• 0

balans: BBZ lening, bedrijfskosten (simpele vraag, kom er even niet uit)

Hallo

Ik heb een ongelofelijk simpele vraag maar op de een of andere manier mis ik een punt. Ik ben bezig met de belastingopgave.

1) Wij hebben een BBZ lening gekregen.

2) Die lening is gebruikt voor bedrijfskosten.

Bedrijfskosten zijn m.n.geweest: ontwikkeling van een online platform waar in een later stadium geld mee verdiend wordt. "ons product" zeg maar. Maar ik wil niet in een moeras belanden van het waarderen van online platform, software ervoor, domein naam etc. dus het is vooralsnog gewoon als bedrijfskosten opgevoerd: kosten om het product verkoopklaar te krijgen zeg maar.

3) De belastingdienst bevestigde dat ik die lening onder "overige schulden" moest onderbrengen (en niet b.v. schuld aan kredietinstelling hetgeen een gemeente idd niet is). Simpel.

Vraag: als het aan bedrijfskosten opging hoe komt dat BBZ bedrag dan terug op de balans onder "activa" om de balans in balans te krijgen?

Dank voor de hulp

Harold

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 1

Het BBZ bedrag staat toch ook op een bank rekening neem ik aan?

Heb je een zakelijke bankrekening dan:

Dus bij het verkrijgen boek je Bank (debet balans ) aan; “overige schulden” (credit balans)

Gebruik je een prive bankrekening dan prive opname aan overige schuld.

Vanuit de lening (post “overige schuld”) boek je het steeds terug en betaal je de kosten.

• 0

Hallo Harold,

Een simpele vraag en hopelijk een simpel antwoord :)

Als het krediet besteedt is aan kosten, moet je dat zien als een verlies. Dit verlies (of minder winst) leidt tot een vermindering van het eigen vermogen. Er komt aan de debetkant dus niets bij, maar er gaat aan de creditkant iets af. Daarmee is de balans weer in verhouding.

Hopelijk wordt het duidelijker.

Groet,

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

• 0

Dank allebei voor het snelle antwoord.

Ik snap het verhaal passiva = Passiva=privestortingen+crediteuren+verlies

Wat ik dus niet terug zie op het belastingformulier onder "passiva" is de winst/verlies (in dit geval verlies) waarin de bedrijfskosten vervat zitten die weer betaald zijn door de BBZ (en zo is de cirkel rond) en is de balans in balans zoals door jullie beiden aangegeven.

Welke post op de passiva in het belastingformulier geeft de winst/verlies weer?

• 0

Met de terugboeking vond ik me ook wat onduidelijk.

De bedrijfskosten die in aanmerking komen voor de BBZ, worden (zijn) dus gecompenseerd door de BBZ. In je boekhouding betaal je dus deze kosten (per bank) en gelijktijdig (of periodiek) compenseer je die met een BBZ bedrag.

Boeking:

1) Het betalen van de kosten: Kosten (V&W) aan Bank (balans)

2) Compensatie: BBZ-lening (“overige schuld”, balans) aan Kosten (V&W)

De gecompenseerde kosten zitten niet als aandeel in het saldo V&W, dat op het einde van het jaar in de aangifte komt.

Kosten geven een vermindering van de winst (minder belasting) maar de BBZ compenseert dat weer.

• 0

OK dank je wel!!

Wacht even.. dat is toch een beetje raar.

De BBZ lening is ingebracht als (vreemd) kapitaal. Het is niet een of andere "pot" waaruit ik mag tappen voor bepaalde kosten. De storting was eenmalig en was gewoon toegevoegd aan het eigen vermogen en eventueel ander vreemd kapitaal. Een totale "pot met geld" dus. Het is op dat moment niet meer helder welke Euro nou vreemd was, BBZ of eigen vermogen.

Van dat bedrag worden vervolgens de bedrijfskosten betaald die ik gewoon in de W&V op mag brengen en die dus wel degelijk van de bruto winst afgaan.

Uiteindelijk geldt dan dus wel in het online formulier belastingen: 31/12 eigen vermogen - 01/01 eigen vermogen = V&W + persoonlijke stortingen - persoonlijke opnamen. Uiteindelijk moet het geld ergens blijven per slot en als niet als activa dan als bedrijfskosten.

Ik zie dat "gecompenseerd worden door BBZ" niet helemaal: de BBZ is hier niet anders dan een bank of een investeerder die extra kapitaal injecteerde.

Verder begrijp ik je "aan bank" niet. Welke post in het belastingformulier is dat precies (ik zie geen specifieke bank balans)

Of zie ik het nou helemaal verkeerd?

• 0
De BBZ lening is ingebracht als (vreemd) kapitaal. Het is niet een of andere "pot" waaruit ik mag tappen voor bepaalde kosten. De storting was eenmalig en was gewoon toegevoegd aan het eigen vermogen en eventueel ander vreemd kapitaal. Een totale "pot met geld" dus. Het is op dat moment niet meer helder welke Euro nou vreemd was, BBZ of eigen vermogen.

