• 0

bij 'dubbele content' 2de site niet laten indexeren?

Ik heb 'n vraag. Stel je verkoopt producten aan detailhandel via domeinnaam1 en je wil dezelfde producten als groothandel verkopen via domeinnaam2. De sites hebben een andere lay-out maar dezelfde software en gebruiken dezelfde database dus dezelfde productbeschrijvingen (wel zeer korte beschrijvingen en niet bij alle producten beschrijvingen). Kan dit 'n probleem opleveren voor google posities? Bv site1 lager door 'site2 als concurrentie' of zelfs gestraft worden? Alle overige teksten zoals klantenservice en intro zal wel verschillen per website.

 

Iemand raadde me aan de 2de site niet te laten indexeren door google. Vooral voor in het begin vind ik dat niet erg omdat site2 nog sterk in opstartfase is en ik veel klanten juist via site1 kan bereiken. Als ik inderdaad dat moet doen, is het dan voldoende om bij site2 altijd dit in html te hebben:

 

Of is er ook nog iets dat ik in .htaccess kan instellen?

 

Alvast bedankt voor antwoord. Ikzelf twijfel in hoeverre het bij slechts 2 sites (en niet tientallen) echt gevolgen kan hebben.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deja vu ;)

 

Die 'noindex, nofollow' kun je gebruiken. Een 'robots.txt' kan ook, dan hoef je maar één bestandje op je server te zetten.

 

Je kunt ook 'rel=canonical' gebruiken. Voordeel is dat beide site geindexeerd worden, en ook inkomende links, maar Google één van beide sites toont. Althans dat werkt prima binnen één site. Misschien dat iemand ervaring heeft met meerdere sites.

 

Of je gooit de groothandel versie achter een wachtwoord zodat alleen je informatiepagina's op je groothandelsite geindexeerd worden.

 

Bij twee sites kan de groothandelversie de consumentversie van een pagina verdringen in de resultaten. Als de inhoud van de groothandelspagina niet interessant is voor de consument heeft dat effect op je conversie.

 

[edit]Het gaat niet om strafpunten maar wat Google ziet als de originele bron van een pagina. Als je pagina op positie 2 ranked en je maakt een kopie dan kan die kopie best weer op positie 2 uit komen maar zakt het origineel. Alleen site die veel niet originele content hebben krijg soms penalties. Maar daar is hier dus geen sprake van.[/edit]

Link naar reactie
  • 0

:-[ Stom dat ik dat vergeten ben, sorry. Toen ging het erom of ik zelfs de 'clean urls' zou moeten wijzigen, alsof je het zo moet hebben site1.nl/kraaltjes/ en site2.nl/kralen/ omdat de woorden in url niet dubbel moeten zijn. Gelukkig zal dat inderdaad geen negatief effect hebben. ;-) Alleen twijfelde ik nu door dit:

...

Bij twee sites kan de groothandelversie de consumentversie van een pagina verdringen in de resultaten. Als de inhoud van de groothandelspagina niet interessant is voor de consument heeft dat effect op je conversie.

...

Nu kan ik natuurlijk zorgen dat als iemand op groothandelsite komt die makkelijk kan doorklikken naar detailhandelsite maar ja hoeveel moeite die daarvoor zal nemen.....

 

Misschien dat ik de groothandelssite anders wel al live laat gaan maar pas laat indexeren als het verder is uitgebouwd....Als ik het dan laat indexeren, wat kan ik zoal doen zodat site1 niet slechter bereikbaar wordt op google? Meer tijd stoppen in de metatags zodat bij site2 altijd groothandel staat ofzo?

Link naar reactie
  • 0

Valt wel mee, hoor. Als ik me niet vergis komt het in grote lijnen als volgt op neer:

 

1. Content wordt gebruikt om de zoekwoorden te indexeren, waarbij je zelf kunt aangeven welke zoekwoorden het meest relevant zijn (heading tags, hoe vaak vermeld, enz).

2. Meta tags als description wordt niet gebruikt voor de indexering noch voor de ranking. Het wordt gebruik om de juiste tekst te tonen in de zoekresultaten.

3. Backlinks bepalen je ranking in Google (populariteit). Hoe meer goede backlinks hoe hoger je positie.

 

Tuurlijk zijn er nog wel meer factoren, maar bovenstaande zijn de belangrijkste.

