• 0

Wachttijden in rekening brengen - wat is gebruikelijk?

Ik heb in mijn Algemene Voorwaarden het volgende staan:

 

(bedrijfsnaam) is gerechtigd om boven op de overeengekomen prijs wachttijden in rekening te brengen, indien (bedrijfsnaam) niet op de afgesproken tijd de werkzaamheden kan uitvoeren ten gevolge van aan Opdrachtgever toe te rekenen oorzaken.

 

Ik kan me voorstellen dat dit aan de orde is wanneer je overeenkomt met de opdrachtgever om op dag x op uur y beschikbaar te zijn, en je op dat tijdstip vervolgens niet aan de slag kunt omdat hij zijn zaken nog niet op orde heeft.

 

Is het echter ook relevant voor een langere termijn, op projectbasis? Stel, je spreekt een planning af waarbij beide partijen bepaalde zaken opleveren op een bepaalde termijn. De opdrachtgever komt zijn deel van de afspraken niet na en levert aanzienlijk te laat of helemaal niet. Hierdoor kun jezelf niet verder terwijl je wel tijd hebt ingeruimd voor de te verrichten werkzaamheden en acquisitie voor de betreffende periode op een lager pitje hebt gezet, terwijl je daarna enorm in de knoei kan komen doordat je dan al wat anders "geboekt" hebt.

 

Is dit een gewoon ondernemersrisico, of zijn de genoemde wachttijden ook hiervoor van toepassing? Zo ja, wat is dan gebruikelijk?

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

NIETS mee doen. In de praktijk zijn AVen niet erg praktisch, het spel en de regels worden interactief tussen jou en je opdrachtgever bepaald, je beroepen op je AV kan heel verstorend werken maar ook goed werken dat is maar hoe je het speelt. AV's spelen vooral een rol bij grote juridisch dichtgespijkerde projecten en als een klant heel erg moeilijk gaat doen en je een adviseur in de arm moet nemen om eruit te komen.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet direct beginnen met het factureren van wachttijd... maar als je als ondernemer/onderneming echt dedicated voor een project geclaimd wordt en je krijgt vervolgens de benodigde input niet, zou ik het zeker als stok achter de deur gebruiken richting de opdrachtgever om met de benodigde gegevens over de brug te komen!

 

Op dat moment zou ik hem nogmaals informeren over het feit dat je conform je algemene voorwaarden gerechtigd bent deze tijd in rekening te brengen (terwijl je dat dus nog niet doet....), en aangeven dat je dat wel gaat doen als hij niet binnen een redelijke termijn (wel expliciet benoemen!) de vereiste medewerking verleent....

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Je komt toch met de opdrachtgever tijden na waarop "gewerkt" zal worden of waarop je "ingeplanned" staat. Als je op dat moment niet van start kunt factureer je volgens mij nog steeds de afgesproken uren.

 

Als je dus 2, 3 uur uit je neus zit te eten omdat een opdrachtgever z'n zaken niet in orde heeft, factureer je deze uren toch zeker wel.

 

Kwestie van duidelijke afspraken (op papier het liefst natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Lastig is dat...

 

Opdrachtgevers die te laat zijn met opleveringen, en het is natuurlijk noooit de fout van de opdrachtgever zelf, altijd is het een tussenleverancier, een zieke of een storing die ervoor zorgt dat hij zijn spulletjes niet af heeft. Je moet het dus tactvol aanpakken, want die persoon ziet het al snel als 'uurtje factuurtje' .

 

Van de ene kant wil je natuurlijk niet te moeilijk doen, maarja door die persoon kun je een X aantal uren minder besteden aan andere klanten, dus lief doen kost geld, maarja het kan natuurlijk op de lange termijn weer wat opleveren met vervolg opdrachten.

 

Als ik moet wachten op leveranciers of klanten maak ik niet meteen een rekening, maar maak ze eerder bewust dat ze zeg maar bij mij in het krijt staan. Heb je op de lange termijn vaak meer aan.

