• 0

Studiekosten aftrekbaar

Hoi hier weer een vraag of de studiekosten aftrekbaar is. Ik heb een aantal topics gelezen over de vraag of de studiekosten aftrekbaar is, maar ik heb geen duidelijk voorbeeld gevonden van mijn situatie.

 

Mijn situatie is als volgt: ik ben samen met mijn huisgenoot een VOF gestart in het online verkopen van tafellinnen. Ik volg als WO studie ondernemingsrecht. En mijn huisgenoot International business administration. Wij krijgen beide €266 uitwonende studiefinanciering per maand. Door mijn rechten studie heb ik het onderlinge samenwerkingscontract op kunnen stellen, de algemene voorwaarden, we houden de boekhouding zelf bij (allebei het studievak boekhouden en ik heb belastingrecht). Kortom er zijn een aantal zaken die we zelf kunnen dankzij onze studie.

 

Ik vroeg me nu af of het vakliteratuur ex BTW kan aftrekken en het collegegeld aftrekbaar is? En of dit persoonlijk aftrekbaar is van het belastbaar inkomen? En of ik iets moet doen met de BTW op de boeken voor de omzet belasting...

 

 

Scholingsuitgaven onder voorwaarden aftrekbaar

U kunt bepaalde scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:

 

- U volgt een opleiding die u nodig heeft voor uw huidige beroep of een toekomstig beroep.

- Uw studie heeft een van de volgende doelen:

- verbeteren van uw maatschappelijke positie in financieel-economisch opzicht;

- op peil houden of verbeteren van kennis en vaardigheden die u nodig heeft voor het verwerven of behouden van uw inkomen uit tegenwoordige arbeid.

 

Voor het aftrekken van scholingsuitgaven geldt een drempel. Deze drempel is inkomensonafhankelijk en is € 500 per persoon. Het maximaal aftrekbare bedrag is € 15.000.

 

De kosten van een studie uit liefhebberij of van een studie met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar.

 

Aftrekbare kosten van scholingsuitgaven

Aftrekbaar zijn bijvoorbeeld uitgaven voor:

 

- lesgeld;

- studieboeken.

 

Niet-aftrekbare kosten van scholingsuitgaven

Niet aftrekbaar zijn onder andere:

 

- reis- en verblijfskosten; hieronder vallen ook kosten van excursies en studiereizen;

- uitgaven voor huisvesting, voedsel, drank, genotmiddelen en kleding;

- kosten van een werk- of studeerkamer;

- inrichtingskosten van een werk- of studeerkamer.

 

Mvg, Boy S

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=41647;start=0

 

heb je deze al gelezen?

 

en dan denk ik dat deze reactie van Joost het meest duidelijke is voor jouw vraag.

 

 

Studie masters aftrekbaar als ondernemingskosten?

Veelal niet. Studiekosten zijn voor ondernemers aftrekbaar als die zien op het op peil houden van vakkennis. Bijna alle studies HBO en WO worden gevolgd ter verkrijging van toekomstig inkomen en niet voor het op peil houden van vakkennis. Zo kreeg een accountant die Rechten ging studeren ongelijk toen hij die kosten als ondernemingskosten aanmerkte.

 

Het komt evenwel voor. Denk in dat iemand zelfstandig goudsmid is die het vak in de praktijk geleerd heeft en besluit om in Schoonhoven de opleiding te volgen om meer kennis op zijn vak in huis te halen. En zelfs die is heel letterlijk genomen al op het randje.

 

 

Reiskosten aftrekbaar indien het wel ondernemingskosten zijn?

Ik begrijp niet zo goed waarom dit aangehaald wordt in dit topic. Er staat weliswaar seminars en kosten van studiereizen, maar daarmee wordt niet bedoeld de reiskosten van en naar de schoolbanken. Studiereizen moet je uitleggen als op reis gaan (dus meerdaags van huis) in het kader van een opleiding.

 

Voor een ondernemer zijn de kosten van en naar de schoolbanken gewoon aftrekbaar. Het zijn immers zakelijke kilometers als de studie zelf gezien wordt als zakelijke kosten (dus op peil houden vakkennis).

 

Onderscheid met de studiekostenaftrek als persoonsgebonden aftrek

Studiekosten die gemaakt worden met het oog op verwerving van toekomstig inkomen (veelal alle HBO- en WO-opleidingen) zijn aftrekbaar onder voorwaarden als persoonsgebonden aftrek. Beperkingen worden gesteld aan rechthebbenden op een studiebeurs, de duur van de studie en de hoogte van de kosten per jaar.

Link naar reactie
  • 0

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=41647;start=0

 

heb je deze al gelezen?

 

en dan denk ik dat deze reactie van Joost het meest duidelijke is voor jouw vraag.

 

 

 

Onderscheid met de studiekostenaftrek als persoonsgebonden aftrek

Studiekosten die gemaakt worden met het oog op verwerving van toekomstig inkomen (veelal alle HBO- en WO-opleidingen) zijn aftrekbaar onder voorwaarden als persoonsgebonden aftrek. Beperkingen worden gesteld aan rechthebbenden op een studiebeurs, de duur van de studie en de hoogte van de kosten per jaar.

 

Oke super dat is precies het antwoord dat ik zoek. Die had ik over het hoofd gezien. Ik heb wel nog een vraagje over het laatste gedeelte van de reactie van Joost. Wat bedoelt hij hiermee, dat de studiekosten wel aftrekbaar zijn onder voorwaarden als persoonsgebonden aftrek?

Link naar reactie
  • 0

Hoofdstuk 6 van de Wet Inkomstenbelasting behandelt de persoonsgebonden aftrek. Studiekosten zijn daar een onderdeel van.

 

Als je de studiekosten niet kunt opvoeren als ondernemingskosten (en in jouw geval ben ik de mening toegedaan dat je de studiekosten niet kunt opvoeren als ondernemingskosten) zijn ze wellicht nog wel aftrekbaar als persoonsgebonden aftrek. Als je aanspraak hebt op studiefinanciering geldt een relatief complexe berekeningswijze, die er meestal op neerkomt dat je pas een aftrekpost hebt als je in de leenfase zit.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Misschien laat, maar beter laat dan nooit uiteraard:

 

Voorwaarden aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven

U mag uw studiekosten en andere scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:

– U of uw fiscale partner maken de kosten voor uw studie of die van uw fiscale partner. Kosten voor de studie van uw kind mag u dus niet aftrekken;

– De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige beroep. – Er is sprake van een leertraject. Hierbij doet u kennis op onder begeleiding of toezicht;

– Uw totale kosten min eventuele vergoedingen zijn hoger dan de drempel van € 500;

– Het bedrag dat u mag aftrekken als studiekosten en andere scholingsuitgaven na vermindering van de drempel, is maximaal € 15.000. Er geldt geen of een hoger maximaal bedrag in de volgende situaties (zie Maximum aftrek studiekosten).

 

Dit mag je niet aftrekken:

Niet-aftrekbare studiekosten

De volgende kosten mag u niet aftrekken:

– rente voor studieschulden;

– kosten van levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding;

– reis- en verblijfkosten – kosten voor studiereizen of excursies;

– kosten voor (de inrichting van) een werk- of studeerruimte.

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Voltaire

 

"Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable." - J.F Kennedy

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.