• 0

BTW bij verkoop via derde platform, bijv. Bol.com

Sinds een week verkoop ik ook via Bol.com. De facturatie daarvan vind ik erg ingewikkeld. Ik zal proberen uit te leggen hoe het zit , wat ik denk en hoe Bol denkt. Het wordt een vrij lang verhaal, maar ik hoop dat jullie het volgen. Ik ben namelijk geen ster in administratie en fiscale dingen. Maar dan hoor ik graag hoe jullie, mn. de fiscale experts, denken dat het zou moeten.

 

Wat er gebeurt is dat ik als winkel, producten te koop aanbied op Bol.com. Ik verkoop bijvoorbeeld een product van 9,99 euro via Bol. Bezoekers van Bol kunnen dit product dan "bij mij" bestellen, via Bol. De klant betaalt aan Bol.

 

Bol stuurt daar ook een factuur van naar de klant. Naast de vereiste gegevens van Bol.com en de klant, staat er dan dit op de factuur:

Artikelomschrijving   ISBN/EAN   Aantal   Btw%       Prijs incl. btw

Konig HDMI kabel - 1.5 meter   5412810113873   1   0 %       €    9.99

Item Fee   -   1   19 %       €    0.00

 

Totaalbedrag incl. btw (reeds betaald met iDEAL)           €    9.99

Btw hoog           €    0.00

Btw laag           €   

Er is volgens de factuur een product geleverd a 9.99 euro waar 0% BTW op zou zitten. Om het overzichtelijk te houden staat er ook een regel Item fee a 19% op, maar daar hangt geen bedrag aan.

 

Volgens mij is dit fout. De klant koopt al dan niet via Bol een product en hoort daar een BTW factuur van te krijgen. De factuur die Bol stuurt is incorrect, want het product valt niet onder het 0% BTW tarief, maar onder het 19% BTW tarief.

 

De klantenservice van Bol zegt dit:

U geeft aan dat de facturatie van de btw onduidelijk is. Wij begrijpen dat dit verwarrend is. Bol.com kan zelf alleen btw in rekening brengen op de artikelen die bol.com zelf verkoopt. Op artikelen, die verkocht zijn door externe verkopers, mag bol.com geen btw berekenen op de factuur. Het is daarom belangrijk dat u de btw in uw eigen artikelen verwerkt. Een koper kan direct met u contact opnemen om een btw-factuur op te vragen.

Dit volg ik niet. Volgens mij moet het dan zo zijn dat Bol.com helemaal geen factuur stuurt aan de klant, maar dat Bol verlangt van de winkel, ik, dat die een factuur stuurt naar de klant. Als Bol überhaupt al gelijk heeft dat ze geen BTW mag rekenen op de factuur waar producten van derden op verkocht worden, want voor zo ver ik weet mag dat prima. Klopt dat?

 

Maar het wordt nog een stap ingewikkelder.

Bol keert aan de winkel (mij) een bedrag minus een fee in de vorm van een vast bedrag plus percentage uit. In dit geval is de fee 2.99 euro plus 15% over het totaalbedrag. Bol heeft mij toegezegd over deze order 6,20 euro uit te betalen, oftewel, de fee is 3,79 euro. Bol heeft nog niet gezegd of dit incl. of ex. BTW is, want ze hebben de factuur hier van nog niet verzonden. Een eigen berekening van mij laat zien dat he vermelde fee incl. BTW zou moeten zijn:

(((9.99 / 100) * 15) + 2.99) / 1.19 = 3.77184874. Volgens mij klopt dat wel aardig.

 

Bol geeft aan dat het uitkeren van de bedragen 3 tot 4 weken kan duren, dan pas krijg ik de factuur en weet ik of het klopt wat ik denk en hoe bol de BTW bedacht heeft.

 

Stel dat ik een factuur moet maken van 9.99 euro incl. BTW voor de klant, dan zou ik omzet missen. Hier zou ik dan de factuur van Bol.com aan de winkel, met daarop de fee, mee moeten verrekenen. Klopt dat?

 

Hoe het volgens mij had moeten kunnen zijn is dat de klant een factuur met daarop netjes 19% BTW had moeten ontvangen van Bol. Bol draagt die BTW af.