Link naar reactie
  • 0

Je komt toch met de opdrachtgever tijden na waarop "gewerkt" zal worden of waarop je "ingeplanned" staat. Als je op dat moment niet van start kunt factureer je volgens mij nog steeds de afgesproken uren.

 

Als je dus 2, 3 uur uit je neus zit te eten omdat een opdrachtgever z'n zaken niet in orde heeft, factureer je deze uren toch zeker wel.

 

Kwestie van duidelijke afspraken (op papier het liefst natuurlijk).

Ben ik het niet mee eens. Je bent toch geen werknemer? OF je moet jezelf even gedetacheerd hebben, dan heb je een urenovereenkomst, OF je hebt een projectafspraak. In het eerste geval wordt je betaald voor de uren dat je voor de opdrachtgever werkt en kan er dus geen sprake zijn van wachttijden. In het tweede geval reken je af op basis van het geleverde project, daar kunnen wachttijden ontstaan doordat opdrachtgevers niet conform afspraak leveren. Het management van je tijd is het probleem van de aannemer, niet van de opdrachtgever. Dat je uit je neus zit te eten omdat je maar 1 project hebt is JOU probleem, het probleem dat in het project ontstaat door het niet naleven van de planning is JOU projectmanagentprobleem dat je moet oplossen MET de opdrachtgever. Dreigen met de AV kán een methode zijn maar is het in de regel niet. De projectmanager moet iedereen bij de les houden en op de verantwoordelijkheden wijzen, hoe je dat doet is bepalend voor het slagen van het project.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Als je ingehuurd wordt als projectleider is dat inderdaad voor een groot deel je eigen verantwoordelijkheid.

 

Overigens heb je als projectleider weinig te maken met "beschikbaarheid".... het gaat dan vooral om het resultaat, ongeacht de hoeveelheid beschikbaarheid / tijd / energie / stress die je daarvoor ingezet hebt...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Als wij met klanten afspreken dat, bijvoorbeeld voor de installatie van onze informatiezuilen, 35€ per uur gerekend wordt vanaf het moment dat wij op hun beurspaviljoen arriveren en de klant nog geen stroom|internet geregeld heeft blijft de klok gewoon doorlopen.

 

Kwestie van algemene (leverings) voorwaarden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het eigenlijk een hele heldere voorwaarde, maar wel sterk afhankelijk van het soort opdrachten dat je uitvoert of het ook redelijk is om te verlangen.

De "stok achter de deur" factor is wel prettig lijkt me. Het verschijnsel dat je lekker even door wil met een project maar dat er aan opdrachtgeverskant nogal getreuzeld wordt is niemand vreemd, toch? ;)

Soms (het blijft een ondernemersbestaan...) is het ook handig om zo'n voorwaarde te hebben voor het geval dat er tijd verspild wordt en je wil eigenlijk afmaken en factureren omdat je het geld eenvoudigweg nodig hebt.

Als deze voorwaarde niet echt bij je soort diensten past kan je 'm misschien nog een beetje ombouwen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vindt ik dat je dergelijke zaken altijd gewoon moet/kan factureren. Tijd=geld en dat weet een klant ook. Je moet echter wel een onderscheid maken tussen:

 

De situatie dat je project uitbesteed hebt gekregen, een planning maakt wat te gaan doen, maar omdat de klant iets (nog) niet aangeleverd heeft, dat jij dat jij niet datgene kan doen wat JIJ gepland had.

 

en

 

De situatie dat de klant belt voor een (spoed)opdracht en dat jij (of je medewerkers) daar op dat moment niet zoals afgesproken aan het werk kan/kunnen.

 

Dus heeft de klant voor jou de tijd gereserveerd dan is het ZIJN tijd en betaald HIJ/ZIJ anders is het JOUW tijd en betaald niemand.

 

*mijn excuus voor de mogelijke slechte zinconstructies, maar ik verdedig mij dmv het tijdstip*

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.