• 0

Busje met dubbele cabine kopen

Het zit er waarschijnlijk toch aan te komen. Als onze huidige stationwagen privé versleten is (hij is nu 15 jaar), dan wil ik toch graag een busje met dubbele cabine voor de brouwerij. Het wordt een occasion. Ik zal 15% zakelijk rijden voorlopig, dus ik mag hem als zakelijk zien. Maar ik wil eerst weten hoeveel dat gaat kosten om te kunnen beslissen of we het kunnen veroorloven.

 

Maar bij het zien van alle regels, zakt me de moed al in de schoenen en kan ik echt wel wat hulp gebruiken. :-[

 

Ik heb al een hele spreadsheet gebouwd op basis van alle draadjes hier, maar het licht heb ik nog niet gezien. En de PDF van BTW plaza met alle keuzes en aftrek/bijtelling heb ik ook bestudeerd.

 

Dit zijn de vragen waar ik nu tegenaan loop bij mijn spreadsheet bouwen:

1) welke eisen zijn er voor de verhouding cabine-laadruimte wil het grijs kenteken gelden en dus de lage wegentuigenbelasting? Dan weet ik dus welke types in aanmerking komen en welke niet. En kan ik er 1 uitzoeken om door te rekenen.

2) waar vind je de cataloguswaarde (incl. BPM en BTW) die je moet gebruiken om je forfaire correctie uit te rekenen?

 

Dan de meer fundamentele vragen:

3) Maakt het uit voor verzekeringen of je de auto privé of zakelijk koopt? En als het priv;é gekocht is, met etikettering zakelijk?

4) Wat bedoelen ze in die BTW Plaza pdf met "bestanddelen"? Is dat BPM?

 

Een gefrustreerde Antoinette

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Antoinette

 

Regels laadruimte grijs kenteken staan hier

 

Cataloguswaarde van bestelauto's vind je (bij mijn weten) niet online. Dealers bellen dus.

 

Verzekeringen: je moet sowieso aangeven dat je de auto (deels) zakelijk gebruikt en of je BTW mag verrekenen. Wellicht dat Norbert Bakker nog langskomt in dit topic.

 

Bestanddelen zijn losse accessoires die je laat inbouwen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Die koerslijst is wel handig ja.

 

Als ik nu de auto helemaal privé koop maar wel op grijs kenteken, dan heb ik toch alleen met het volgende te maken:

1) 19 cent declaren/km zijn kosten bij inkomstenbelasting

2) BTW op benzine/onderhoud in verhouding privé-zakelijk km stand terugvorderen bij kwartaal 4 BTW

3) 1,5% cataloguswaarde bijstellen bij kwartaal 4 BTW (holimoli, dat is super veel bij een volkswagen transporter met cataloguswaarde 54.000)

4) die betaalde BTW (punt 3) mag ik weer als kosten bij inkomstenbelasting opgeven

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

2) BTW op benzine/onderhoud in verhouding privé-zakelijk km stand terugvorderen bij kwartaal 4 BTW

3) 1,5% cataloguswaarde bijstellen bij kwartaal 4 BTW (holimoli, dat is super veel bij een volkswagen transporter met cataloguswaarde 54.000)

 

 

Dit is dubbelop. Óf je vraagt naar verhouding privé / zakelijk de BTW terug óf je vraagt alle BTW terug en je corrigeert aan het einde van het jaar met 1,5% van de cataloguswaarde van de auto.

 

De nieuwe forfaitaire regeling is namelijk dat je alle betaalde BTW op autokosten mag terugvorderen als voorbelasting, maar dan moet je aan het einde van het jaar op die teruggevorderde omzetbelasting 1,5% van de cataloguswaarde corrigeren.

