• 0

Ondernemen naast een baan, werkgever doet moeilijk

hallo iedereen,

 

Ik heb eerlijk gezegd zoveeel vragen over ondernemen, ik hoop dat ik hier vele antwoorden kan vinden.

Ik ben al sinds februari bezig met het uitzoeken van alles.

Mijn ondernemingsplan is voor 86% af!.

 

Nu zit ik met een paar dingen, ik wilde in eerste instantie beginnen als parttime ondernemer. Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat ik van mijn werkgever geen eigen onderneming mag starten die verkoopt als ik bij hun in dienst ben.

Dit maakt voor mij alles moeilijk. Ik zou dus ontslagen kunnen worden, ik ben er nog mee bezig maar het ziet er lelijk uit. Ja of ik moet ontslag nemen als ik dus echt door wil gaan met mijn bedrijfje wat ik dus echt met hart en ziel wil. Overal waar ik een aanvraag wil indienen voor een lening voor het starten van mijn bedrijf, zie ik dat ze zeker aanraden om te starten als parttime ondernemer. Het is dus veel moeilijker om te starten als fulltime ondernemer.

Ik heb nog duizenden anderen vragen, maar ik begin maar eerst hiermee.

 

groetjes

 

[titel verduidelijkt en topic verplaatst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het staat zo'n beetje standaard in ieder arbeidscontract.

 

Als jij fulltime werkt gaat het feestje dus niet door.

 

 

Niet te snel thor

 

Goed functioneren: Je mag alleen de activiteiten verbieden die een goed functioneren van de werknemer of het bedrijf in gevaar brengen. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden concurrerend zijn of omdat de werknemer dagelijks uitgeput op het werk verschijnt omdat hij in de avonduren bijklust.

 

Vrijheid van arbeidskeuze: Ook een werknemer die bij jou onder contract staat behoudt zijn vrijheid op arbeidskeuze. Daarom is een algemeen verbod op nevenactiviteiten vrijwel altijd nietig. Een werknemer heeft recht op (meer) inkomen, een tijdsbesteding en een zinvolle invulling van het leven. Let dus goed op of deze belangen van de werknemer niet belangrijker zijn dan het bedrijfsbelang bij het verbieden van een nevenactiviteit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk Frans .... echter,

 

als iemand fulltime werkt en hij wil een webshop beginnen dan gaat die combinatie vrij eenvoudig ten laste van de werkgever. Denk maar aan tussendoor mailtjes beantwoorden ivm binnenkomende vragen of orders.

 

Dat is een enorm verschil met iemand die in de avonduren Sinterklaaspakken in elkaar naait voor de verhuur in december.

 

Als je het dus kort omschrijft in een arbeidscontract zeg je: "u mag geen onderneming beginnen". Dat zou dan een nietig beding zijn. Het advies is dus om in het arbeidscontract te zetten: "u mag zonder schriftelijke goedkeuring geen onderneming beginnen die uw werkzaamheden in ons bedrijf verstoren".

 

Met de huidige ICT is vrijwel iedere onderneming nl een verstoring van de werkzaamheden in dienstverband.

 

Overigens nietig of niet-nietig: je tijdelijke contract wordt simpelweg niet verlengd.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

 

als iemand fulltime werkt en hij wil een webshop beginnen dan gaat die combinatie vrij eenvoudig ten laste van de werkgever. Denk maar aan tussendoor mailtjes beantwoorden ivm binnenkomende vragen of orders.

 

Niet per definitie...hier komt de factor goed werknemerschap om de hoek kijken. In dit geval zul je de belangen goed tegen elkaar af moeten wegen. Uiteindelijk zal moeten worden bepaald welke belang zwaarder weegt.

 

- Geen concurrerende werkzaamheden, belang werkgever word niet geschaad

- Geen zware inspanningen naast het werk, belang werkgever wordt niet geschaad

- Goed werknemerschap, geen werkzaamheden tijdens arbeidstijd, belang werkgever wordt niet geschaad

- Geen aquisitie binnen relatiekring werkgever, belang werkgever wordt niet geschaad

 

Ik zie het probleem niet zo. Ergo, ik zou het aandurven ;D

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik vind het niet zo gek dat een werkgever werknemers verbiedt om een eigen bedrijf te runnen. Je wilt dat werknemers zich op hun werk concentreren, en niet steeds afgeleid zijn door hun eigen besognes. En je wilt dat ze uitgerust op hun werk verschijnen, niet met kleine oogjes omdat ze tot gisteravond laat met hun eigen business bezig zijn geweest.

Ik denk dat je mensen beter kunt beoordelen op hun prestaties dan op hun mogelijke prestaties. Als iemand er een webshop naast runt zonder dat dat zijn functioneren negatief beinvloedt, is er niets aan de hand. Als iemand tot diep in de nacht zit te gamen, en daardoor niet wakker te slaan is, heb je een probleem. Alles is relatief.

Link naar reactie
  • 0

Het algehele beeld is altijd al een beetje geweest dat de werknemer ondergeschikt is aan de werkgever. Maar eigenlijk staan beide partijen op dezelfde trede. Dit zie je ook vaak bij sollicitatiegesprekken. De werkgever kijkt vooral of hij iets ziet in de werknemer. Maar ondertussen mag de werknemer net zo goed kijken of hij wel wat ziet in de werkgever.

 

Stel je loopt een blessure op met sporten. Je kan niet goed functioneren op het werk. De werkgever is hier niet blij mee. Maar hij kan je niet verbieden om te blijven sporten. Maar ook in deze situatie bedenk dat de meeste werkgevers niet geïnteresseerd zijn in de belangen van de werknemer.

 

Maar gezien je een tijdelijk contract hebt en de banenmarkt op dit punt niet zo geweldig is, hoe groot is de kans dat je contract überhaupt wordt verlengd?

NetDistrict - Managed Hosting | Domeinen | SSL Certificaten | VOIP
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.