• 0

kasrondje bij oprichting niet handelende bv.

Goedenavond,

 

Ik wil een BV. oprichten nu is een kasrondje een discutabel onderwerp. Voornamelijk als het gaat om faillisement en aansprakelijkheid van de aandelhouders omdat een kasrondje vaak wel wordt gezien als wanbeleid. Nu heb ik van iemand gehoord dat het oprichten van een (nog niet handelende) BV. middels een kasrondje geen probleem is als je maar zorgt dat er maar op het moment dat de BV. gaat handelen weer 18k wordt gestort. Wat weten jullie hier over?

 

Groeten,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is of je kunt wachten tot 1 oktober 2022 (en eventueel tot die tijd werken met een BV i.o.).

Op die datum vervalt onder meer de noodzaak van een kasrondje.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Theoretisch gezien kan er gewacht worden.

 

Dan zou ik dat zeker doen, temeer omdat je blijkbaar op dit moment de liquide middelen niet vrij hebt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

maar... de kapitaal eisen zullen dan ook voor bestaande bv's komen te vervallen? http://www.bdo.nl/nl/nieuws/paginas/inwerkingtreding-Flex-BV-per-1-oktober-2012.aspx

 

Jawel, maar je zult tot en met 30-9-2012 toch echt moeten storten of een kasrondje moeten maken wil je een bankverklaring kunnen overleggen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Snap ik, maar dan even juridisch gezien. Stel ik richt vandaag een BV op met behulp van een kasrondje ik begin 1 oktober pas met handelen in die BV. (dan heb ik dus een BV van 3 maanden oud wat betekend dat het termijn van een jaar met 3 maanden is gekort waarna hoofdelijke aansprakelijkheid vervalt) is er dan nogsteeds sprake van wanbeleid door het kasrondje of niet?

Link naar reactie
  • 0

Een kasrondje zelf levert nooit wanbeleid op mits goed gedocumenteerd. Na een kasrondje heeft een BV het verplichte startkapitaal (waarmee doorgaans een soort minimale dekking wordt gegarandeerd voor derden) niet gebruikt voor de onderneming maar direct geleend aan de DGA. Dit is op zich nooit een probleem bij BV's waar er geen sprake is van problemen die ontstaan doordat dit kapitaal door de DGA is onttrokken (pensioen BV's Stamrecht BV's etc.etc.). Wanneer een BV wel in problemen komt, en dit is toe te schrijven aan de opname van het startkapitaal, dan kan er sprake zijn van wanbeleid want de DGA heeft dan blijkbaar zelf alle gelden uit de BV geleend terwijl de BV dit hard nodig had om te blijven functioneren.

 

Indien je een kasrondje maakt komt het erop neer dat je dus tijdelijk besluit het ondernemingsvermogen van de BV uit te lenen aan de DGA. Zolang de wet voorschrijft dat dit vermogen minimaal 18K is en je leent dit uit aan de DGA, dan loop je een risico wanneer de BV in financiële problemen komt door het ontbreken van die 18K als beschikbaar ondernemingsvermogen. Je kunt zelf het beste inschatten of dit het geval is de komende maanden. Zodra het oktober is, kan de BV de statuten aanpassen en de aandelen afstempelen tot 1 cent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.