 

http://googlewebmastercentral.blogspot.nl/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een aantal jaar 1 webshopsysteem waar alle producten in staan en sommige producten staan op 3 a 4 sites.

Ik heb hier de afgelopen 5 jaar geen problemen mee gehad. Sta op veel posities bij de top 3 van google qua relevante zoektermen.

 

Ik zou me er dus niet teveel zorgen over maken.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een aantal jaar 1 webshopsysteem waar alle producten in staan en sommige producten staan op 3 a 4 sites.

Ik heb hier de afgelopen 5 jaar geen problemen mee gehad. Sta op veel posities bij de top 3 van google qua relevante zoektermen.

 

Vraag blijft of je ook goed ranked op meerdere sites voor hetzelfde product. Of dat je pagina's met elkaar gaan concureren en uiteindelijk maar één site goed ranked en de dus andere niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een aantal jaar 1 webshopsysteem waar alle producten in staan en sommige producten staan op 3 a 4 sites.

Ik heb hier de afgelopen 5 jaar geen problemen mee gehad. Sta op veel posities bij de top 3 van google qua relevante zoektermen.

 

Vraag blijft of je ook goed ranked op meerdere sites voor hetzelfde product. Of dat je pagina's met elkaar gaan concureren en uiteindelijk maar één site goed ranked en de dus andere niet.

 

Bij de meeste zoektermen sta ik met twee sites bij de eerste 3. Ze concureren elkaar natuurlijk maar dat is op het niveau wie op plek 1 komt en wie op 2. Het is niet zo dat er 1 rankt en de ander niet.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0
Vraag blijft of je ook goed ranked op meerdere sites voor hetzelfde product. Of dat je pagina's met elkaar gaan concureren en uiteindelijk maar één site goed ranked en de dus andere niet.

 

Bij de meeste zoektermen sta ik met twee sites bij de eerste 3. Ze concureren elkaar natuurlijk maar dat is op het niveau wie op plek 1 komt en wie op 2. Het is niet zo dat er 1 rankt en de ander niet.

 

Ik stel mijn vraag niet nauwkeurig genoeg. Je ranked met 2 sites op bepaalde trefwoorden goed. Maar stel het gaat om fietsen en je hebt product 'blauwe koga toerfiets' op twee sites staan met dezelfde productomschrijving. Dat beide sites goed scoren op 'fiets' ok. Maar ranken beide pagina's voor de zoekopdracht 'blauwe koga toerfiets' ook goed? Ik heb namelijk al een aantal keer gezien dat zulke dubbele pagina's wel degelijk 'gefilterd' worden.

Link naar reactie
  • 0

Vraag blijft of je ook goed ranked op meerdere sites voor hetzelfde product. Of dat je pagina's met elkaar gaan concureren en uiteindelijk maar één site goed ranked en de dus andere niet.

 

Bij de meeste zoektermen sta ik met twee sites bij de eerste 3. Ze concureren elkaar natuurlijk maar dat is op het niveau wie op plek 1 komt en wie op 2. Het is niet zo dat er 1 rankt en de ander niet.

 

Ik stel mijn vraag niet nauwkeurig genoeg. Je ranked met 2 sites op bepaalde trefwoorden goed. Maar stel het gaat om fietsen en je hebt product 'blauwe koga toerfiets' op twee sites staan met dezelfde productomschrijving. Dat beide sites goed scoren op 'fiets' ok. Maar ranken beide pagina's voor de zoekopdracht 'blauwe koga toerfiets' ook goed? Ik heb namelijk al een aantal keer gezien dat zulke dubbele pagina's wel degelijk 'gefilterd' worden.

 

Als ik puur op de productnaam zoek van een product van mij krijg ik het product op alle drie de sites te zien op positie 1 2 en 3 in google. (staat ook maar op 3 sites van mij) Hierin lijkt er dus geen filtering door google te zitten.

Als je niet op productnaam zoekt maar op productsoort is het lastiger meetbaar aangezien ik de sites op verschillende keywords laat richten om zo een brede spreiding te hebben. Maar ook dan komen de sites terug in verschillende scores en is er niet één weggevallen oid.

