• 0

bijtelling 2013

Aanbevolen berichten

  • 0

Als iedereen met zo'n autootje nu centjes gaat sparen om dat klapje op te vangen dan wordt dat slecht nieuws voor de economie. Dus gewoon braaf blijven consumeren. :)

 

Misschien gewoon eerst even de verkiezingsuitslag van september afwachten. Er zijn zelfs pessimisten die het einde van de eu voorspellen, dan hoeven we onder leiding van premier marijnissen ook niet meer aan de 3% te voldoen.

 

Overigens als je een ding zeker weet met de auto van de zaak, dan is het dat de regels ieder jaar, bij onaangename verrassing, wijzigen. Het is net zo als fan zijn van excelsior, ieder jaar loop je kans te degraderen.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

[quote Je hebt ook de voordelen en zelfs jarenlang buitensporig voordeel gehad. En iedereen draagt een steentje bij!

Je kunt gerust spreken van een rotsblok in plaats van een steentje. Ik vraag me af of de forse bijtelling bijdraagt aan het arbeidsmoraal. Het financiële verschil tussen de werkenden en degenen die niet willen of kunnen werken wordt wel erg klein.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

kan toch niet zijn dat voor voor niks 450 moeten gaan betalen?

om alleen naar huis te rijden

 

Inderdaad wel het gevolg van één van de akkoorden uit het lente-akkoord. Ik denk dat de politiek het meer ziet als: wij hoeven met zn allen toch niet te betalen om jou naar huis te laten rijden? Dat is namelijk het geval wanneer het vervoer wel aftrekbaar is maar niet wordt gecorrigeerd door een bijtelling.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Inderdaad wel het gevolg van één van de akkoorden uit het lente-akkoord. Ik denk dat de politiek het meer ziet als: wij hoeven met zn allen toch niet te betalen om jou naar huis te laten rijden? Dat is namelijk het geval wanneer het vervoer wel aftrekbaar is maar niet wordt gecorrigeerd door een bijtelling.

 

 

Maar de collega die ook elke dag van huis naar werk reist met een NS Jaarkaart die door de baas wordt vergoed (die ook nog wel is buiten werktijd wordt gebruikt), wordt niet belast.

 

Werknemers (of vakbonden) zullen dit uiteindelijk toch (deels) gecompenseerd willen zien in loonsverhogingen.

Drijft de loonkosten nog meer op in Nederland, niet goed voor de groei en concurrentiepositie.

Ik zie weinig toegevoegde waarde (voor de lange termijn) in deze regeling, gewoon een korte termijn oplossing om die

heilige 3% maar te halen.

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Inderdaad wel het gevolg van één van de akkoorden uit het lente-akkoord. Ik denk dat de politiek het meer ziet als: wij hoeven met zn allen toch niet te betalen om jou naar huis te laten rijden? Dat is namelijk het geval wanneer het vervoer wel aftrekbaar is maar niet wordt gecorrigeerd door een bijtelling.

 

 

Maar de collega die ook elke dag van huis naar werk reist met een NS Jaarkaart die door de baas wordt vergoed (die ook nog wel is buiten werktijd wordt gebruikt), wordt niet belast.

 

 

Nee hoor. Alle onbelaste reiskosten voor woon-werkverkeer worden geschrapt, dus ook de 19 ct vergoeding voor eigen vervoer en OV kosten. Iedereen gaat dus in feite netto betalen voor woon-werkverkeer.

Link naar reactie
  • 0

Maar de collega die ook elke dag van huis naar werk reist met een NS Jaarkaart die door de baas wordt vergoed (die ook nog wel is buiten werktijd wordt gebruikt), wordt niet belast.

 

Nee hoor. Alle onbelaste reiskosten voor woon-werkverkeer worden geschrapt, dus ook de 19 ct vergoeding voor eigen vervoer en OV kosten. Iedereen gaat dus in feite netto betalen voor woon-werkverkeer.

