• 0

Aandelenverkoop

Beste allen,

 

Enige tijd terug heb ik mijn aandelen in een BV verkocht. Ik weet dat ik 25% IB belasting moet afdragen.

 

Ik dacht dat het alsvolgt werkte: Ik heb het volledige bedrag ontvangen. Volgend jaar bij aangifte inkomstenbelasting geef ik dan de aandelenprijs aan en betaal ik belasting.

 

Nu geeft de koper van de aandelen aan dat hij al circa 15% moest afdragen aan de fiscus. Klopt dit? Waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste allen,

 

Enige tijd terug heb ik mijn aandelen in een BV verkocht. Ik weet dat ik 25% IB belasting moet afdragen.

 

Ik dacht dat het alsvolgt werkte: Ik heb het volledige bedrag ontvangen. Volgend jaar bij aangifte inkomstenbelasting geef ik dan de aandelenprijs aan en betaal ik belasting.

 

Nu geeft de koper van de aandelen aan dat hij al circa 15% moest afdragen aan de fiscus. Klopt dit? Waar kan ik hier meer informatie over vinden?

 

Het zegt mij zo niets, maar het tarief doet denken aan dividendbelasting. Dat heeft niets van doen met een aandelentransactie, maar kan wel met box 2 te maken hebben.

 

Misschien lopen er twee begrippen door elkaar heen en is de nieuwe aandeelhouder al vrolijk dividend aan het uitkeren (bijvoorbeeld om de aankoop van de aandelen te financieren)?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag ondernemer1100

 

Heb jij je aandelen in de BV soms terugverkocht aan die BV?

Dan zou namelijk 15% dividendbelasting als voorheffing aan de orde kunnen zijn.

 

groet

Joost

 

Die zijn inderdaad terugverkocht. Wat heeft dit te maken met dividend? Kan ik dan het bedrag wat nu al aan de fiscus betaald wordt aftrekken van de inkomstenbelasting die ik nog moet betalen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die zijn inderdaad terugverkocht. Wat heeft dit te maken met dividend?

 

Als een BV zijn eigen aandelen inkoopt, is zij op grond van de Wet Dividendbelasting (art. 3-1-a DB '65) dividendbelasting verschuldigd.

 

In jouw geval begrijp ik dat de brutokoopsom reeds overgemaakt is naar jou. De BV krijgt nu 15% dividendbelasting te betalen en zal dat graag op jouw verhaald zien omdat jij de gehele bruto koopsom reeds ontvangen hebt.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Die zijn inderdaad terugverkocht. Wat heeft dit te maken met dividend?

 

Als een BV zijn eigen aandelen inkoopt, is zij op grond van de Wet Dividendbelasting (art. 3-1-a DB '65) dividendbelasting verschuldigd.

 

In jouw geval begrijp ik dat de brutokoopsom reeds overgemaakt is naar jou. De BV krijgt nu 15% dividendbelasting te betalen en zal dat graag op jouw verhaald zien omdat jij de gehele bruto koopsom reeds ontvangen hebt.

 

groet

Joost

 

Een gedeelte van de koopsom moet nog worden uitbetaald aan mij. Ze stellen nu voor de dividendbelasting te verrekenen. Dit aangezien ik die 'voorbelasting' straks weer kan aftrekken van de nog te betalen 'belasting aanmerkelijk belang'

 

Op zich vind ik het geen probleem dat het verrekend wordt. Er is echter ook een 'finale kwijting' ondertekend. Ik kan me dus op het standpunt stellen dat men dit niet kan verrekenen.

 

Indien zij die dividend voorbelasting niet betalen betekent dit dan dat ik bij de inkomstenbelasting alsnog alles moet betalen? Of kan ik met dan nog steeds beroepen op het feit dat het bedrijf al dividend voorbelasting had moeten betalen?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Een gedeelte van de koopsom moet nog worden uitbetaald aan mij. Ze stellen nu voor de dividendbelasting te verrekenen. Dit aangezien ik die 'voorbelasting' straks weer kan aftrekken van de nog te betalen 'belasting aanmerkelijk belang'

 

Dat is wel de normale procedure, zij zijn verplicht het aan te geven en af te dragen (art 7 wet DB). Als zij het hele bedrag uitbetalen dan moet het door jouw ontvangen bedrag ook nog gebruteerd worden (art 6 Wet DB).

 

Op zich vind ik het geen probleem dat het verrekend wordt. Er is echter ook een 'finale kwijting' ondertekend. Ik kan me dus op het standpunt stellen dat men dit niet kan verrekenen.

 

Er is veel misverstand over wat finale kwijting inhoudt. Ik ken de overeenkomst niet, maar als jij je daarop wilt beroepen dan moet in de overeenkomst expliciet zijn meegenomen dat de dividendbelasting daar ook onder valt. Bij twijfel zal een rechter kijken of de partijen die de wederzijdse kwijting zijn overeengekomen zich er van bewust waren dat de betwiste onderdelen daaronder zouden vallen.

 

Indien zij die dividend voorbelasting niet betalen betekent dit dan dat ik bij de inkomstenbelasting alsnog alles moet betalen? Of kan ik met dan nog steeds beroepen op het feit dat het bedrijf al dividend voorbelasting had moeten betalen?

 

Je kan om een dividendnota vragen waarin staat dat de belasting is ingehouden. Dat is jouw bewijsstuk voor de opgave van de inkomstenbelasting om de dividendbelasting als voorheffing te behandelen (art. 9.2 Wet IB).

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.