• 0

Overdracht aandelen NV naar een stichting ?

Kan helaas weinig informatie vinden over een stichting boven een NV. Ik zal proberen het kort en krachtig proberen uiteen te zetten. We ( mijn vrouw en ik ) hebben een NV met daarin werkzaam een directeur en een aantal medewerkers. Zelf zijn we geen van beiden werkzaam in deze NV, niet als directeur en ook niet als bestuurders. Tevens zijn we geen aandeelhouder, de aandelen van deze NV zijn overgedragen naar een stichting, waar ik voorzitter van ben en mijn vrouw penningmeester. In hoeverre zijn wij hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele schulden van de NV aan de fiscus ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Gotcha,

 

Je bent als aandeelhouder in principe niet aansprakelijk voor de schulden van de NV. Waar je wel op moet letten, is dat je niet als feitelijk beleidsbepaler gezien wordt. Dat kan ontstaan doordat jij als aandeelhouder (lees: als vertegenwoordiger van de stichting als aandeelhouder), ondanks het feit dat je geen formeel bestuurder bent, je wel als zodanig gedraagt c.q. opstelt (BW2 art 138, lid 7).

 

Verder kan er een aansprakelijkheid onstaan gelijk aan die van een bestuurder in de BV in de stichting zelf. Dat is alleen als de stichting zelf een belastingplicht heeft ten aanzien van Vpb (BW2 art. 300a).

 

Verder kan je altijd aansprakelijk gesteld worden als je iets onrechtmatigs verricht of met kwade trouw het belang van de NV schaadt.

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Het is heel ongebruikelijk dat stichtingen aandelen in kapitaalvennootschappen houden, tenzij die stichtingen liefdadige of rekreatieve doelen hebben en geen behoefte hebben aan de uitkering van winst aan belanghebbenden. Een stichting mag nl. geen uitkeringen doen (zoals een bv of nv dat wel mag). Verder zitten er fiscale nadelen aan een stichting als aandeelhouder (maar ik kan daar niet zoveel over vertellen).

Soms worden stichtingen door slechte adviseurs geadviseerd om aan schuldeisers uit het verleden te ontkomen. Zulk advies blijkt met enige regelmaat onjuist te zijn. Er is allerlei rechtspraak over.

 

Het is te hopen dat jullie structuur met een stichting die aandelen in een nv houdt een bonafide en gezonde structuur is. Wellicht is er aanleiding om nog eens advies in te winnen over de wenselijkheid van die structuur, zeker nu er geen verschil in aansprakelijkheid is tussen een stichting als aandeelhouder en een bv of nv als aandeelhouder.

Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht Pellicaan Advocaten (http://www.pellicaan.nl)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Ja, er is inderdaad sprake van een stichting administratiekantoor. De aandelen van de NV zijn notarieel overgedragen aan deze stichting. Dit werd ons geadviseerd door twee verschillende juristen / kantoren. Ik begrijp uit de verschillende reacties dat de meningen hierover verschillen. Zou graag meer informatie willen horen / ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Een dergelijke stichting wordt opgericht om de aandelen op te delen in

1. stemrecht welke bij de stichting blijkft en

2. certificaten voor de waarde.

 

Dit word nog wel eens gebruikt in familiebedrijven, waarbij bv er kinderen zijn die niet meewerken in het bedrijf certificaten krijgen zonder stemrecht. Ook kunnen soms werknemers mee participeren middels certificaten. Dit kan een hele normale gezonde structuur zijn als deze goed is opgezet .

 

Wat betreft aansprakelijkheid kom je dan op het verhaal van Ido, in principe ben je niet aansprakelijk. Een en ander is wel afhankelijk in hoeverre je inspraak hebt op het beleid c.q. bestuur. Als het bestuur er een potje van maakt of fraude pleegt en je hebt als stichting het recht hier ook wat aan te doen dan zou ik wel stappen nemen.

Ook richting de certificaathouders heb je volgens mij een plicht (in ieder geval een morele). De stichting is immers opgericht om namens de certificaathouders diens stemrechten uit te oefenen.

 

Als het bestuur van de stichting niets te verwijten valt ben je naar mijn mening niet aansprakelijk. Soms zie je trouwens wel dat er iemand in het bestuur van de stichting zit die buiten de familiekring komt, soms een accountant of notaris.

 

Als je ergens bang voor bent zou ik je adviseren contact op te nemen met je adviseur en je bezorgheid kenbaar te maken en om advies te vragen in jou specifieke situatie.

Link naar reactie
  • 0

Beste Gotcha,

 

De verwarring is ontstaan, omdat je niet duidelijk was in je openingspost. Het maakt immers verschil uit of je je aandelen overdraagt aan een normale Stichting of een Stichting Administratiekantoor (STAK). Het verschil is dat een normale Stichting geen aandelen uitgeeft en dat een STAK de aandelen omzet in certificaten. Zie de uitleg van Michel S.

 

Er is dus sprake van een STAK.

 

Ido heeft het over de civiele aansprakelijkheid, maar daarnaast is er ook nog de bestuurdersaansprakelijkheid (bestuurders kunnen bij wanbestuur hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden voor de belastingschulden van de NV). Deze bestuurdersaansprakelijkheid voorkom je niet door een STAK. De bestuurdersaansprakelijkheid gaat over op de bestuurders van de STAK. Daarnaast geldt de bestuurdersaansprakelijkheid ook voor gewezen bestuurders, onder wiens bewind de belastingschulden zijn ontstaan en voor mede-beleidsbepalers (ook al zijn ze geen bestuurder in formele zin). Met name op grond van die laatste bepaling kunnen u en uw vrouw eventueel aansprakelijk gesteld worden.

