• 0

facturatie binnen werkmaatschappijen

Na een paar uren zoeken en bellen blijf ik met de volgende vraag zitten:

 

Welke opslag in geld of percentage moeten wij als bedrijf hanteren bij het factureren aan BV's die onder dezelfde groep vallen.

 

We willen vanuit een centrale inkoop BV al onze andere BV's voorzien van goederen en uiteraard ook van facturen.

Wij zijn GEEN fiscale eenheid.

Volgens de belastingdienst zijn wij verplicht om een opslag op de goederen te zetten bij het doorfactureren, met als uitleg dat het valt onder de regels van het zakelijk handelen.

Op mijn vraag welk percentage wij dan moeten hanteren kon deze man mij geen antwoordt geven.

 

Voor wie hier wel een antwoordt op weet; bij voorbaat hartelijk dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou je de inkoop-bv niet vervangen door een inkoop-coöperatie waar de BV's bij aangesloten zijn? Dan omzeil je de opslagverplichting, het zakelijk handelen van de coöp is immers het dienen van het belang van de leden.

Ik neem aan dat de inkooporganisatie ook kosten maakt (logistiek, inkoopmedewerkers, dagelijkse leiding etc.) in principe kun je gewoon een flinke opslag op de inkoopprijs zetten om deze kosten te dekken. Eventuele restwinst kan gewoon onder de leden verdeeld worden zodat er nooit teveel betaald wordt voor de goederen.

Het vereist wel het nodige (fiscaal) maatwerk en expertise, kennis die jullie blijkbaar nog niet ingekocht hebben. Ga hier niet op bezuinigen en doe het in een keer goed. Het gaat een paar centen kosten, maar dan heb je ook een mooi en werkbaar eindresultaat dat door de Belastingdienst is goedgekeurd.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niks tegen cooperaties (sommige van mijn beste vrienden zijn cooperaties), maar je zou ook kunnen zeggen:

- maak een redelijke schatting van de kosten die de centrale inkoop-BV maakt (personeel, voorraad, ict, financiele administratie en fiscaal advies ::))

- verzin een mooie verdeelsleutel. Als de inkoop-BV jaarlijks 200k aan kosten heeft en voor 2.000k aan inkoop, is de opslag dus 10%

- die verdeelsleutel inclusief argumentatie zet je in een brief naar de inspecteur met het verzoek deze werkwijze goed te keuren.

- als je bericht terug hebt, bel je nogmaals de Belastingtelefoon om het die arme stakkers in het callcentrum uit te leggen.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niks tegen cooperaties (sommige van mijn beste vrienden zijn cooperaties), maar je zou ook kunnen zeggen:

- maak een redelijke schatting van de kosten die de centrale inkoop-BV maakt (personeel, voorraad, ict, financiele administratie en fiscaal advies ::))

- verzin een mooie verdeelsleutel. Als de inkoop-BV jaarlijks 200k aan kosten heeft en voor 2.000k aan inkoop, is de opslag dus 10%

- die verdeelsleutel inclusief argumentatie zet je in een brief naar de inspecteur met het verzoek deze werkwijze goed te keuren.

- als je bericht terug hebt, bel je nogmaals de Belastingtelefoon om het die arme stakkers in het callcentrum uit te leggen.

 

 

Dat is natuurlijk een prima werkbare oplossing, had ook niet anders verwacht van Marcel.

 

Het enige is dat een eventuele winst van de inkoop-bv altijd belast is bij die BV (of in de fiscale eenheid dier er blijkbaar niet is). Bij de coöp is het mogelijk een eventuele winst terug te laten vloeien naar de leden en daar te belasten. Bovendien weet je als participerend lid dat je nooit meer betaalt aan inkoop dan de kostprijs.

 

Het is maar net waar je voorkeur ligt, maar ik meende uit de post van TS te halen dat ze niet meer aan inkoopprijs wilde laten vloeien naar het inkooplichaam dan strikt noodzakelijk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Met dank voor het compliment (blozende smiley)

Ik denk dat het afhangt van de getallen (maar dat is beroepsdeformatie vrees ik, ik denk de hele dag dat het aan de getallen ligt). Als het in de BV's om grote getallen gaat, en het zou dus ook grote sommen belasting schelen als de winst van een inkoop-coöperatie zonder vpb-heffing naar de lid-bv's zou kunnen vloeien, dan kan het m.i. heel goed de moeite zijn om een coop op te tuigen.