Niet om het over politiek te gaan hebben, maar als het "voordeel" van de OV-jaarkaart verdwijnt dan is het vreemd dat GroenLinks daar niet speciaal voor heeft geknokt om dat overeind te houden. Dat zou toch een extra signaal kunnen zijn om meer mensen de trein in te krijgen. Dat is goed voor de economie > minder files.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat GL niet heeeel erg veel knokruimte heeft. Blijft ppolitiek en dus compromissen. waar de één wel of niet hard voor heeft gestreden in ruil voor wat anders blijft helaas binnendeurs maar je hoeft natuurlijk niet te verwachten dat een 'aanschuifpartij' op alle fronten hard kan inzetten.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

nee volgens mij dan niet inderdaad. Enige aanpassing lijkt vooral het woon-werk verkeer. Als je naar je werk fietst, loopt, OV of eigen vervoer om vanaf daar een zakelijke auto te gebruiken om naar klanten te gaan, dan is er geen sprake van prive gebruik dus ook geen bijtelling.

Zoals ik het heb begrepen is het uitgangspunt: beschikking, dus privé voordeel c.q. besparing, dus bijtelling. Maar ook schijnt het de bedoeling te zijn dat er een overgangsregeling komt.

 

In ieder geval ontzettend zuur voor een grote groep ondernemers. Voor mij betekent het dat ik waarschijnlijk een auto eruit doe en dan maar wat vaker de cabrio pak, want ik ga echt geen forfaitaire bijtelling doen.

Link naar reactie
  • 0

Nu werk ik voor een werkgever uit Enschede en woon zelf in Tilburg.

Mijn functie is een buitendienst functie. ( account manager )

 

Ik bezoek de klanten vanuit huis, en kom daar uiteraard aan het einde van de dag weer terug.

 

Ook moet ik regelmatig een keer naar Kantoor in Enschede voor meetings en scholingen.

 

Hoe bekijkt de belastingdienst dan de kilometers?

Link naar reactie
  • 0

Maar een zelfstandige, die naar de opdrachtgever rijdt om daar zijn werk te doen, is dat woon/werk verkeer of zakelijk?

 

Ik zelf werk namelijk geregeld bij de opdrachtgever op kantoor en ga daar vrijwel altijd met de auto naar toe. Ik heb geen eigen kantoor en voor de dagen dat ik niet naar de opdrachtgever hoef, werk ik gewoon thuis.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Eea moet nog volledig uitgelegd worden (eind mei) maar de simpele opzet is woon-werk verkeer is belast. Dus meetellen voor de bijtelling:

 

[*]vanuit huis in de ochtend rechtstreeks naar de klant rijden

[*]aan het eind van de dag van de laatste klant naar huis rijden

[*]van kantoor aan het eind van de dag naar huis rijden omdat je 's ochtends rechtstreeks naar een klant moet

[*] etc.etc.

 

Zodra je woning in een ritje zit, heb je het over woon-werkverkeer. Dat het volledig onhandig en onnuttig is voor iedereen als mkb'ers nu dus verplicht eerst terug naar kantoor moeten in de bus om vervolgens met eigen middelen naar huis te rijden, dit in de morgen weer retour moeten doen om de bus alsnog te pakken voor de eerste klant staat daar (voorlopig in ieder geval) nog even buiten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar een zelfstandige, die naar de opdrachtgever rijdt om daar zijn werk te doen, is dat woon/werk verkeer of zakelijk?

 

Ik zelf werk namelijk geregeld bij de opdrachtgever op kantoor en ga daar vrijwel altijd met de auto naar toe. Ik heb geen eigen kantoor en voor de dagen dat ik niet naar de opdrachtgever hoef, werk ik gewoon thuis.

 

Als je bedrijf op dezelfde locatie zit als je woning, heb je nooit woon-werkverkeer naar mijn mening omdat je van je werkadres naar de klant gaat en weer terug (al is dat adres toevallig gelijk aan het adres van je woning). het woon-werkverkeer is dan de wandeling van je kantoorkamer naar je huiskamer, niet de rit van de klant terug naar je bedrijf.

 

Lijkt me

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar het gaat dus over lease-auto's? Ik heb geen lease-auto, maar declareer 19 ct per km voor al mijn zakelijke ritten, dus ook het huis -> 'werk' verkeer. Mijn zakelijke km's zijn vooral de ritten naar het kantoor van de opdrachtgever, waar ik dan mijn werk doe.

 

Ik vraag me dus af of ik dan nog steeds die 19 ct per km kan declareren.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

nee, als het woon-werk is dus niet. Voor niet-leasers is de regel zo geworden dat de netto vergoeding komt te vervallen, dus die 19ct maar ook OV kosten. Maar als je bedrijf gevestigd is op hetzelfde adres als je woning (zie laatste post), dan lijkt me dat er nooit sprake is van woon-werk dus dan wel mogelijk om 19ct netto te declareren.

