• 0

arbeidscontract

Ik ben als zelfstandige werkzaam als interieurbouwer. Ik heb het druk en heb een uitzendkracht ingehuurd.

Nu wil ik hem in dienst nemen met een 0-urencontract/oproepkracht.

 

Welke cao moet ik nu toepassen en kan ik een all-uur loon waarin vakantiegeld, vakantiedagen etc in verwerkt zijn hanteren en waar kan ik een voorbeeld arbeidsovereenkomst vinden of laten opstellen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Mark,

 

Zoals Raoul ook al aangeeft kan het in dienst nemen van een uitzendkracht kosten met zich meebrengen. Het uitzendbureau mag de uitzendkracht weliswaar niet verbieden bij u in dienst te treden, maar als dat is afgesproken met u als inlener kunnen er wel bemiddelingskosten of opleidingskosten in rekening worden gebracht.

 

Aangaande een CAO lijkt het mij zaak dat u daar zelf even een onderzoek naar doet.

Bent u lid als interieurbouwer van een werkgeversorganisatie dan geeft dat al een indicatie. Welke algemene voorwaarden gebruikt u?

 

Met Joost denk ik aan de mogelijkheid van de CAO voor de meubelindustrie. Maar het kan ook de CAO voor de Afbouw, de Bouwnijverheid, de Jachtbouw (Hiswa), de Metaalbewerking (Metaalunie) of de Interieurindustrie (MITEX) zijn. M.a.w. "interieurbouw" is een iets te vage omschrijving om daar direct een CAO aan te kunnen koppelen. Het lid zijn van een werkgeversclub geeft dus een indicatie, maar zelf een check kunt u doen op de website waarop allerlei bedrijfstak-CAO's vermeld staan: www.cao.szw.nl.

 

Afhankelijk van de CAO gelden haar bepalingen en eventueel een bedrijfstakpensioenfonds ook voor een oproepkracht.

Kijk met een oproepkracht (nulurencontract/losse werknemer) uit dat deze niet te vaak/structureel ingezet wordt. U geeft aan dat u het druk heeft, dus dan kan een oproepovereenkomst minder aangewezen zijn. Een parttime of min/max contract kan dan beter passen bij de dagelijkse praktijk. Om de arbeidsrelatie eerst even aan te kijken kan een bepaalde tijd contract (bijv. voor 6 maanden) een optie zijn als de daaraan voorafgaande uitzendrelatie niet te lang heeft geduurd of al bijv. vanwege de nodige ziekteperioden, de maximum aantal opeenvolgende bepaalde tijd schakels opgespoupeerd heeft. Op mijn website kunt u hier enige basisinfo over aantreffen ook aangaande een 1e werknemer en wat dat met zich meebrengt.

 

Maar voordat u uberhaupt aan een arbeidsrelatie begint moet u inderdaad weten of, en zo ja welke CAO van toepassing is want dat bepaalt heel veel (on)mogelijkheden,.ook aangaande het uurloon en het erin verwerken van bepaalde arbeidsvoorwaardelijke zaken, ook aangaande uw loonkosten (en uw tariefstelling). Bedenk dat u als werkgever ook de nodige verplichtingen heeft jegens de fiscus/UWV en de werknemer.

 

Sterkte.

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 11-9-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.