• 0

management

Wat mij altijd intrigeerd bij bedrijven zijn de beperkte mogelijkheden van persoonlijkheden die geboden worden bij vacatures.

Hierbij doel ik dus op de management/teamleider functies.

 

Tuurlijk is het leuk dat een aantal mensen in nederland een hbo-opleiding hebben genoten danwel afgerond .

Maar laten we wel wezen , in 90 procent van de gevallen is dit allemaal pure theorie-ervaring.

 

Waarom zijn er zo weinig bedrijven die vertrouwen schenken in de gedreven personen uit onze maatschappij die graag van een bedrijf een wereldsucces willen maken ?

 

Toegegeven ik ben geen wereldwonder, maar gezien mijn arbeidsverleden zie ik mijzelf wel in staat tot het leiden danwel organiseren van een groep mensen van minimaal 20 personen tot een max van 100 personen. Waarom niet , ik heb het immers eerder gedaan.

Tja zou je dan zeggen , zet het op je cv neer .

Niet echt is mijn antwoord dan , die functies waren namelijk niet officieel . Ik was de rechterhand van de toenmalige manager , en ook zijn linkerhand . Mooier nog, na verloop van tijd deed ik al zijn werk en deed hij alleen check-ups of alles wel goed ging.

 

Na wat sollicitaties op dit soort functies krijg ik telkens hetzelfde verhaal .

Sorry meneer, we zijn toch op zoek naar iemand met een iets betere kennis van zaken met voorkeur iemand met ervaring.

 

Hello .... ik heb toch net gezegt dat ik de capaciteiten en de ervaring heb ????

 

Kijk het is niet dat ik die bedrijven niet helemaal snap . Tuurlijk er zit enig risico aan .

 

Maar hebben die bedrijven zich wel eens ingedacht dat mensen die lang een bepaalde functie uitoefenen vastroesten in hun baan en de vernieuwende ideeen over het hoofd zien ?

 

Dit is slechts mijn visie , wat vinden jullie er eigenlijk van ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst zou je kunnen beginnen met het vermelden van je 'niet-officiele' maar wel relevante ervaring. Als dat niet vermeld kan worden in een CV dan heb ik de afgelopen 5 jaar niet geleefd ;D.

 

Het is, lijkt me, voor iemand die een sollicitatie afhandelt moeilijk in te schatten wat voor persoon er achter de CV zit. Dat zal dus in een gesprek naar voren moeten komen. Maar ook in een gesprek van 10 minuutjes zal het moeilijk zijn om jouw persoontje helemaal door te lichten. Zo raar is het dus niet dat er veel gewicht toegekend wordt aan aantoonbare kennis zoals een HBO-opleiding.

 

En als je dat allemaal niet accepteert: onderneem wat!

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Zet inderdaad alles gewoon op je cv. Ik heb zo ooit een tijdelijke opdracht gehad bij een bedrijf, alleen omdat we dezelfde sport hadden (squash). Staat altijd op mijn cv en uiteindelijk heb ik de directeur ingemaakt ;D Tussentijds hebben we gesproken over de opdracht en uiteindelijk heb ik die uit mogen voeren.

 

Ik herinner mij dat er een topman was (van Philips?) die liever een ex-ondernemer zou aannemen zonder papieren, dan een pas afgestudeerde ex-student. Er zijn dus wel mensen die verder kijken, maar zie die maar eens te treffen!

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik herken de situatie. Na 10 jaar managementervaring op HBO-niveau loop ik nu tegen een P&O'er aan die heel denigrenend spreekt over "dat mbo'ertje". Terwijl er zelfs een assentmentrapportage ligt waar over ruim hbo-niveau wordt gesproken!

 

Als teamleider weet je hoe je de juiste mensen voor een job moet selecteren. Delegeren is je tweede natuur. Gebruik deze skills en

begin voor je zelf! Natuurlijk zijn er tientallen andere kwalificaties die je als ondernemer dient te hebben. Maak gebruik van je sterke kanten en vul de gaten in met hulp van anderen.

 

Door je vraag bij HL te stellen kan het haast niet anders of je hebt hier zelf ook al over nagedacht. Maak een SWOT-analyse van jezelf, start met het schrijven van een bussinessplan, herschrijf het desnoods 10 keer tot het helemaal jouw plan is en neem dan voor je zelf de go/nogo beslissing. Ga ervoor en laat je niet door die diploma-fetisten in de hoek zetten!

 

succes!

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

In sommige posts zie ik dus duidelijk de herkenning terugkomen.

En inderdaad ik loop met het idee om voor mezelf te beginnen .

 

Maar een idee alleen is helaas niet genoeg .

Bedrijfsplannetje in elkaar draaien , financiering rond krijgen je kent het wel.

 

Eigenlijk vind ik dat de economie zich tegenwoordig teveel toelegt op het papierwerk. In sommige gevallen is dit essentieel , maar in veel gevallen totaal overbodig .

 

Zoals de werkgever die ik nu dien , komt er een sollicitant aan de balie .

Stuur maar weg , we accepteren alleen schriftelijke sollicitaties.

Schriftelijke sollicitatie gedaan en 3 maal raden ....

Jahoor de chef laat een brief uittypen dat de persoon langs mag komen voor een sollicitatie .

 

Tuurlijk in een sollicitatiebrief kan je veel over de ervaring van een kracht lezen . Maarre wil de werkgever niet ook nog eens weten of deze persoon er wel verzorgt uitziet , geen punkkapseltje of iets dergelijks heeft ?

 

papieren papieren papieren . daar draait de economie om tegenwoordig

Link naar reactie
  • 0

Bedrijfsplannetje in elkaar draaien , financiering rond krijgen je kent het wel.

 

Ja, valt niet te delegeren en is een goede oefening om je ideeen te structureren. Financiers voor je plannen vinden zonder dat er een letter op papier staat lukt vrijwel niemand. Even doorbijten dus.

 

 

Eigenlijk vind ik dat de economie zich tegenwoordig teveel toelegt op het papierwerk. In sommige gevallen is dit essentieel , maar in veel gevallen totaal overbodig .

 

Heb jij enig idee hoeveel omzet dat vele papierwerk genereerd ? Half Nederland komt thuis op de bank te zitten als dat wordt afgeschaft.

Zie het als een uitdaging, schrijf een businesscase waarin je tegen zo laag mogelijke kosten zoveel mogelijk papierwerk uitbesteed. Maak de businesscase generiek toepasbaar en ga met dit concept de markt op. "25% kostenbesparing als u MIJ uw papierwerk laat organiseren."

 

Zo moelijik is het niet om van een bedreiging een kans te maken...

 

Gr, Niek

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.