 

Ik ben benieuwd waarom jullie voor de rechtsvorm van de NV gekozen hebben. Dit is nl geen gebruikelijke rechtsvorm in het MKB. Als je voor een BV-structuur had gekozen, hadden veel van jullie problemen op eenvoudige manier opgelost kunnen worden door middel van de flex-BV (ingangsdatum 1 oktober).

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die bestuurdersaansprakelijkheid geld voor het bestuur van de NV met betrekking tot de schulden van de NV, deze is zoals ik het begrijp uit de eerste post niet gelijk aan het bestuur van de STAK. Volgens mij is Gotcha bestuurder van de STAK en niet van de NV, dus in beginsel niet aansprakelijk tenzij uit het verleden of door het mede bepalen van het beleid op andere zin.

 

Blijft staan, is er iets aan de hand neem maatregelen !

Link naar reactie
  • 0

Die bestuurdersaansprakelijkheid geld voor het bestuur van de NV met betrekking tot de schulden van de NV, deze is zoals ik het begrijp uit de eerste post niet gelijk aan het bestuur van de STAK. Volgens mij is Gotcha bestuurder van de STAK en niet van de NV, dus in beginsel niet aansprakelijk tenzij uit het verleden of door het mede bepalen van het beleid op andere zin.

 

Blijft staan, is er iets aan de hand neem maatregelen !

 

Michel,

 

Meestal wordt de STAK bestuurder en zijn de bestuurders van de STAK dan indirect aansprakelijk. Zie art. 35 lid 5 letter c van de Invorderingswet.

 

Sowieso heeft de STAK stemrecht en dat impliceert dat de bestuurders van de STAK mede-beleidsbepalers zijn.

 

Als ik het verkeerd zie, hoor ik het graag.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt ook. Wat ik alleen wil zeggen is dat je niet per definitie aansprakelijk bent, maar aansprakelijk KAN zijn. Dat is weer afhankelijk van de bevoegheden van de STAK en hoe men als bestuur van de STAK heeft gehandeld. Als je niks verweten kan worden door bv tijdig in te grijpen bij wanbeleid, melding te doen van betalingsonmacht en dergelijke, kun je aansprakelijkheid proberen te voorkomen. Echter een STAK kan niet alles voorkomen. Er zijn ook STAKS waar bv een kennis van de familie in het bestuur zitten, als buiten zijn schuld om de BV/NV niet meer aan zijn betalingsverplichting kan voldoen, is deze niet per definitie aansprakelijk.

 

Daarom ook mijn opmerking, denk je dat er iets aan de hand is, grijp in en vraag om advies !

 

NB: Je kunt het op 2 manieren zien 1. Je bent niet aansprakelijk, tenzij . . . of 2. je bent niet aansprakelijk mits. . . .

Maar of je daadwerkelijk aansprakelijk bent is dan afhankelijk van de invulling en dan maakt het niet uit welke het is.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de vele reacties. Wij hebben bewust gekozen voor de STAK en uit de reacties te horen denken we wel dat we daar goed aan hebben gedaan. Nog een laatste vraag : mijn vrouw is penningmeester geworden van de STAK, maar heeft uit een vorige onderneming een redelijke IB en WB schuld, ze heeft geen inkomen uit de NV of STAK. Kan zij problemen krijgen met de fiscus en/of kan de fiscus proberen deze gelden / schulden te innen op de NV of STAK .

Link naar reactie
  • 0

Dag Gotcha

 

Uit de reacties moet je in elk geval opmaken dat de STAK nog helemaal niets voor jullie gedaan heeft als het aankomt op beperking van de aansprakelijkheid. Odeon verwoord het uitstekend door te zeggen dat ook met de STAK tussen jullie en de NV bestuurdersaansprakelijkheid nog steeds een issue is. Of dat zo uitpakt hangt af van de feitelijke omstandigheden.

 

De schulden van je vrouw zijn niet te verhalen op het vermogen van de STAK (dat zal sowieso nul zijn) of de NV.

Zij is echter wel economisch aandeelhouder van de NV (juridisch eigendom zit in de STAK) en dus heeft zij aandelen met waarde. Haar economisch eigendom geeft haar namelijk recht op dividend.

 

Een schuldeiser zou dus beslag kunnen laten leggen op het economisch bezit van de aandelen en deze vervolgens te gelde maken!

 

Of ook nog: je hebt het over je vrouw. Zijn jullie gehuwd en dan in gemeenschap of op huwelijkse voorwaarden? En als er huwelijkse voorwaarden zijn, verrekenen jullie dan ook periodiek netjes de niet verteerde inkomsten?

 

Anders kan een schuldeiser ook nog bij jou (en jouw economische eigendom van de aandelen in de NV) aan kunnen kloppen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Was er even aan voorbij gegaan dat jullie naast bestuur van de stak ook wellicht de (enige) certificaathouders zijn, dan heeft de STAK eigenlijk weinig nut. Ik mij bekende gevallen was dit veelal niet het geval.

 

Ik vraag me alleen af wat er met die IB schuld aan de hand is, waarom wil (kun) je deze niet betalen. Is deze in jou ogen onterrecht. Vroeg of laat zal er toch wat met die schuld moeten gebeuren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.