• 0

Overuren/vakantiedagen over te nemen personeel

Beste higher level,

 

Ik ben in verre onderhandelingen om een restaurant over te nemen.

Het betreft een vof dus ik neem de naam, goodwill en inventaris over.

Enkele personeelsleden nemen de huidige eigenaars mee over naar een andere zaak van hun.

De 3 overige neem ik mee over. Hiervan wil ik er 1 niet hebben, maar hun ook niet meer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

En ten tweede, de overige 3 personeelsleden die ik mee over neem hebben allemaal op dit moment gemiddeld 80 overuren en nog ca. 20 verlofdagen per persoon. Neem ik deze ook mee over? of is dit nog iets tussen hun en de huidige eigenaars??

 

Graag zie ik jullie reacties tegenmoet!

 

Alvast bedankt!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een overname neem je personeel met alle lusten en lasten over, dus ook de overuren en vakantiedagen, vind je de saldi te hoog dan moet je dat zien te verrekenen in de overnameprijs, overigens is 20 vakantiedagen hebben op dit tijdstip in het jaar niet heel veel en het zou natuurlijk een uiterst vreemde gang van zaken zijn dat medewerkers niet op vakantie kunnen omdat ze door de overname de vakantiedagen kwijt zouden raken.

 

Voor het personeelslid dat je niet wilt hebben geld hetzelfde, die zul je gewoon over moeten nemen met alle lusten en lasten. Je kunt op basis van zijn arbeidsverleden bepalen hoeveel zijn ontslag zou kosten en omdat de andere partij dit personeelslid niet zelf ook niet meer willen moet je vooral zorgen dat je hun probleem niet overneemt en dus de kosten van de ontslagprocedure (zo die er komt) meenemen in een lagere overnameprijs.

 

Kortom voor het personeel verandert er niets, jij moet met alle kosten en risico's rekeninghouden en dat waar mogelijk verdisconteren in de overnameprijs.

Link naar reactie
  • 0

Hallo pejansen,

 

Ik heb nog enige vragen.

 

Ik lees hier dat een (lees: 1) bestaand restaurant, een vof, wordt hier blijkbaar in twee gedeelten gesplitst.

Een gedeelte voor u als nieuwe eigenaar en een gedeelte dat mee over gaat naar een ander restaurant (van een van de oude vennoten). Dit komt vreemd op mij over. Wat neemt u dan over en wat neemt de oude vennoot dan mee? Gaat dat niet schuren?

 

Of is het bedoeling dat u gewoon geheel de "nieuwe eigenaar" wordt van de/alle bewuste bestaande restaurantactiviteiten die worden overgeheveld naar bijv. een eenmanszaak van uzelf of naar een BV van uzelf? In deze situatie gaan alle werknemers met alle lusten en lasten juridisch gezien eerst mee over naar uw eigen restaurantbedrijf, tenzij de werknemers zelf aangeven expliciet niet mee over willen naar u als verkrijger van de bedrijfactiviteiten.

 

Ik ben benieuwd.

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 25-5-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor de reactie!

 

Even ter verduidelijking. De eigenaars hebben 1 VOF waar restaurant a en restaurant b onder vallen.

Deze liggen op 2 verschillende locaties. Restaurant a hebben ze al 13 jaar. SInds een anderhalf jaar hebben ze restaurant b gekocht.

Maar nu blijkt dat ze dit niet aankunnen en te veel werk is. Ze hebben beide bijna een burnout. Ik was 7 jaar lang werkzaam bij restaurant a en ben bij de overname bedrijfsleider bij restaurant b geworden. Nu hebben ze mij gevraagd of ik restaurant b over wil nemen.

Hoop dat dit iets verduidelijkt! :)

Nu heb ik zelf ook nog dik 100 overuren en bijna 70 verlofdagen op staan. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? ik heb geen tijd meer om deze op te nemen want ik kan het per 1 juli 2012 over nemen.

 

Graag zie ik weer een reactie tegenmoet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter Jansen

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor de reactie!

 

Even ter verduidelijking. De eigenaars hebben 1 VOF waar restaurant a en restaurant b onder vallen.

Deze liggen op 2 verschillende locaties. Restaurant a hebben ze al 13 jaar. SInds een anderhalf jaar hebben ze restaurant b gekocht.

Maar nu blijkt dat ze dit niet aankunnen en te veel werk is. Ze hebben beide bijna een burnout. Ik was 7 jaar lang werkzaam bij restaurant a en ben bij de overname bedrijfsleider bij restaurant b geworden. Nu hebben ze mij gevraagd of ik restaurant b over wil nemen.

Hoop dat dit iets verduidelijkt! :)

 

 

Nu ja, het maakt wel eea duidelijk maar werpt ook vragen op. Blijkbaar ben jij besrijfsleider van een restaurant, het management is dus door de eigenaars uitbesteed. Toch zitten ze tegen een burn-out aan en denken ze dit op te lossen door het bedrijf af te stoten. Dat laat mij vragen stellen over de motivatie van de verkoop. Kan natuurlijk helemaal reëel zijn maar laat in ieder geval een goed boekenonderzoek doen.

 

 

Nu heb ik zelf ook nog dik 100 overuren en bijna 70 verlofdagen op staan. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? ik heb geen tijd meer om deze op te nemen want ik kan het per 1 juli 2012 over nemen.

 

 

Deze dagen en uren zijn het resultaat van de arbeidsrechtelijke verhouding tussen jou en de firmanten. Bij het afwikkelen van de arbeidsovereenkomst dient dit door jouw werkgevers betaalbaar gesteld te worden en dient er loonheffingen en andere premies ingehouden te worden. Het netto loon dat daarna resteert kan eventueel aangewend worden om als deel van de overnamesom gebruikt te worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Een vof dus met twee aparte restaurants (a en b).

 

Zijn het niet alleen fysiek gescheiden restaurants, maar ook qua beleid/uitstraling en in deze nog belangrijker, personeel gescheiden grootheden? Of gaat het allebei om dezelfde kaart e.d.? Loopt het personeel, op de loonlijst staande van de ene vof, nu rond bij restaurant a en bij restaurant b al naar gelang het uitkomt? Of staat er in het individuele arbeidscontract dat zij werken voor a of b?

 

Heeft men de personeelszaken goed op een rijtje?

Is men met alles bij (richting de fiscus/UWV en pensioenen e.d.)?

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / SAZ / 29-5-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.