• 0

Aanmerkelijk belang Box 2 van toepassing?

Beste forum leden,

 

Ik heb ben al aardig wat topics langs gegaan opzoek naar een mogelijk antwoord, maar kan het helaas niet vinden. Vandaar mijn vraag hier. Sinds 2011 zijn de activiteiten van onze 'voorheen' VOF zodanig gegroeit dat uiteindelijk een BV een reeele optie zou worden, echter metname vanwege de risicodragende activiteiten is besloten e.e.a. per april 2011 in een BV rechtsvorm 2 x holding (vennoten) en werkmaatschapij onder te brengen.

 

Vennoot 1 (mijn partner) is reeds volop actief in de zaak en gebruikt inmiddels zijn holding. Ik daarentegen nog niet en ontvang derhalve in het geheel 'nog' geen salaris of andere uitkering via mijn Holding. Desondanks heb ik wel beschikking over mijn Holding en is deze 50% aandeelhouder van de werkmaatschappij. In mijn Holding gebeurt dus letterlijk helemaal niets.

 

Mijn vraag is eigenlijk de volgende;

 

- Heb ik een aanmerkelijk belang?

- En zoja, gaat het dan om normale aandelen of preferente?

 

Normaliter zou ik deze vraag aan ons administratiekantoor voorleggen, echter zijn deze i.v.m. vakantie gesloten en wil graag duidelijkheid ten einde mijn aangifte IB over 2011 te kunnen indienen. Dit is eigenlijk het laatste puntje waar ik tegen aan loop.

 

In de bijlage heb ik een screenshot ingesloten van 'hoe ik denk' dat het zou moeten zijn, maar dit toets ik graag alvorens tot verzending van de aangifte over te gaan. Op voorhand dank voor alle reacties.

 

Martin.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt een aanmerkelijk belang als je meer dan 5% van de aandelen in een BV of NV bezit. Dus ja, je hebt een aanmerkelijk belang, want je bezit 100% van de holding en via de holding 50% van de werkmaatschappij.

 

Of dat normale of preferente aandelen zijn kan ik je van hier natuurlijk niet vertellen, maar ik vermoed dat dat in het aandeelhoudersregister of in oprichtingsakte c.q.. statuten vermeld staat.

 

Verricht jij arbeid voor de werkmaatschappij? Dan val je onder de gebruikelijkloonregeling, dus moet er loonbelasting betaald worden over een vast te stellen 'gebruikelijk loon', in de regel 41.000 per jaar. Of je dan in dienst bent bij de werkmaatschappij of bij de holding zal de fiscus worst zijn, als de loonheffing maar afgedragen wordt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Bedankt voor jouw reactie. Als ik het goed lees dien ik dus niet enkel de Holding in te vullen in BOX 2, maar eveneens de werkmaatschappij waarvan de Holding voor 50% aandeelhouder is? Ik verricht momenteel nog geen arbeid voor de werkmaatschappij en ontvang ook op geen enkele manier een uitkering of vergoeding.

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe hebben jullie het nu geregeld met betrekking tot de inkomsten uit de onderneming? Die zit immers in de werkmaatschappij. Je mede-aandeelhouder in de werkmij 'gebruikt' inmiddels zijn holding, waarbij ik aanneem dat hij een managementfee in rekening brengt aan de werkmij. Dat is prima, zo hoort het ook, maar jullie moeten natuurlijk wel overeenstemming hebben over de hoogte daarvan en wat daar aan arbeid tegenover moet staan. En niet alleen voor hem, maar ook voor jou! Want als hij wel een managementfee in rekening brengt en jij wel werkt, maar niets krijgt, ontstaat er toch een wat scheve verdeling.

 

Er zou dus heel wat meer geregeld moeten zijn dan je tot nu toe hebt vermeld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe hebben jullie het nu geregeld met betrekking tot de inkomsten uit de onderneming? Die zit immers in de werkmaatschappij. Je mede-aandeelhouder in de werkmij 'gebruikt' inmiddels zijn holding, waarbij ik aanneem dat hij een managementfee in rekening brengt aan de werkmij. Dat is prima, zo hoort het ook, maar jullie moeten natuurlijk wel overeenstemming hebben over de hoogte daarvan en wat daar aan arbeid tegenover moet staan. En niet alleen voor hem, maar ook voor jou! Want als hij wel een managementfee in rekening brengt en jij wel werkt, maar niets krijgt, ontstaat er toch een wat scheve verdeling.

 

Er zou dus heel wat meer geregeld moeten zijn dan je tot nu toe hebt vermeld.