Vervolgens stuurt Bol mij een credit factuur a 9.99 euro minus de fee, al dan niet belast met BTW. Ik ontvang dat geld en boek de factuur in. Klaar is Wouter. Toch?

 

EDIT typo's aangepast en wat duidelijker geformuleerd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is beetje vreemd verhaal.

Ik kan wel zeggen hoe dat bij b.v. Groupon gaat.

Groupon verkoopt product van mij inclusief btw aan klant van hun.

Groupon draagt die btw vervolgens niet af aan belastingdienst maar laat dat aan mij over.

 

Ik krijg factuur van Groupon met aantal verkocht maal productprijs incl btw.

Ze berekenen daarover hun verkoop commissie en rekenen 19procent btw over commissie.

 

Die commissie plus btw daarover word vervolgens ingehouden op uitte betalen bedrag.

 

Ik draag vervolgens btw af over totale verkoop waarde en voer door hun ingehouden commissie en btw in als kosten

 

Ter verduidelijking: ik krijg de omzet inclusief btw uitbetaald van Groupon. Mocht je willen kan je wel eens zo een factuur ontvangen zodat je kan zien hoe dat gedaan word.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor zo ver ik van Bol begrepen heb keren zijn 6,20 uit. Zo staat het in het overzicht met bestellingen. Als zij inderdaad 9.99 euro uitkeren dan zou het logischer zijn dat zij inderdaad geen BTW rekenen. Dan is het alsnog vreemd dat ze een factuur sturen naar de klant, maar dat kan ook een foutje zijn in het systeem van Bol. Dat ligt nog het meest voor de hand, denk ik.

 

EDIT:

 

Dit is wat Bol.com vertelt:

 

Uw prijs:€ 9,99

Bemiddelingsbijdrage:€ 3,79-

Pakketbijdrage:€ 0,00+

Totaal:€ 6,20+

 

Als ze inderdaad 9.99 euro zouden uitkeren, dan zou het logischer zijn als ze ipv. een overzicht van de betalingen, (ook) een overzicht van de kosten die ik moet betalen, zouden geven.

Link naar reactie
  • 0

Voor zo ver ik van Bol begrepen heb keren zijn 6,20 uit. Zo staat het in het overzicht met bestellingen. Als zij inderdaad 9.99 euro uitkeren dan zou het logischer zijn dat zij inderdaad geen BTW rekenen. Dan is het alsnog vreemd dat ze een factuur sturen naar de klant, maar dat kan ook een foutje zijn in het systeem van Bol. Dat ligt nog het meest voor de hand, denk ik.

Is die 6,20 niet gewoon de daadwerkelijke uitbetaling van bedrag inclusief btw - hun commissie - btw over commissie

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is die 6,20 niet gewoon de daadwerkelijke uitbetaling van bedrag inclusief btw - hun commissie - btw over commissie

Dat vermoed ik ook, zie ook de edit :)

 

Maar dan is het dus raar dat ze een factuur naar de klant sturen, lijkt mij. Want dat is niet een factuur die een zakelijke klant zou willen ontvangen, want er wordt wel degelijk BTW afgedragen over die 9.99 euro.

 

Het is jammer dat de klantenservice van Bol mij niet kan helpen. Zie ook het stukje op mijn blog. Als ik bij Bol een vraag stel op vorige week woensdag, krijg ik vandaag een mail met antwoord. Bijna een week later. Maar daar wordt aan gewerkt, aldus Bol. Dat terzijde :)

Link naar reactie
  • 0

Bol draagt in elkgeval zo te zien dus enkel btw af over de commissie die ze jou in rekening brengen.

Dat is inderdaad wat zij ook zeggen.

 

Op zich zou het dus simpel moeten zijn, denk ik. Als Bol.com zelf geen factuur zou sturen naar de klant zou het verhaal kloppen.

Link naar reactie
  • 0

Ze kunnen wel factuur sturen maar wat er niet klopt is 0 euro btw bedrag.

Ze moeten het er gewoon op houden dat bedrag inclusief btw is.

Wil iemand btw factuur kunnen ze die bij jou opvragen

 

De fout ontstaat doordat ze bedrag aan btw noemen en die op nul zetten

Link naar reactie
  • 0

Ze kunnen wel factuur sturen maar wat er niet klopt is 0 euro btw bedrag.

Ze moeten het er gewoon op houden dat bedrag inclusief btw is.