 

Op verschillende fora hebben mensen het over de grote macht van Google die links van dezelfde server weert en whois-gegevens checkt voor google ranking. Ik denk dat google dat wel zou kunnen maar dat alleen bij misbruik oid inzet. Als je gewoon een goede site opzet en niet met blackhat SEO bezig gaat heb je niet snel iets te vrezen.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier verschillende meningen over... de belangrijkste is inderdaad dat je er voor moet zorgen dat je gewoon een goede nette website hebt met duidelijke en eerlijke content. Dat is zoooo belangrijk en gaat steeds belangrijker worden...!

 

Nu nog steeds (in Nederland) is Google niet zo heel ver met het vergelijken van de content, Neem de verschillende regionale kranten, buurtnieuwswebsites etc... allemaal dezelfde content... Allemaal opeenvolgend in Google..

 

Ik zou als ik jou was de tweede site zo nu en dan van net andere content laten voorzien...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Als ik puur op de productnaam zoek van een product van mij krijg ik het product op alle drie de sites te zien op positie 1 2 en 3 in google. (staat ook maar op 3 sites van mij) Hierin lijkt er dus geen filtering door google te zitten.

Als je niet op productnaam zoekt maar op productsoort is het lastiger meetbaar aangezien ik de sites op verschillende keywords laat richten om zo een brede spreiding te hebben. Maar ook dan komen de sites terug in verschillende scores en is er niet één weggevallen oid.

3 sites met dezelfde inhoud die nummer 1,2 en 3 in Google staan klinkt als een best case scenario. Misschien er is weinig concurrentie.

 

Of is er ook nog iets dat ik in .htaccess kan instellen?

Je schijnt via htaccess ook te kunnen werken met x-robots-tags http://stackoverflow.com/questions/8806183/how-to-set-the-x-robots-tag-http-header-via-htaccess-file-based-on-url-query-st Ik heb dit nooit geprobeerd omdat ik dit meestal doe via php. Een alternatief is natuurlijk ook de robots.txt file.

 

Tot slot, waarom ook een nofollow? De noindex tag lijkt te voldoen aan de doelen die je noemt. Ook kun je overwegen om alleen een noindex mee te geven met de pagina;'s met een dubbele beschrijving. De unieke pagina's van de website blijven dan wel indexeerbaar.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 'n vraag. Stel je verkoopt producten aan detailhandel via domeinnaam1 en je wil dezelfde producten als groothandel verkopen via domeinnaam2. De sites hebben een andere lay-out maar dezelfde software en gebruiken dezelfde database dus dezelfde productbeschrijvingen (wel zeer korte beschrijvingen en niet bij alle producten beschrijvingen). Kan dit 'n probleem opleveren voor google posities? Bv site1 lager door 'site2 als concurrentie' of zelfs gestraft worden? Alle overige teksten zoals klantenservice en intro zal wel verschillen per website.

 

Iemand raadde me aan de 2de site niet te laten indexeren door google. Vooral voor in het begin vind ik dat niet erg omdat site2 nog sterk in opstartfase is en ik veel klanten juist via site1 kan bereiken. Als ik inderdaad dat moet doen, is het dan voldoende om bij site2 altijd dit in html te hebben:

Of is er ook nog iets dat ik in .htaccess kan instellen?

 

Alvast bedankt voor antwoord. Ikzelf twijfel in hoeverre het bij slechts 2 sites (en niet tientallen) echt gevolgen kan hebben.

 

 

Hey Sandra,

 

Wanneer Google dubbele content indexeert moet de zoekmachine beslissen welke site de originele bron is van de tekst en welke site de tekst het meest relevant presenteert. Dit doet Google middels factoren als de autoriteit van de pagina, het domein, de datum van indexering van de tekst, enz. Google gaat dus verder kijken dan alleen die tekst. Want als de tekst hetzelfde is moet Google andere factoren gebruiken om te bepalen welke website waarschijnlijk het meest interessant is. En of die andere site misschien probeert vals te spelen.

 

Dit kan dus betekenen dat site 2 site 1 eruit gaat drukken.

 

Echter is dit niet de bedoeling van Google. Google is altijd op zoek naar unieke en waardevolle content. Alles wijst erop dat dubbele content steeds harder en harder gestraft wordt en gaat worden. Ik zou dus zeker aanraden de canonical tag toe te voegen zoals iemand anders ook al voorstelde. Hierdoor vermijd je conflicten nu en in de toekomst en weet je zeker dat je beide websites niet schaad.

Bart van der Meer

 

Google vindbaarheid en website effectiviteit advies. Meer informatie op www.littleb.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 378 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.