 

Beste,,

 

Zoals ik in mijn post heb vermeld verricht ik tot heden nog geen werkzaamheden t.b.v. de werkmaatschappij. Momenteel ben ik elders nog in loondienst. Dit zal uiteraard straks veranderen.

Link naar reactie
  • 0

Nou, die haal ik ook nog wel eens door elkaar, maar volgens mij moet je in je aangifte aangeven hoeveel aandelen je daadwerkelijk hebt. Dat kun je opzoeken in het aandeelhoudersregister en vaaak ook nog wel in de oprichtingsakte. Volgens mij is dat het geplaatste kapitaal, maar dan natuurlijk alleen het deel dat bij jou geplaatst is aangeven.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Op zich zou het niet verkeerd zijn om belastingzaken 'iets begrijpelijker' te maken, echter zal mening fiscalist of administratiekantoor hier anders over denken. ;-) Voor de goede orde zal ik onze situatie nog 1 x kort toelichten.

 

In tegenstelling tot mijn compaan ben ik -nog- niet werkzaam binnen het bedrijf. Op geen enkele wijze ontvang ik iets afkomstig uit het bedrijf. Ook mijn Holding wordt nog niet gebruikt dus, echter desondanks moet ik de Holding meenemen in de IB BOX 2 aangifte.

 

Holding

Volgens mijn aandeelhoudersregister voor de Holding heb ik:

Maatschappelijk kapitaal: 900 gewone aandelen a € 100,- = € 90.000

Geplaatst kapitaal: 180 gewone aandelen a € 100,- = € 18.000

1 - 180 Mijn Holding

 

Werkmaatsch.

Volgens mijn aandeelhoudersregister voor de werkmaatschappij heb ik (Mijn Holding):

Maatschappelijk kapitaal: 900 gewone aandelen a € 100,- = € 90.000

Geplaatst kapitaal: 180 gewone aandelen a € 100,- = € 18.000

Aandeelhouders

91 - 180 Mijn Holding

1 - 90 Mijn partner's Holding

 

Zoals ik het opmaak heb ik dus;

 

HOLDING: 180 gewone aandelen voor BOX 2 (verder alles op 0)

WERKMAATSCH. 90 gewone aandelen voor BOX 2 (verder alles op 0)

 

Kan iemand dit bevestigen?

Link naar reactie
  • 0

In je aangifte IB vermeld je in box 2 uitsluitend de aandelen die je privé hebt, dus de aandelen in je holding. De aandelen die je holding heeft in andere BV's vermeld je niet bij box 2. Deze aandelen staan als "deelneming" op de balans van je holding, en worden derhalve opgenomen in de aangifte vennootschapsbelasting van je holding.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

In je aangifte IB vermeld je in box 2 uitsluitend de aandelen die je privé hebt, dus de aandelen in je holding

 

Hoi Louis,

 

Het is semantiek in mijn ogen hoor, maar een aanmerkelijk belang heb je ook als je indirect een 5% belang hebt in een vennootschap. Zie ook de toelichting in het aangifteprogramma bij de vraag over box 2.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het opmaak heb ik dus;

 

HOLDING: 180 gewone aandelen voor BOX 2 (verder alles op 0)

WERKMAATSCH. 90 gewone aandelen voor BOX 2 (verder alles op 0)

 

Kan iemand dit bevestigen?

Daar kan ik me wel in vinden, mits je natuurlijk geen kosten hebt gemaakt die je hier in aftrek zou kunnen brengen.

 

Oh, en ik stem op Joost:

Op basis van de wettekst heb je ook een aanmerkelijk belang in de dochtervennootschap, dus wat dat betreft zou dat inderdaad moeten worden opgenomen. Dat is overigens wel wat verwarrend, omdat je uit de dochter doorgaans geen AB-inkomsten zal hebben (wat overigens wel mogelijk is). Je moet de aangifte echter vanuit jezelf bezien invullen en dan zul je steeds ook tot die conclusie komen, zodat je de inkomsten wel correct vermeldt.

 

Overigens heeft de belastingdienst er wel degelijk belang bij om te weten welke indirecte AB's iemand heeft, bijvoorbeeld met het oog op de terbeschikkingstellingsregeling en de gebruikelijkloonregeling. Het is dus niet compleet nutteloos om te vermelden. De informatie is ook niet altijd makkelijk uit andere bronnen te halen, denk aan structuren met meerdere aandeelhouders, soortaandelen, etc. Als ik 50% van de aandelen in een holding heb, en de holding heeft 5% van de aandelen in een werkmaatschappij, dan vermeldt de holding wel een deelneming, maar ben ik geen AB-houder in die deelneming (en wel in de holding). Dus vraagt de belastingdienst gewoon even netjes hoe het zit.

;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.