 

De mogelijkheid om naar rato van zakelijk gebruik BTW terug te vorderen voorziet al in de correctie voor privégebruik van de auto (er is namelijk géén privégebruik waar je BTW over afgetrokken hebt) dus dat hoeft niet nog eens dubbelop. Maar er is niemand die jou tegenhoudt de schatkist te sponsoren ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Goed, het is gunstiger om het prive te kopen. Maar nu moet ik nog beslissen of ik het als zakelijk of prive laat etiketteren. Ik zie dat dat alleen effect heeft op het kunnen aftrekken van het aankoop BTW bedrag. En dat hangt vast af of het een Marge of een BTW auto is.

 

Ik heb dit doorgelezen:

http://www.occasionadvies.nl/handboek/Marge_en_BTW?page=1

Maar ik snap niet of ik voor dat verhaal partiuclier koper of zakelijk koper ben. Verwarrend hoor allemaal.

Moet ik nu een Marge of BTW auto kopen?

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Vergeet de wegenbelasting niet.

 

Ook als je 'particulier' grijs rijd betaal je het 'gele' tarief met uitzondering van de provinciale opgelden.

 

Als je het zakelijk laat etiketteren betaal je wel het grijze tarief maar je moet dan wel minimaal 10% zakelijk rijden per jaar. Kan je toch zomaar zo'n 1000 euro per jaar opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Goed, het is gunstiger om het prive te kopen. Maar nu moet ik nog beslissen of ik het als zakelijk of prive laat etiketteren. Ik zie dat dat alleen effect heeft op het kunnen aftrekken van het aankoop BTW bedrag. En dat hangt vast af of het een Marge of een BTW auto is.

 

Ik heb dit doorgelezen:

http://www.occasionadvies.nl/handboek/Marge_en_BTW?page=1

Maar ik snap niet of ik voor dat verhaal partiuclier koper of zakelijk koper ben. Verwarrend hoor allemaal.

Moet ik nu een Marge of BTW auto kopen?

 

 

Waarschijnlijk is privé rijden voor de IB voordeliger, maar dat is afhankelijk van de omstandigheden. Bij veel onderhoudskosten kan het bijvoorbeeld voordeliger zijn om hem toch op de zaak te zetten. Voordeel van een IB-ondernemer is dst de bijtelling nooit meer is dan de autokosten. Maar er spelen veel factoren, zeker bij startende ondernemers die nog niet veel (fiscale) winst maken kan het handig zijn om een fiscalt mee te laten kijken.

 

Daarnaast kun je kiezen om de auto voor de omzetbelasting zakelijk óf particulier etiketteren. Dit betekent dat bijvoorbeeld de BTW bij aanschaf van de auto en de BTW voor accesoires ook terug te vorderen is als voorbelasting. Wederom te lastig om te bepalen of dat verstandig is zonder alle gegevens te hebben. Vooral zaken als de herzieningstermijn roerende zaken kan lastig zijn.

Bij een marge-auto of bij particuliere aanschaf in ieder geval geen optie. overigens ging ik ook uit van een marge-auto omdat je het had over 1,5% van de cataloguswaarde. Voor BTW-auto's is de oorrectie 2,7% van de cataloguswaarde.

 

Hoezo een gedrocht van een regeling... >;(

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het punt is als je hem zakelijk koopt, je jaarlijks die 2,7% correctie hebt. Elk jaar toch?

 

Even alleen het BTW verhaal:

cat. prijs 54.000

aanschaf 10.000 incl

onderhoud: 800 incl

brandstof: 1385 incl

 

 

BTW aanschaf terug: 1597 [ 10.000/1,19*0,19 ]

BTW onderhoud terug: 348 [ (800+1385)/1,19*0,19 ]

BTW forfaire correctie betalen: 1458 [ 54000*2,7% ]

 

Dat loont zich dus niet na het 1e jaar lijkt mij zo.

