• 0

Kleine ondernemersregeling

Ik heb sinds april mijn webshop online. In januari heb ik mij ingeschreven bij de kvk en belastingdienst voor een btwnummer. Van de belastingdienst kreeg ik bericht dat ik per kwartaal aangifte moet doen. Het 1e kwartaal heb ik dat gedaan en kreeg ik btw terug aangezien de webshop toen nog niet online was en ik alleen maar investeringen heb gedaan.

 

Nu loopt het 2e kwartaal bijna af en ben ik me verder gaan verdiepen in de kleine ondernemersregeling. Waarschijnlijk val ik hieronder als ik nu zie wat mijn omzet is geweest. Ik verwacht dus niet dat ik in totaal 1883 euro btw of meer moet gaan afdragen. Hoe zit dat nu met de aangifte van het 2e kwartaal. Uit mijn administratie blijkt dat ik meer btw moet afdragen dan ik terug kan vragen dus concreet betekent het dat ik btw moet afdragen. Kan ik deze afgedragen btw aan het eind van het jaar terugvorderen van de belastingdienst als blijkt dat ik onder de grens van 1883 blijf? Zo ja hoe kan ik dat dan doen?

www.softcovers.nl - de website voor het Cd softcover opbergsysteem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Sterrezaat,

 

Er is voor de KOR een kwartaal teruggaaf. deze is afhankelijk van het per kwartaal te betlaen bedrag.

de bedraen zijn:

schatting btw per jaar niet meer dan 1.345,- per kwartaal te betlaaen bedrag terugvragen

schattring btw per jaar niet meer dan 1.345,-, maar niet meer dan 1.475,- per kwartaal vermindring 250,-

schatting btw per jaar niet meer dan 1.475,-, maar niet meer dan 1.611,- per kwartaal vermindering 159,-

schatting btw per jaar niet meer dan 1.611,-, maar niet meer dan 1.747,- per kwartaal vermindering 68,-

schatting btw per meer meer dan 1.747,- geen vermindering.

Let er wel op dat je uiteindelijk op jaarbasis de regeling moet toepassen en als er in een eerder kwartaal teveel is teruggevraagd dit dan wel gecorrigeerd worden.

 

succes, Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Nou vooruit, ik heb toch een luie zondag ;D

 

Als je kijkt op de link die ik jou gegeven heb zie je links de optie Aangifte doen als u geen ontheffing heeft. Deze ontheffing heb je niet (anders hoefde je ook geen aangifte te doen) dus die optie moet je hebben.

 

Daar zie je dat er twee mogelijkheden zijn om de KOR te verrekenen:

 

1. Verrekening KOR aan het einde van het jaar

[*]Je doet iedere maand of kwartaal gewoon aangifte OB en draagt ieder tijdvak gewoon de BTW af;

[*]Aan het einde van het jaar bepaal je de korting waar je volgens de KOR recht op hebt;

[*]Deze kortin geef je bij je laatste aangifte van het jaar (in jouw geval de aangifte van het vierde kwartaal) of de eerste aangifte van het daarop volgende jaar (dus de aangifte over het eerste kwartaal) aan bij categorie 5 van het aangifteformulier;

[*]De korting wordt verrekend met deze aangifte en leidt in het kwartaal waarin je de KOR verrekend óf tot een lager af te dragen bedrag óf tot een teruggave.

 

2. Verrekening per maand / kwartaal

[*]Je doet ieder tijdvak (in jouw geval kwartaal) regulier aangifte omzetbelasting;

[*]Ieder tijdvak bepaal je de vermindering aan de hand van deze tabel;

[*]De voorlopige vermindering geef je bij de aangifte aan onder categorie 5 van het aangifteformulier;

[*]Mochten de voorlopige vermindering over het jaar verkeerd zijn ingeschat dan moet je dat in de eerste aangifte van het daaropvolgende jaar corrigeren.

 

In beide gevallen leidt het tot hetzelfde resultaat aan het einde van het jaar. Optie 1 is zekerder omdat je gewoon weet dat het klopt. Nadeel is dat je wel ieder kwartaal de BTW afdraagt. Optie 2 levert dus een liquiditeitsvoordeel op. Let er op dat in beide gevallen de opbrengst van de KOR opgegeven dient te worden bij de aangifte imkomstenbelasting.

 

Kom je zo verder?

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.