Link naar reactie
  • 0

nee, als het woon-werk is dus niet.

 

Jawel, want dit is geen woon-werk verkeer. Dit zijn zakelijke ritten (van/naar de klant).

En dat blijft (zoals ik het begrepen heb, zonder al die nieuwe voorstellen heel goed bestudeert te hebben overigens) gewoon aftrekbaar voor 19 cent per km.

Link naar reactie
  • 0

nee, als het woon-werk is dus niet.

 

Jawel, want dit is geen woon-werk verkeer. Dit zijn zakelijke ritten (van/naar de klant).

En dat blijft (zoals ik het begrepen heb, zonder al die nieuwe voorstellen heel goed bestudeert te hebben overigens) gewoon aftrekbaar voor 19 cent per km.

Dat moet nog maar blijken, zoals ik aangeef hangt het af of het bedrijfsadres inderdaad ook zijn woonadres is (je knipt alleen de eerste zin :). Dan is het mogelijk zonder bijtelling te rijden en dus ook om 19ct te claimen. Maar Frank geeft aan te claimen voor zakelijk en woon-werk. Dit laatste kan dus niet meer maar is geen probleem als je geen woon-werk verkeer hebt zoals in het geval waar je bedrijfsadres gelijk is aan je woonadres

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet precies wat je hier nu bedoelt.

Volgens mij (maar nogmaals: ik heb het nog niet goed bestudeerd) is het verschil dat straks het woon-werk verkeer niet meer belastingvrij te vergoeden is (en daarom – neem ik dan aan – ook niet meer door de ondernemer als zakelijke km’s te claimen zijn).

 

Maar Frank heeft helemaal geen woon-werk km’s (en ook geen bijtelling, want hij rijdt in zijn privé-auto voor de zaak). Hij heeft kantoor aan huis (of ik begrijp zijn situatie helemaal verkeerd).

De ritten die hij voor zijn bedrijf aflegt zijn gewoon zakelijke km’s (zoals bijvoorbeeld van/naar de klant). En dat blijft gewoon aftrekbaar (voor 19 cent), als ik goed gelezen heb.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Maar Frank heeft helemaal geen woon-werk km’s (en ook geen bijtelling, want hij rijdt in zijn privé-auto voor de zaak). Hij heeft kantoor aan huis (of ik begrijp zijn situatie helemaal verkeerd).

De ritten die hij voor zijn bedrijf aflegt zijn gewoon zakelijke km’s (zoals bijvoorbeeld van/naar de klant). En dat blijft gewoon aftrekbaar (voor 19 cent), als ik goed gelezen heb.

 

Nee, je snapt het goed. Maar voor mij is de vraag wat onder woon-werk verkeer wordt verstaan. Ik heb dus gewoon een kantoorkamer in huis, waar ik werk als ik niet bij de klant hoef te zitten. Maar ongeveer de helft van de tijd werk ik op locatie bij de klant. Dus hetzelfde werk als wat ik thuis doe (software ontwikkeling), maar dan bij de klant zelf en dat zijn gewoon hele dagen. Ik moet dus ook naar de klant toe en dat doe ik met de auto. Mijn vraag is dus of dat een zakelijke rit is of een woon-werk rit.

 

Zitten we nou in een soort van grijs gebied of zou het voor mij duidelijk moeten zijn?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Zoals jij (ervaren ondernemer!) ook weet, is de rechterlijke logica soms voor gewone stervelingen niet te volgen. Maar in dit geval lijkt het mij geen grijs gebied te kunnen bestaan:

Als je kantoor (bureau met computer+telefoon etc) in je woning hebt, dan is toch echt je woonadres dezelfde als je kantooradres.

 

Dus: als je op pad gaat (voor de zaak wel te verstaan!) dan zijn dat zakelijke ritten (woon-werk verkeer is nihil).

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja precies, helemaal eens. Ik wist nog niet of je nou kantoor aan huis had of niet. In jouw geval is er nooit sprake van woon-werkverkeer, behalve dus wanneer je van je huiskamer naar je kantoorkamer loopt. Van en naar een klant is dus altijd zakelijk.

 

Gevallen waar mensen dus de auto meenemen naar huis om in de ochtend naar de eerste klant te kunnen, daar is sprake van bijtelling (of het niet kunnen declareren van netto 19ct)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.