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Je mag met die bus (gefeliciteerd overigens) twee etiketteringskeuzes maken:

 

1. btw: zakelijk of privé ? Zakelijk: alle btw aftrekken incl. aanschaf btw en elk jaar 2,7% van catalogusprijs bijtellen in vierde kwartaal. Privé: GEEN btw aftrekken bij aanschaf en aanpassingen (als je complete motorblok laat vervangen valt dat niet meer onder 'onderhoud', WEL de btw op 'gebruik en onderhoud' (benzine, apk etc) aftrekken (of naar rato van zakelijk gebruik, of alle btw en corrigeren met 1,5% catalogusprijs)

 

2. inkomstenbelasting: privé 19 cent per kilometer, zakelijk alles aftrekbaar en forfaitaire bijtelling van 25% van catalogusprijs

 

Ik hoop dat ik je nu niet twee extra spreadsheets bezorgd heb....

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

1. btw: zakelijk of privé ? Zakelijk: alle btw aftrekken incl. aanschaf btw en elk jaar 2,7% van catalogusprijs bijtellen in vierde kwartaal.

 

Je mag er ook voor kiezen om in dit geval de BTW naar rato van het zakelijk/BTW-gebruik terug te vorderen. De 2,7% is een goedkeuring door de Stas, het naar rato terugvorderen voorbelasting is de regel.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je mag met die bus (gefeliciteerd overigens) twee etiketteringskeuzes maken:

 

1. btw: zakelijk of privé ? Zakelijk: alle btw aftrekken incl. aanschaf btw en elk jaar 2,7% van catalogusprijs bijtellen in vierde kwartaal. Privé: GEEN btw aftrekken bij aanschaf en aanpassingen (als je complete motorblok laat vervangen valt dat niet meer onder 'onderhoud', WEL de btw op 'gebruik en onderhoud' (benzine, apk etc) aftrekken (of naar rato van zakelijk gebruik, of alle btw en corrigeren met 1,5% catalogusprijs)

 

2. inkomstenbelasting: privé 19 cent per kilometer, zakelijk alles aftrekbaar en forfaitaire bijtelling van 25% van catalogusprijs

 

Ik hoop dat ik je nu niet twee extra spreadsheets bezorgd heb....

Nee, je bevestigt mijn gebouwde spreadsheet. Bedankt allemaal!

De bus is er trouwens nog niet hoor, ik wil eerst alles berekenen eerdat er iets aangeschaft gaat wordne. De huidige auto doet het nog immers.

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Ik wil zakelijk voor de wegenbelasting rijden en ik rij minstens 10% zakelijk. Dus dan moet ik het dus prive kopen en zakelijk. etiketteren.

 

nee, je hoeft alleen maar BTW ondernemer te zijn en de auto minstens 10% zakelijk te gebruiken voor het lage MRB tarief. Welk etiket je eraan hangt voor de IB en BTW is voor de MRB niet relevant.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo ben nieuw op de forum en werd erg geïntereseerd in de gaande discussie.

Ben sinds maart dit jaar voor me zelf begonnen.

Omdat ik een ZZP'er ben in de bouw heb ik een bestelbusje op grijskenteken gekocht(dubbel cabine).

Destijds heb ik de gehele belastingdienstsite helemaal afgezocht.

Hierin werdt vermeld om in aanmerking te komen voor de verlaagde mrb tarief moet je voldoen aan de volgende voorwaarde:

1. btw ondernemen

2. de auto op mijn naam of die van mijn bedrijf.

3. meer dan 10% zakelijk gebruik.

Heb dat met de 25% bijtelling ook uitgezocht.

Als je de kosten die je voor de auto maakt zoals onderhoud en brandstof, bpm, btw enz enz enz opnam in je balans

en dit verrekende met je fiscale winst dan moest je 25% bijtelling op de IB meenemen tenzij je minder dan 500 km p/j reed.

 

Nu heeft deze discussie mij in de war gebracht.

Ik heb inderdaad net als Antoinette het overweeg, een dubbel cabine busje gekocht. Groot genoeg om mijn gereedschap en dergelijke mee te nemen, maar ook handig als ik met de gezin op vakantie wilde.

Omdat ik als startende ondernemen de capitaal niet had om een nieuwe of relatief nieuwe bus aan te schaffen om de bpm en btw te verrekenen heb ik busje van 8 jaar gekocht. Namelijk een Vito.