Wil iemand btw factuur kunnen ze die bij jou opvragen

 

De fout ontstaat doordat ze bedrag aan btw noemen en die op nul zetten

 

dat denk ik ook.... iets van "btw belast via leverancier"

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

ook ik ben hier geen expert in maar heb jij niet iets "getekend" met BOL dat het gaat om marge regelingen?

Nope, het is vrijwel letterlijk een kwestie van KVK en BTW nummer opgeven en je kan verkopen.

 

en dan zie ik dit (ook)

Klopt, maar dan is het dus niet juist dat Bol de klant ook een factuur stuurt. Als ze dat nou eens niet doen, dan is het verhaal al weer een stuk duidelijker! :)

 

Link naar reactie
  • 0

eens eens eens.... Maar ik vraag mij af ... stuurt BOL een factuur of een pakbon.... want volgens mij is het met een factuur niet alleen verwarrend maar ook nog fout....

Het is een factuur. Incl. BTW en KVK nummer van Bol, hun adresgegevens, adresgegevens van de klant, BTW vermeldingen, alles er op en er aan. Gewoon een nette factuur, maar met foutief BTW vermeld. Geen pakbon dus. De pakbon stuur ik als winkel mee met de bestelling.

Link naar reactie
  • 0

Ach kom, bol.com levert ook wettenbundels, we pakken er eens eentje bij

 

Wet Omzetbelasting

Art 1

Onder de naam omzetbelasting wordt een belasting geheven ter zake van:

a. leveringen van goederen [...]

 

Volgens mij is de eerste vraag dus: wie levert er? Lever jij? Dan moet jij btw afdragen. Lever jij aan bol.com? Dan mag bol.com die btw weer terugvragen en mag bol.com weer btw afdragen over haar levering aan de eindklant.

 

Maar ik krijg de indruk dat jij direct aan de eindklant levert en bol.com slechts de handling fee o.i.d. incasseert. Ook een manier om geld te verdienen natuurlijk. In dat geval vind ik nog niet heel fijn dat ze 0% op hun facturen zetten terwijl er zeker geen 0%-tarief van toepassing is (althans, dat denk ik), maar de redenatie 'wij leveren niet dus wij dragen geen btw af, dus wij gaan het ook niet op een factuur zetten', kan ik goed volgen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de eerste vraag dus: wie levert er? Lever jij? Dan moet jij btw afdragen. Lever jij aan bol.com? Dan mag bol.com die btw weer terugvragen en mag bol.com weer btw afdragen over haar levering aan de eindklant.

 

Maar ik krijg de indruk dat jij direct aan de eindklant levert en bol.com slechts de handling fee o.i.d. incasseert. Ook een manier om geld te verdienen natuurlijk. In dat geval vind ik nog niet heel fijn dat ze 0% op hun facturen zetten terwijl er zeker geen 0%-tarief van toepassing is (althans, dat denk ik), maar de redenatie 'wij leveren niet dus wij dragen geen btw af, dus wij gaan het ook niet op een factuur zetten', kan ik goed volgen.

Exact, dus het is eigenlijk niet logisch dat Bol.com een factuur naar de klant stuurt. Dit moeten ze dus eigenlijk achterwege laten begrijp ik. Eventueel vervangen door een bewijs van betaling ofzo. "U heeft 9.99 euro betaalt aan ons, de levering wordt verzorgd door de winkel van Wouter, hij zal u de factuur sturen van deze bestelling sturen".

Link naar reactie
  • 0

Exact, dus het is eigenlijk niet logisch dat Bol.com een factuur naar de klant stuurt. Dit moeten ze dus eigenlijk achterwege laten begrijp ik. Eventueel vervangen door een bewijs van betaling ofzo. "U heeft 9.99 euro betaalt aan ons, de levering wordt verzorgd door de winkel van Wouter, hij zal u de factuur sturen van deze bestelling sturen".

Dat wordt wel een existentieel verhaal, want 'wat is een factuur?' Bol.com wil geld ontvangen van de klant, een deel van de klanten betaalt nog niet met iDeal maar pas naar aanleiding van een factuur, dus laten we er maar het woordje 'factuur' op plakken.