Maar zoals Dennis al aangeeft, de eventuele winst van de inkoop-toko is hoe dan ook belast, hetzij in de inkoop-bv, hetzij bij de leden van de inkoop-cooperatie. Interessante casus en ik denk dat het geen kwaad kan om er eens een expert aan te laten rekenen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@ Marcel: :-[ is nergens voor nodig ;)

 

Zeker een interessante casus. Ik realiseer mij net dat ik te kort door de bocht ga in mijn stelling. Het is mogelijk om de winst terug te laten vloeien naar de leden van een coöperatie voor zover deze leden ondernemer zijn voor de IB. TS heeft het over een serie BV's en dan is de winst in principe belast voor de VPB bij de coöp. Daar valt natuurlijk wel weer een mouw aan te passen maar vereist het nodige maatwerk en gepuzzel - leuke opdracht voor de liefhebber ;D

 

Ik kan mij, als het gaat om grote bedragen, ook voorstellen dat het just interessant kan zijn om de winst juist wel bij het inkooplichaam te belasten. Het kan namelijk een (bescheiden) besparing in de VPB opleveren van maximaal € 10.000,00. In een wereld waar cash koning is iedere euro natuurlijk mooi meegenomen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Dit lezende zit ok nog aan iets anders te denken, je zou ook vanuit de werkmaatschappijen een inkoop-BV kunnen oprichten. Dan maakt het helemaal niet meer uit wat voor winst die BV maakt, want vanuit de deelname vrijstelling kan dan de 'overwinst' als dividend onder de deelname vrijstelling terugvloeien naar de deelnemende BV's.

 

Ik denk dat er dan wel wat maatwerk nodig is rond dividend toewijzing plus in- en uittreden van BV's, en eventueel stemrecht van de holding in die BV. Maar dat zou met preferentie of speciale aandelen op te lossen moeten zijn.

Vriendelijke groet,

Mark

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat de opslag als een als een verplichting word gezien en als een last terwijl het bij de juiste toepassing en structurering juist een prima instrument kan zijn om middels de zogenoemde transfer pricing je fiscale postie te optimaliseren.

 

Dat is geen kunstje dat je op een forum uitlegt. Volgens mij legt de belastingdienst niks meer op dan dat je zakelijk handelt met een inkoop bv en dus is een opslag op de kale inkoopprijs op een of andere manier onvermijdelijk, maar ook van uit inzicht in de kosten van een organisatie onderdeel is het vaak wenselijk dat echte kosten worden doorbelast. Het zou ook niet reeël zijn dat een werkmaatschappij geen kosten meer heeft van een inkoopafdeling en alleen nog kale inkoopprijzen betaald terwijl de bij de inkoop bv de kosten en verliezen gierend uit de klauw lopen door overbezetting omdat de individuele werkmaatschappijen te hoge eisen stellen aan de inkoop bv.

 

Volgens mij zou je ook prima met een soort management fee per aangesloten bv kunnen werken om de vaste kosten te dekken en om zo de inkoopprijs zo dicht mogelijk bij de door de inkoop bv verkregen prijs te kunnen houden als dat gezien de marktomstandigheden aan de verkoopkant wenselijk is.

 

Het zal ook maar net zijn wat in de organisatie het beste werkt en wat de doelstelling van het opzetten van een inkoop bv is. Als de branche grote concurrentie op materiaal prijzen kent dan kan zo'n vaste vergoeding intressant zijn en zullen de kosten van de managementfee moeten worden terugverdient in de marge of opslag die de individuele werkmaatschappijen toevoegen aan orders op andere componenten / aanvullende diensten per order.

 

Als je wel kiest voor een procentuele opslag op elk product of elke order dan kan middels jaarlijkse bonus of malus op het totale inkoopvolume per deelnemende bv weer zorgen dat een overdekking of onderdekking voor de kosten die in de opslag zijn begrepen word gecompenseerd. De hoogte van die bonus kan weer afhankelijk gemaakt worden van het gerealiseerd resultaat van de inkoop bv.

 

Kortom volgens mij eist de belastingdienst alleen dat de prijsbepaling een zakelijke grondslag heeft en dat zowel geen opslag als een veel te hoge opslag niet acceptabel zijn. je zou namelijk de inkoop bv onder buitenlands belastingrecht kunnen brengen met een zeer lage winstbelasting en dan zal de belastingdienst ook niet accepteren dat de winst in de deelnemende werkmaatschappijen word gedrukt door veel te hoge opslagen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.