 

Een Vito heeft een cataloguswaarde van +/- € 50.000 dit maakt dat de bijtelling jaarlijks op € 12500 komt.

Echter heb de auto aangeschaft voor 9000. Ik vond het dan ook krom om voor een bus van 9000 euro een bijtelling moest gaan berekenen van 12500 welke ongeveer netto op € 5000. (40%)

Dus heb ik gekozen om de auto prive te houden. Dus ook de onderhoud en dergelijke neem ik niet mee in de balans.

Echter ik maak wel gebruik van de verlaagde MRB.

Nou is de vraag:

Ik wil graag mijn bus ook naast zakelijk, prive gebruiken dus meer dan 500 km p/j. en toch gebruik maken van de verlaagde mrb.

Moet ik nou in de bovenstaande nu ook 25% bijtelling op de IB gaan doen of niet. Of is het goed wat ik heb gedaan.

Dus de auto volledig op prive onderhouden, geen bijtelling maar wel verlaagde MRB.

Moet er wel bijvertellen dat ik de zakelijk gereden kilometers wel verreken op basis van 0,19ct.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk lijkt jouw situatie helemaal op de mijne. Het is eigenlijk niet zo ingewikkeld.

1) Je rijdt tegen verlaagde MRB tarief. Punt.

2) Je voert bij de IB alle verreden zakelijke kilometers op tegen 19ct per km.

 

Dan wordt het iets lastiger:

3) Je moet al je bonnetjes voor benzine en onderhoud bewaren en de BTW van dat geheel optellen. Dus alleen de BTW.

Die BTW mag je op 2 manieren verrekenen:

 

manier A:

je rekent de verhouding zakelijk-prive uit en die verhouding pas je toe op die BTW. Dus stel verhouding is 1/4 dan mag je dus 1/4 van alle BTW terugvorderen. Dit doe je in de aangifte van het 4e kwartaal.

 

manier B:

je pakt alle BTW en vordert die terug, maar dan moet je ook een correctie uitvoeren ten waarde van 2,7% van de catalogus. Dit doe je in de aangifte van het 4e kwartaal.

 

Ik ga voor manier A kiezen omdat ik ook een oud busje ga kopen.

 

Iets duidelijker nu allemaal?

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

 

Moet ik nou in de bovenstaande nu ook 25% bijtelling op de IB gaan doen of niet. Of is het goed wat ik heb gedaan.

Dus de auto volledig op prive onderhouden, geen bijtelling maar wel verlaagde MRB.

Moet er wel bijvertellen dat ik de zakelijk gereden kilometers wel verreken op basis van 0,19ct.

 

Privé houden, zonder bijtelling, dan is er toch verlaging van MRB als je meer dan 10% zakelijk rijd.

Zie voorwaarden.

 

Link naar reactie
  • 0

@AntoinetteBL

 

Volgens mij moet dit anders:

 

Manier A : Let op de verhouding. Deze is Zakelijk/Totaal en niet Zakelijk/Prive.

Manier B: Bus is privé geëtiketteerd dus correctie is 1,5%.

 

Je hebt gelijk. Verhouding is inderdaad zakelijk tov totaal. Had duidelijk nog niet genoeg koffie op ;-)

Ik twijfelde even of het 2,7% of 1,5% was. Had de PDF file niet erbij. Ik geloof je zo dat het 1,5% is als jij dat zegt.

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Nou is de vraag:

Ik wil graag mijn bus ook naast zakelijk, prive gebruiken dus meer dan 500 km p/j. en toch gebruik maken van de verlaagde mrb.

Moet ik nou in de bovenstaande nu ook 25% bijtelling op de IB gaan doen of niet. Of is het goed wat ik heb gedaan.

Dus de auto volledig op prive onderhouden, geen bijtelling maar wel verlaagde MRB.

Moet er wel bijvertellen dat ik de zakelijk gereden kilometers wel verreken op basis van 0,19ct.

 

Wees gerust, je doet het goed zo. De 25% bijtelling heeft niets van doen met het lage MRB tarief.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.