• 0

Privélening partner opnemen in IB?

Hallo,

 

Ik ben druk bezig met het invullen van mijn IB aangifte voor mijn Vof maar heb wat vragen.

 

Bij oprichting van de Vof begin vorig jaar heeft mijn zakenpartner 10.000 ingebracht als investering, en 20.000 als lening (bedragen zijn fictief). Mijn salaris is hiervan betaald. Daarnaast hebben we beperkte inkomsten gehad.

 

Dit vraag ik me af:

 

1. Moet ik het ingebrachte geld van mijn partner als privéstorting in de Vof opnemen op mijn IB aangifte? (Zo ja kom ik uit op een negatief bedrag en hoef ik volgens mij geen belasting te betalen, wat ik een onwaarschijnlijk scenario vind..)

 

2. Moet mijn salaris aangemerkt worden als privéontrekking of als Winst uit medegerechtigheid in onderneming?

 

3. Aan het eind van het jaar hadden we nog een bedrag op onze rekening staan (ondanks een ruim verlies over het gehele jaar). Houdt dit in dat ik over dit bedrag ook IB moet betalen? (Ik moet dit immers invullen als Ondernemingsvermogen op het einde van het boekjaar..)

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet om flauw te zijn, maar schakel een boekhouder in hiervoor. Zelf de aangifte doen is uiteraard prima en ben ik persoonlijk wel een voorstander van, maar gezien je vraagstelling en termen die je gebruikt gaat het niet goed want alles is ongeveer haaks op hoe het 'echt' zit. Uitgebreide antwoorden op deze vragen helpen je wellicht een stukje verder maar een veeeeeel beter begrip, of een externe boekhouder, is echt nodig voor de aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Je moet de jaarstukken van de VOF integreren in jouw (elektronische) winstaangifte en jouw eigen aandeel in het kapitaal/resultaat verwerken in je eigen cijfers.

Uiteraard moet jouw aandeel en het aandeel van je partner samen het totaal van de VOF zijn.

 

- Het is gewone ‘winst uit onderneming’ (geen medegerechtigheid).

- Je hebt geen ‘salaris’. Dat zijn privé-opnamen.

- Als jullie verlies gemaakt hebben hoef je uiteraard geen IB te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ach ja roeien met de riemen die je hebt zullen we maar zeggen.. Weet je zeker dat er geen tijd meer is? als je op tijd uitstel hebt aangevraagd (voor 1 april

 

1. Moet ik het ingebrachte geld van mijn partner als privéstorting in de Vof opnemen op mijn IB aangifte? (Zo ja kom ik uit op een negatief bedrag en hoef ik volgens mij geen belasting te betalen, wat ik een onwaarschijnlijk scenario vind..)

 

1. nee de lening die door jou zakenpartner is ingebracht in de VOF hoort niet thuis in jou aangifte, althans niet als privéstorting, deze lening staat gewoon op de balans van de VOF.

Als de lening is verstrekt door jou levenspartner die geen vennoot is zou het anders kunnen liggen, maar ik ga daar niet van uit

 

2. Moet mijn salaris aangemerkt worden als privéontrekking of als Winst uit medegerechtigheid in onderneming?

even een definitie herijken. Je bent ondernemer.. salaris bestaat niet meer voor jou, je hebt alleen een aandeel in de winst en die geef je op in het aangifteprogramma kun je lezen op welke manieren je dat kan verwerken. met de zoekterm "aangifte vennootschap onder firma" krijg je bij "samenwerkingsverband" uitleg over de wijze van aangifte.

Winst uit medegerechtigheid is niet van toepassing als je volgwaardig vennoot in een vof bent.

Alle geld wat naar jou priverekening is gestort moet je aanmerken als een prive opname.

 

3. Aan het eind van het jaar hadden we nog een bedrag op onze rekening staan (ondanks een ruim verlies over het gehele jaar). Houdt dit in dat ik over dit bedrag ook IB moet betalen? (Ik moet dit immers invullen als Ondernemingsvermogen op het einde van het boekjaar..)

 

Nee over de zakelijke liquide middelen betaal je geen inkomstenbelasting, je betaald uitsluitend belasting over de winst, is er geen winst maar een verlies dan ontstaat er dus een verrekenbaar verlies, soms kan dat met winsten in het verleden worden verrekend en anders met toekomstige winsten.

 

 

Dit zijn summiere beantwoordingen waarmee ik denk dat je verder kan zonder al te grote fouten te maken. Ik zou na het indienen van de aangifte zo snel mogelijk alsnog de boel laten controleren door een goede boekhouder of een belastingadviseur. Je kunt een aangifte namelijk vrij eenvoudig nogmaals indienen zolang er nog geen aanslag is opgelegd. Dus zorg dat dat ook gebeurd want met de vragen die je stelt acht ik de kans op fouten erg groot.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet over welk jaar je aangifte aan het doen bent, maar als het om 2011 gaat, is er best nog wel tijd om een boekhouder in te schakelen. Ik kan op basis van je posts niet uitmaken hoe ingewikkeld je boekhouding is en of het dus echt nodig is, maar wellicht geeft het je wel rust als je weet dat e.e.a. correct gebeurt (en wellicht scheelt het je nog een sloot belasting)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.