, ben ik gaan twijfelen over de verwerking van 'het voordeel uit de korregeling (in de 8 of 9 rubriek) ........

Dit voordeel blijkt dus niet uit mijn boekhouding...........en ik vraag me dus of dat correct is....?

 

Want het enige verschil tussen mijn vraagstuk en die van de anderen is dat ik de "te betalen btw' niet opboek agv de ontheffing

en de andere vragers dus geen ontheffing hebben en de adminstratie regulier verwerken..... en daardoor het voordeel dus wel kunnen laten zien..

 

Dat vond ik vreemd omdat dit voordeel de IB voor een klein deel doet verhogen........en agv de vrijstelling dus geen 'hogere' IB betaald hoeft te worden ???. (vergelijkend vanuit dezelfde situatie natuurlijk)

 

Hoor graag nog of een andere zienswijze is.

 

thx, thx

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

( Ik ga ervan uit dat bij grote investering c.q. een, op jaarbasis, terug te vorderen BTW er een suppletie dient te volgen.

 

Een suppletie is niet mogelijk omdat dat een correctie op de reguliere BTW-aangifte is en die aangifte is er niet vanwege de ontheffing.

 

@Soeba, er is geen andere zienswijze dan zoals door Jan (ik denk dat je mij - John - bedoelt beschreven is. De KOR heeft wel invloed op je inkomstenbelasting, maar financieel gezien kun je beter de KOR toepassen dan, e.e.a. in de inkomstenbelasting verrekenen omdat daar slechts een deel van het BTW-bedrag kan worden verrekend.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ha Soeba,

 

Je zult vast hebben nagedacht over die ontheffing van administratieve verplichtingen. Het zou omslaan in een nadeel als je in een kalenderjaar btw terug zou krijgen vanwege een grote investering. ALs je die ziet aankomen is het dus zaak je ontheffing op te heffen, maar verder zou ik er van genieten. Kennelijk vond je het belangrijk om die ontheffing te krijgen, wees blij dat je 'm hebt.

Een rekenvoorbeeld: stel dat je in een kalenderjaar 7.000 euro factureert (inclusief btw, want je mag de btw niet apart vermelden) waar btw op zou zitten, dan is dat 19/119e ofwel 1.117 euro btw die je zou moeten afdragen als je die ontheffing niet had. Dat zou ruimschoots binnen de grens van de KOR vallen, dus mocht je toch alles houden.

 

Qua journaalposten: je mag geen btw in rekening brengen op je facturen, je mag geen btw terugvragen. Ik zou dan ook geen btw vermelden in je financiele administratie, maar kosten-factuur voor het volledige bedrag op de betreffende kostensoort boeken. Pas dan heeft die ontheffing m.i. zin, omdat het dan je administratie makkelijker maakt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.