Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
likewise
Beste allen,
voor mij een nieuwe stap, voor sommigen gesneden koek. Ik zit nog met wat vragen, doorlezen van het forum heeft al veel vragen beantwoord (bedankt). Mijn huidige situatie:
Twee ZZP zelfstandigen (hij BV, ik EMZ), we werken 3 jaar goed samen, opdrachten nemen grotere vormen aan, en we willen om redenen van uitstraling, identiteit, en aansprakelijkheid naar een concretere samenwerkingsvorm. Afdekken van aansprakelijkheid is in onze branche niet te betalen.
Werk-BV oprichten ligt voor de hand.
1. Ik begrijp (forum/Google) dat ik als EMZ ZZP geen aandeelhouder in een werk-BV kan zijn?
2. Of het kan wel, maar ik mag geen facturen sturen naar mijn werk-BV?
Voor de hand liggend is werk-BV met twee holding-BVs.
Maar dan komt opeens de 42K fictief loon regeling. Dat klinkt opeens als een risico, waarom zou ik 42K moeten uitbetalen aan mezelf als ik dat nu ook niet doe/kan/wil? Ik steek mijn verdiensten uit mijn bedrijf liever in verbetering van mijn bedrijf (ik investeer het terug in training en middelen) dan dat ik mezelf 42K+ betaal.
3. Hoe kijkt de fiscus daar tegen aan?
De werk-BV stuurt facturen naar klanten. De holding BV stuurt facturen naar de werk-BV.
4. Hoe gaan de transacties voor de werkzaamheden die niet als management (fees) kunnen bestempeld? Dus hoe verlopen de transacties die te maken hebben met de omzetten gegenereerd uit werk voor klanten?
5. Hoe moeten de omzetten van de werk BV, de management fees zich verhouden? Mag ik een sterke koppeling aanbrengen tussen de omzet in de werk BV en de holding BV?
6. Indien ja, wat als betekent dat de 42K niet gehaald wordt?
Met vriendelijke groet,
Leon.
Leon Woestenberg
Sidebranch Embedded Systems & Software
http://www.sidebranch.com/