Beter zou inderdaad zijn 'verzoek tot overboeking van het geld wat wij - na aan graai in Wouters kas - weer aan Wouter gaan overboeken', maar ja, dan worden mensen gek.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

In principe is Bol in dit geval niet meer en niet minder als een Payment Service Provider.

 

De factuur hoort van de verkopende partij te komen en de betaling loopt via Bol.

 

Bij de uitbetaling van Bol zou dan de een factuur van Bol aan de verkoper moeten zitten waarin de fees berekend worden.

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees is volgens mij de eerste vraag: Met wie sluit de klant een overeenkomst?

 

Als klant zou ik denken met Bol.com. Ik ben op de site van Bol, ik krijg een bevestiging van Bol, en een factuur van Bol.

 

Verder staat bij de HDMI kabel van Woutert de tekst "Of kies voor levering door " en kun je voor Wouter kiezen

Verder staat er in de toelichting bij Rapbid de tekst "Bestellen bij bol.com, geleverd door"

 

Ik ben nog steeds in de veronderstelling een overeenkomst met Bol.com aan te gaan, totdat ik toevallig 2x algemene voorwaarden doorlees (die van Bol en die van Wouter) .

 

En in de extreem onduidelijke aanvullende voorwaarden van Bol staat vermeld dat de overeenkomst wordt aangegaan met Wouter.

 

Artikel 10. Rol bol.com

 

Bol.com biedt slechts een online platform dat Andere Verkopers in staat stelt om producten aan te bieden, te kopen en te verkopen. Bol.com is geen partij bij de (Koop)overeenkomst tussen de Klant en de Andere Verkoper. Bol.com garandeert niet dat Andere Verkopers daadwerkelijk en volledig uitvoering zullen geven aan de (koop)overeenkomst en de Voorwaarden kopen bij andere verkopers.

Bol.com is jegens de koper op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige tekortkoming van de Andere Verkoper in nakoming van de (koop)overeenkomst en/of de Voorwaarden kopen bij andere verkopers.

Bol.com staat op geen enkele wijze in voor de juistheid van de gegevens die door de Andere Verkopers worden verstrekt of voor het (niet-)handelen van Andere Verkopers.

Bol.com is nimmer aansprakelijk voor het niet of niet naar behoren functioneren van de site van bol.com en het account.

 

Nu nog even de oorspronkelijke vraag over de BTW uitvogelen, maar voor nu ben ik de draad/kabel even kwijt

Link naar reactie
  • 0

In principe is Bol in dit geval niet meer en niet minder als een Payment Service Provider.

Zo zou je het kunnen zien en ik denk ook dat Bol het zo bedacht heeft.

 

Maar, volgens mij zou je, met de huidige onduidelijke communicatie van Bol, een goed verhaal hebben als je als winkel beweert dat je dropship leverancier bent voor Bol en dus slechts de logistiek verzorgt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gekeken en bij Groupon ontvang je geen factuur van groupon.

Je gaat daar de deal rechtstreeks aan met de uiteindelijke verkoper (hoewel dat steeds vaker ook Groupon zelf is).

 

Zoals ook bij BOL wordt de aankoop dus juridisch rechtstreeks bij de uiteindelijke leverancier gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Wouter... Ik ga er vanuit dat je ondertussen uitbetalingen facturen van Bol ontvangen hebt.

Kan je aangeven hoe deze precies opgebouwd zijn en of en zo ja hoe hier de btw bedragen op gespecificeerd zijn?

Is er op die factuur btw berekend over hun commissie en was dat in of exclusief in de voorgerekende commissie? En weet je dat ook over de verzendzegel van dhlforyou die ze aanbieden ( weet je dus of die 4,50 in of ex btw is en of die btw op de factuur gespecificeerd staat.

 

Ben zelf nu namelijk ook met verkopen op bol begonnen en zit nu ook met deze vragen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook erg benieuwd naar wat ik uiteindelijk zal overhouden na verkoop.

 

Verkoopprijs 43,95 op bol

Commissie 7,59 (incl btw)

verzending 9,08(incl btw)

ik krijg dus van bol: 27 , 28

inkoop is 19,06 incl btw.

27,28-19,06=8,22

 

houd ik dan 8,22 over?

of moet ik nog over een bepaald bedrag btw afstaan?

 

misschien een domme vraag maar heb er zelf nog geen ervaring mee...

 

alvast bedankt.

 

Colin.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 42 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.