• 0

afschrijven op immateriële active

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Peter,

 

Ik ken niet specifiek de accounting regels, maar wel de fiscale regels. Die laatsten zijn m.i. belangrijker, omdat die uiteindelijk bepalen hoeveel belasting je betaalt.

 

Maximaal mag je per jaar 20% afschrijven, maar als je de website zelf hebt ontwikkeld, mag je de kosten ineens afschrijven.

Als je startende ondernemer bent, kun je willekeurig afschrijven.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Odeon.

Willekeurig afschrijven geld volgens mij niet voor software en ik moet dan recht hebben op de startersaftrek. omdat ik vanuit een BV onderneem heb ik geen startersaftrek en dus ook geen willekeurig afschrijven, toch?

 

als ik de website zelf ontwikkel - wat bedoel je daar precies mee? ik laat hem wel zelf ontwikkelen samen met een, heb veel tijd besteed aan het maken van het functioneel ontwerp - maar inprogrammeren kan ik niet zelf en doen programmeurs. het gaat om een internet applicatie.

 

hoor graag!

groet peter

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

De WASO (willekeurige afschrijving startende ondernemers) geldt inderdaad alleen voor ib-ondernemers en is gekoppeld aan de startersaftrek.

 

Wat betreft de website:

 

In de wet staat dat je de voortbrengingskosten van immateriële vaste activa ineens mag afschrijven. In hoeverre is er bij jou sprake van voortbrengingskosten? Enerzijds koop je de website niet "van de plank", anderzijds koop je een internet applicatie en schakel je derden in voor het programmeren. Ik moet je dus het antwoord schuldig blijven, maar ik neem aan dat Joost Rietveld, Ronaldinho of een andere fiscaal onderlegde HL-er hier wel iets zinnigs over kan zeggen.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Accountancy richtlijnen daarvoor zijn beschreven in RJ 210. Als je op de website van de accountant zoekt kom je dan op deze file uit

 

Fiscaal heb ik thans niet nagezocht, maar volgens mij mag je dit activeren als de website niet alleen informatief is, maar juist geld opbrengt. In uw geval zal de website met name de cash generator moeten zijn, dus is dat ook van toepassing.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Het betreft dus een bedrijfsmiddel dat de komende jaren gebruikt gaat worden om opbrengsten te genereren. Dan ligt het voor de hand om de kosten toe te rekenen aan de jaren waarin de opbrengsten worden behaald, met andere woorden activeren en afschrijven (fiscaal met maximaal 20% van de aanschaffingskosten).

 

Tenzij het dus een immaterieel activum betreft dat zelf is voortgebracht in plaats van gekocht, dan kun je (het is niet verplicht, activeren is in beide gevallen fiscaal dus toegestaan) ineens afschrijven in het jaar van voortbrenging. Je vraag wanneer sprake is van voortbrenging is een goede: er is geen harde grens, tussen een brood kopen bij de bakker en zelf een brood bakken zit een grijs gebied. Het is afhankelijk van de exacte feiten en omstandigheden.

 

Commercieel is er volgens mij ook nog zoiets als IAS 38, daar kun je misschien ook wat uithalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.