• 0

BTW bij verkoop via derde platform, bijv. Bol.com

Sinds een week verkoop ik ook via Bol.com. De facturatie daarvan vind ik erg ingewikkeld. Ik zal proberen uit te leggen hoe het zit , wat ik denk en hoe Bol denkt. Het wordt een vrij lang verhaal, maar ik hoop dat jullie het volgen. Ik ben namelijk geen ster in administratie en fiscale dingen. Maar dan hoor ik graag hoe jullie, mn. de fiscale experts, denken dat het zou moeten.

 

Wat er gebeurt is dat ik als winkel, producten te koop aanbied op Bol.com. Ik verkoop bijvoorbeeld een product van 9,99 euro via Bol. Bezoekers van Bol kunnen dit product dan "bij mij" bestellen, via Bol. De klant betaalt aan Bol.

 

Bol stuurt daar ook een factuur van naar de klant. Naast de vereiste gegevens van Bol.com en de klant, staat er dan dit op de factuur:

Artikelomschrijving   ISBN/EAN   Aantal   Btw%       Prijs incl. btw

Konig HDMI kabel - 1.5 meter   5412810113873   1   0 %       €    9.99

Item Fee   -   1   19 %       €    0.00

 

Totaalbedrag incl. btw (reeds betaald met iDEAL)           €    9.99

Btw hoog           €    0.00

Btw laag           €   

Er is volgens de factuur een product geleverd a 9.99 euro waar 0% BTW op zou zitten. Om het overzichtelijk te houden staat er ook een regel Item fee a 19% op, maar daar hangt geen bedrag aan.

 

Volgens mij is dit fout. De klant koopt al dan niet via Bol een product en hoort daar een BTW factuur van te krijgen. De factuur die Bol stuurt is incorrect, want het product valt niet onder het 0% BTW tarief, maar onder het 19% BTW tarief.

 

De klantenservice van Bol zegt dit:

U geeft aan dat de facturatie van de btw onduidelijk is. Wij begrijpen dat dit verwarrend is. Bol.com kan zelf alleen btw in rekening brengen op de artikelen die bol.com zelf verkoopt. Op artikelen, die verkocht zijn door externe verkopers, mag bol.com geen btw berekenen op de factuur. Het is daarom belangrijk dat u de btw in uw eigen artikelen verwerkt. Een koper kan direct met u contact opnemen om een btw-factuur op te vragen.

Dit volg ik niet. Volgens mij moet het dan zo zijn dat Bol.com helemaal geen factuur stuurt aan de klant, maar dat Bol verlangt van de winkel, ik, dat die een factuur stuurt naar de klant. Als Bol überhaupt al gelijk heeft dat ze geen BTW mag rekenen op de factuur waar producten van derden op verkocht worden, want voor zo ver ik weet mag dat prima. Klopt dat?

 

Maar het wordt nog een stap ingewikkelder.

Bol keert aan de winkel (mij) een bedrag minus een fee in de vorm van een vast bedrag plus percentage uit. In dit geval is de fee 2.99 euro plus 15% over het totaalbedrag. Bol heeft mij toegezegd over deze order 6,20 euro uit te betalen, oftewel, de fee is 3,79 euro. Bol heeft nog niet gezegd of dit incl. of ex. BTW is, want ze hebben de factuur hier van nog niet verzonden. Een eigen berekening van mij laat zien dat he vermelde fee incl. BTW zou moeten zijn:

(((9.99 / 100) * 15) + 2.99) / 1.19 = 3.77184874. Volgens mij klopt dat wel aardig.

 

Bol geeft aan dat het uitkeren van de bedragen 3 tot 4 weken kan duren, dan pas krijg ik de factuur en weet ik of het klopt wat ik denk en hoe bol de BTW bedacht heeft.

 

Stel dat ik een factuur moet maken van 9.99 euro incl. BTW voor de klant, dan zou ik omzet missen. Hier zou ik dan de factuur van Bol.com aan de winkel, met daarop de fee, mee moeten verrekenen. Klopt dat?

 

Hoe het volgens mij had moeten kunnen zijn is dat de klant een factuur met daarop netjes 19% BTW had moeten ontvangen van Bol. Bol draagt die BTW af.

Vervolgens stuurt Bol mij een credit factuur a 9.99 euro minus de fee, al dan niet belast met BTW. Ik ontvang dat geld en boek de factuur in. Klaar is Wouter. Toch?

 

EDIT typo's aangepast en wat duidelijker geformuleerd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Colin

 

Welkom op HL.

Nee je houdt geen 8,22 over wat de btw die in de verkoopprijs zit moet je ook nog afdragen aan de belastingdienst en de btw in elke kostenpost die je betaald mag je daar van aftrekken.

 

van de verkoop hou je dus maar 6,70 over in een tabelletje ziet dat er zo uit.

De bedragen excl btw zijn de bedragen die voor jou bedrijf relevant zijn qua kosten en opbrengsten.

Terwijl de kolom btw laat zijn dat je per saldo 1,52 euro moet afdragen aan de belastingdienst.

 

omschrijving prijs incl prijs excl btw
Artikelprijs 43,95 36,22 7,73
Commissie 7,59 6,27 1,32
Verzendkst 9,08 7,50 1,58
ontvangen 27,28 22,45  
Inkoopkst 19,06 15,75 3,31
Winstmarge   6,70 1,52

 

Link naar reactie
  • 0

In het mooi uitgewerkte voorbeeld van Roel zit volgens mij een klein foutje (22,54 ipv 22,45) waardoor je 9 cent meer overhoudt. Bruto voor dat ene artikel dan, want verder heb je natuurlijk ook nog allerlei bedrijfskosten en over wat er daarna overblijft moet je nog weer inkomstenbelasting betalen. Uiteindelijk hou je dan netto weer veel minder over.

 

(Overigens zit in de berekening de aanname dat het artikel in het 21% tarief valt, dat kan voor jouw artikel mogelijk ook anders zijn).

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Ron,

 

Het gaat inderdaad om een 21% tarief.

Bedankt voor de aanpassing, bedrijfskosten zijn bij mij niet echt van belang, ik verkoop heel veel

artikelen via bol(alleen via bol tot nu toe eigenlijk) met een kleine winstpercentage zoals deze.

Daarom moet dit naar mijn mening wel uit kunnen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt m.i. af van jouw tijdsbesteding en kostenbasis. Retouren?

 

Ben je ondernemer en waarom zou je Bol dan zo'n hap uit jouw (bruto)marge laten nemen? Waarom bijvoorbeeld niet marktplaats? Of een eigen webshop? Alternatief als FaceBook?

 

'Heel veel' vraagt om een kwantificering en (eigen) analyse van mogelijkheden of alternatieven.

 

Bol.com vindt het ongetwijfeld prettig dat je het platform 'spekt', maar schiet je er zelf voldoende mee op? Klein winstpercentage klinkt mij als ondernemer niet direct aantrekkelijk...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt m.i. af van jouw tijdsbesteding en kostenbasis. Retouren?

 

Ben je ondernemer en waarom zou je Bol dan zo'n hap uit jouw (bruto)marge laten nemen? Waarom bijvoorbeeld niet marktplaats? Of een eigen webshop? Alternatief als FaceBook?

 

'Heel veel' vraagt om een kwantificering en (eigen) analyse van mogelijkheden of alternatieven.

 

Bol.com vindt het ongetwijfeld prettig dat je het platform 'spekt', maar schiet je er zelf voldoende mee op? Klein winstpercentage klinkt mij als ondernemer niet direct aantrekkelijk...

 

Groet,

 

Highio

 

 

Dat klopt inderdaad, ik ben op het moment ook aan het kijken hoe ik dit ga aanpakken.

Ik heb al mijn producten in een Excel bestand,

Al deze producten moeten dan één voor één op de site worden gezet en dat gaat een hele boel tijd kosten...

Link naar reactie
  • 0

Jazeker, dat is nl. best een goede marge en iets ongebruikelijk gecommuniceerd (een inkoop incl. BTW). Kleine, goedbedoelde navraag.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als middelgroot-zakelijk partner van Bol.Com wil ik hier wel even op reageren.

 

Het is een misvatting dat Bol.Com een factuur naar de klant stuurt. Bol.Com stuurt een bestelbevestiging naar de klant en incasseert het verkoopbedrag.

 

De zakelijkpartner krijgt van Bol.Com een pakbon en dient zelf een factuur te maken voor het bedrag dat Bol.Com van de klant geincasseerd heeft.

 

Voor het verzenden kun je verzendlabels via Bol.Com kopen.

 

Vervolgens krijgt de zakelijk partner maandelijks een nota van Bol.Com met daarop de volgende inhoudingen:

-Gemaakte kosten voor de verzendingen die via Bol.Com aangekcoht zijn

-Af te dragen commissies

-Crediteringen als gevolg van retourzendingen

...en nog wat zaken

 

Wat onder de streep overblijft wordt overgemaakt naar je bankrekening

 

mvg

stefan

actOpus

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.