• 0

in welk land BTW afdragen en welk tarief?

Ik ben druk bezig om veel meer in het buitenland te gaan verkopen maar vraag me af hoe dat nu precies met BTW zit.

De verkopen gaan namelijk via aparte constructie.

 

 

Ik sluit vanuit Nederland een contract met een Europese partij (partij A)(Spanje, Frankrijk of Italië b.v.) om mijn producten op hun site aan te bieden aan hun bezoekers.

 

Indien een bezoeker wat koopt via die site van partner A dan sluit hij een koopovereenkomst rechtstreeks met mij. Dat is zo geregeld in de algemene voorwaarden van partner A.

 

De klant betaald echter het aankoopbedrag aan partner A.

 

Partner A geeft vervolgens alle bestellingen door aan mij en ik lever vanuit Nederland alle bestellingen uit naar betreffende klanten in dat land.

 

Partner A betaald vervolgens de door hun ontvangen gelden - hun commissie via een door hun opgestelde factuur weer uit aan mij.

 

In welk land moet ik nu btw afdragen?

En welk tarief moet ik dus afdragen?

 

Ik ga er nu nog vanuit dat ik gewoon in Nederland btw moet afdragen aangezien de kopers volgens algemene voorwaarden van partner A rechtstreeks koopovereenkomst sluiten met mij als Nederlandse partij.

 

En maakt het daarbij nog uit of koper weet dat hij zaken doet met buitenlandse partij of niet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hangt iig ook van je omzet af. Als je bv in Spanje meer dan 35.000 euro omzet maakt dan overschrijd je het drempelbedrag afstandsverkopen en moet je het het btw-tarief van het land van je klant in rekening brengen. Onder het drempelbedrag betaal je gewoon in Nederland btw.

 

dat bedrag van 35.000 euro zal net wel of net niet gehaald worden is mijn inschatting.

In elkgeval dit jaar. Volgend jaar verwacht ik daar in totaal overheen te gaan.

 

Maar door de constructie is ook onduidelijk of deze verkopen aangemerkt kunnen worden als een Spanjaard die in Nederland een bestelling plaatst of dat het een Spanjaard is die in Spanje een bestelling plaatst en dat de rest van de constructie niet meer uitmaakt .

 

En indien je Spaanse BTW tarief moet hanteren, moet je dan ook in Spanje zelf BTW aangifte doen of gaat dat weer gewoon via Nederlandse Belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Dat staat hier goed beschreven.

 

Volgens de belastingdienst (en die zal het wel weten) draag je boven het drempelbedrag btw af aan de belastingdienst van het land van de klant. Je moet je dan ook in dat land laten registreren als ondernemer.

 

oke bedankt, dat maakt het wat duidelijker. het gaat dus om land van de klant en daardoor maakt de rest van de constructie niet meer uit.

op link zag ik de drempel bedragen ondertussen staan. In de meeste gevallen zal ik daar ruim onder blijven.

 

Op http://www.eclecticsite.be/amorti/btw.htm vond ik zojuist de btw tarieven van de verschillende Europese landen.

 

Op Site van belastingdienst las ik ook dat je ook kan kiezen om altijd buitenlandse BTW af te dragen.

 

Dan moet ik dus eens uitzoeken onder welk tarieven mijn producten in buitenland vallen aangezien paar landen super verlaagd tarief hebben en als het daaronder valt kan interesant zijn om juist direct buitenlandse BTW te gaan hanteren.

 

Maar dan moet ik ook weer uitzoeken of bij laag tarief product verzendkosten ook weer onder laag tarief vallen.

Op die manier wordt Europees verkopen nog een hele speur en puzzeltocht.

Link naar reactie
  • 0

Ik exporteer veel producten naar Belgische particuliere klanten. Ik ga dit jaar waarschijnlijk over het drempelbedrag van 35000 ex. btw.

 

Volgens de belastingdienst moet ik dan dus BTW afdragen aan de Belgische belastingdienst en daar een BTW nummer aanvragen.

 

Ik heb nu opgevraagd hoe ik dat moet regelen bij het "Centraal BTW Kantoor Buitenlandse Belastingplichtigen (CKBB)". Ik kreeg het volgende antwoord:

 

Het aanvragen van een Belgisch BTW- nummer kan via 2 systemen: de directe registratie en de registratie via aansprakelijk vertegenwoordiger.

 

 

 

Voor de registratie met aansprakelijk vertegenwoordiger zijn volgende documenten vereist:

 

 

 

Formulier AVI

 

Formulier 800

 

Formulier 801

 

Formulier 604A

 

Bijlage D

 

Bijlage E

 

Statuten van de aansprakelijk vertegenwoordiger indien hij dit voor de eerste maal zal zijn.

 

Uittreksel uit Kamer van Koophandel in eigen land

 

Vermelden van BTW- nummer in eigen land (voor een derde land moet een attest met het BTW- nummer worden geleverd)

 

Bewijs van activiteit in België

 

 

 

Voor de directe registratie:

 

 

 

Formulier RBI

 

Formulier 604A

 

Verklaring van een bevoegd persoon voor het adres waar de controle van boekhouding zal doorgaan.

 

Uittreksel uit Kamer van Koophandel in eigen land

 

Vermelden van BTW- nummer in eigen land (voor een derde land moet een attest met het BTW- nummer worden geleverd)

 

Bewijs van activiteit in België

 

 

 

Mogelijk kunnen in beide gevallen de statuten van het buitenlands bedrijf worden opgevraagd.

 

Dit klinkt mij als zeer tijdrovend en ingewikkeld in de oren. Is dit nu de laagdrempelige Europese markt?

 

1. Heeft iemand ervaring hiermee?

2. Wordt dit daadwerkelijk gedaan?

3. Er wordt gevraagd om een bewijs van activiteiten. Als ik dus niet kan bewijzen dan hoef ik deze constructie dus niet aan te gaan en kan ik in NL BTW blijven afdragen? Het lijkt hierdoor alsof het een keuze betreft. Is het een keuze of ben ik verplicht boven het drempelbedrag de BTW rechtstreeks met de buitenlandse belastingdienst af te handelen?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een vraag aan Joost dan.

3. Er wordt gevraagd om een bewijs van activiteiten

Stel nu dat je net over die limiet zit. Hoe gaat de belastingsdienst dit kunnen controleren?

Ik begrijp als je echt veel export doet, dat dit een redelijke regeling is. Maar als je nu eens een jaar naar een paar particuliere klanten teveel levert in het buitenland, hoe gaan ze dit checken?

 

Als je alles levert met factuur is dat te controleren, maar vele webshops leveren aan particulieren enkel met een leveringsbon, en er wordt enkel factuur opgemaakt op aanvraag. Dus via die weg is het niet te checken, hoe gaat de belastingsdienst dan te werk(of de webshopeigenaar) om te bepalen of je over die 35 K zit of niet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.