Volgens je navraag zou je het toch onder “overige schulden” zetten.

Van dat bedrag worden vervolgens de bedrijfskosten betaald die ik gewoon in de W&V op mag brengen en die dus wel degelijk van de bruto winst afgaan.

Ik ben niet bekend met de voorwaarden van jouw BBZ. Is het een lening die t.z.t. zeker terugbetaald moet worden? Indien dat zeker is dan kun je de lening als schuld laten staan totdat je gaat aflossen (terugbetalen) en hoef je de kosten niet te compenseren. Maar ik ben hier niet zeker van of dat inderdaad zo mag. Misschien komen hier nog reacties op met wel ervaring

.

Ik heb niet de ervaring met de BBZ maar wel met subsidie.

Bij subsidies is het een uitkering die in principe (wanneeer men aan de subsidie voorwaarden voldoet) niet terugbetaald hoeft te worden. De voorwaarden kunnen zijn dat men het aan bepaalde kosten (project) moet besteden.

Ik zie dat "gecompenseerd worden door BBZ" niet helemaal: de BBZ is hier niet anders dan een bank of een investeerder die extra kapitaal injecteerde.

Mijn voorbeeld was dat je niet hoeft terug te betalen. Maar met de voorwaarde dat het aan de bedrijfskosten besteed wordt. In de V&W staan kosten debet en opbrengsten credit. Ik noem het compensatie omdat ik het credit (aan credit) bij de kosten zet. Dit dus in de administratie die je moet bijhouden en daarmee ook duidelijk aangeeft dat de “vergoeding” van de betreffende kosten uit het BBZ kapitaal komt.

Verder begrijp ik je "aan bank" niet. Welke post in het belastingformulier is dat precies (ik zie geen specifieke bank balans)

Is een boeking (administratie!) die credit bij bank komt te staan, wanneer je o.a. de kosten verrekend.

• 0

Volgens je navraag zou je het toch onder “overige schulden” zetten.

Klopt. Maar dat is toch niet zo raar: het komt dan nog steeds in de passiva terecht die leningen, vreemd kapitaal en eigen kapitaal bevat.

Ik ben niet bekend met de voorwaarden van jouw BBZ. Is het een lening die t.z.t. zeker terugbetaald moet worden? Indien dat zeker is dan kun je de lening als schuld laten staan totdat je gaat aflossen (terugbetalen) en hoef je de kosten niet te compenseren.

Dat is inderdaad zo. Het is een lening aan ons bedrijf en ik moet die binnen max. 10 jaar terug betalen. Dat is de wettelijke limiet. Meestal iets sneller, afhankelijk wat je afspreekt met "case manager" zeg maar. Voorwaarde is inderdaad wel dat het aan bedrijfskosten/investeringen besteed wordt en b.v. niet aan levensonderhoud.

Wat ik kan doen in de balans bij passiva is van het eigen vermogen de BBZ aftrekken die positief in de passiva staat? Dan is het resultaat verdisconteerd zeg maar.

Is dat wat je bedoelde Ido van de Gragt? (als ik je zin zo lees)... en dan is dat ook in lijn met de regel: "verschil in eigen vermogen eind jaar/begin jaar" = W&V + persoonlijke stortingen - persoonlijke opnamen?

In dat geval drukken de operationele kosten ter hoogte van de BBZ op de W&V en dat verdisconteer je dan weer door het eigen vermogen met hetzelfde bedrag omlaag te krijgen. Zo is de balans in balans en het klinkt me ook vrij logisch?

• 0

Vraag: als het aan bedrijfskosten opging hoe komt dat BBZ bedrag dan terug op de balans onder "activa" om de balans in balans te krijgen?

Als je bijvoorbeeld 10.000 aan kosten hebt gehad en 5.000 aan opbrengsten, dan heb je dus 5.000 verlies geleden dit jaar.

Stel dat je helemaal niets had toen je begon, behalve dat je 10.000 geleend had (BBZ – een schuld dus - toen je begon had je dus wel 10.000 op de bank had staan).

Dan heb je nu 5.000 op de bank. En je balans is:

5.000 activa (bank)

5.000 passiva (10.000 schuld aan BBZ en een eigen vermogen van –5.000, dat is het verlies).

Zo simpel is het antwoord.

• 0

Even een tegenvraag op basis van de geschetste situatie:

In hoeverre kun je beargumenteren dat inderdaad sprake is van direct aftrekbare bedrijfskosten in plaats van te activeren investeringen?

Het eenvoudsbeginsel is hierop niet van toepassing, je mag namelijk waarderen tegen kostprijs (of lagere bedrijfswaarde, maar daarvan is kennelijk (nog) geen sprake). Er is dus geen sprake van een waarderingsmoeras, je noteert simpelweg iedere euro die je eraan hebt uitgegeven - of je die bedragen nu op de resultatenrekening of op de balans zet, daar zit geen verschil in ingewikkeldheid in.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar