• 0

??

Ik heb een kort vraagje, ik heb onlangs voor een familielid de aangifte Inkomstenbelasting ingevuld. Hij heeft een vaste baan en in weekenden verdient die wat bij door op een vrije markt goederen te verkopen.

Met zijn kilometervergoeding komt hij op een verlies uit.

Hij voldoet niet aan de urencriterium. Dus ik heb ik het verwerkt als Resultaat overige werkzaamheden.

Maar als hij inlogt op de belasting site staat de winstaangifte nog open en dient die nog ingevuld te worden.

Nu is mijn vraag moet ik het afwachten totdat hij wat van de belastingdienst hoort of dien ik alsnog zo snel mogelijk de winstaangifte in te vullen?

Alvast bedankt!!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

De redenatie 'voldoet niet aan het urencriterium, dus het is Resultaat uit Overige Werkzaamheden' is wat kort door de bocht, maar als het gaat om een weekendactiviteit waar geen grote sommen geld mee verdiend worden, vermoed ik dat je toch op ROW uit zou zijn gekomen.

Het beveiligde deel van de Belastingdienst-website hoort aan te geven wanneer een aangifte is ingediend, maar als de site dat niet doet, is dat geen probleem. Als je familielid maar kan aantonen dat er een aangifte is ingediend (op de print staat vaak een ontvangstbevestiging).

Kennelijk staat je familielid geregistreerd als 'winst-ondernemer' bij de Belastingdienst en reiken ze daarom (via de website) een winst-aangiftebiljet uit. Formeel (art 8 AWR) ben je verplicht om de gevraagde gegevens in te vullen, dat zou betekenen dat je die winst-aangifte alsnog moet gaan invullen waarbij je alles op nul zet want er is volgens jou geen sprake van een onderneming. Beter is dan om even een briefje naar de inspecteur te sturen waarbij je aangeeft 'om deze en deze redenen hebben we er voor gekozen om het inkomen als ROW aan te merken en de winst-aangifte niet in te vullen. Als u daar een mening over heeft horen we die graag'.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0
Beter is dan om even een briefje naar de inspecteur te sturen waarbij je aangeeft 'om deze en deze redenen hebben we er voor gekozen om het inkomen als ROW aan te merken en de winst-aangifte niet in te vullen. Als u daar een mening over heeft horen we die graag'.

Dat briefje is wel van belang omdat anders een negatief resultaat kan leiden tot een negatieve MKB-winstvrijstelling, ergo iets met belasting betalen. Ieder jaar een verlies opgeven gaat uiteindelijk ook niet werken. Er moet wel verwachting bestaan dat er een keer winst gemaakt gaat worden, anders is het verlies niet aftrekbaar. Wordt de winst substantieel, kan je ook als ondernemer kwalificeren, zonder aan het urencriterium te voldoen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

• 0

Is er een onderneming bij de Kvk ingeschreven en/of heeft de belastingdienst indertijd een vragenfoemulier "startende onderneming ingevuld, op basis waarvan b.v. een BTW nummer werd toegekend? dit is namelijk vaak de basis waarop de belastingdienst een beordeling maakt.

Verder kan er, uitgaande dt het doel winstmaken is, er sprake zijn van een onderneming en dus winstaangifte, ook als men het urencriterium (in een bepaald jaar) niet haalt.

Aan de hand van het ontvangen aangifttebiljet is bovendien te zien of dit voor een ondernemer of een particulier is (inhoud en de inspectiecode). Als je daarover even info wil, stuur me gewoon even via IM even de code (driecijfers) van het biljet op en ik laat je weten wat voor biljet je hebt ontvangen.

Succes met de werkzaamheden

Administratiekantoor Frelo

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar