• 0

Duitse vestiging starten?

Ik zit even met een redelijk urgent probleem.

 

Ik heb een contract liggen dat eigenlijk klaar is om ondertekend te worden.

gaat om levering van producten aan consumenten in Duitsland.

Waarde van contract zal tussen 10 en 30 duizend euro liggen (afhankelijk van aantal orders uiteindelijk).

later kunnen mogelijk nog meer van dergelijke contracten gesloten worden.

 

Tot zover tot, zeker aangezien het bekend terrein is en we vergelijkbaar al in NL en BE gedaan hebben.

 

Nu blijkt er echter een belangrijk verschil: in NL konden we als brievenbus post versturen, Duitsland en Oostenrijk 9eerste 2 buitenlandse contracten) moet het traceerbaar verzonden worden.

 

Goedkoopste tarief dat we vanuit NL hebben daarvoor is 9 euro.

Als we echter vanuit Duitsland zouden verzenden zou dat omlaag kunnen naar 2,50 a 3,50 euro.

 

Probleem daarbij is dat we kleine hoeveelheden pakketjes zo kunnen afgeven op een pakketshop net over de grens maar als we grote aantallen hebben (verwacht dat we er tussen de 500 en 2500 zullen hebben bij de eerste zending) dan kan je weer niet meer afgeven bij pakketshop maar moet je adres in Duitsland hebben van waar het opgehaald kan worden.

 

Als we ook de goede zakelijke tarieven willen krijgen hebben we ook Duits KvK nummer en dergelijke nodig.

 

Ben nu al 2 weken aan het bellen en mailen maar vanuit Nederland is helemaal niks mogelijk. B.v. DHL Duitsland heeft tarieven van rond de 3 euro terwijl DHL Nederland voor dezelfde zending 12 euro in rekening brengt.

 

Is het nu verstandig om een Duitse vestiging te starten en wat heeft dat voor gevolgen?

En moet ik dan dus ook een Duits kantoor gaan huren?

 

Ik wordt hier beetje simpel van, dacht dat het 1 europa was maar zaken doen over de grens wordt hiermee allemaal wel heel erg ingewikkeld gemaakt.

 

Wie heeft er tips om dit op te lossen?

is haast mee omdat anders contract wel kan vergeten (dan gaan ze naar andere partij)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedendag,

 

Ik ben ondernemer en woon sinds ruim 10 jaar in Duitsland.

 

Mocht je een Duitse onderneming starten, de Duitse consument is zeeeeeeer goed beschermd, m.a.w. ze hebben veel rechten waar ze op terug kunnen vallen.

Duitsland heeft meer een claimcultuur dan Nederland en vele hebben een "Rechtschutzversicherung ", bij een geschil wordt deze vrij snel aangesproken en krijgje vrij snel te maken met " Rechtsanwalt '.

HEEEEEEL BELANGRIJK !!!! De algemene voorwaarden in Duitsland, flans deze zelf niet in elkaar., laat deze door een jurist controleren.

Er zijn advocatenkantoren die leven van het aanmanen / vorderen naar aanleiding van niet correcte Algemene Voorwaarden.

Heb al menig peroon hiermee onaangenaam verrast zien worden.

 

 

Succes !!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad! Duitsland is echt een ander land.... Maar als jij als Nederlandse ondernemer echt actief, of beter gezegd gericht op de Duiste markt (bv duitse website, duist postadres) actief bent zal een Duitse rechter je ook als Duitser zien (zakelijk/aansprakelijk)

 

Een buitenlandse vestiging heb je in een dag. Veel plezier maar vergeet niet dat je alles dubbel moet gaan doen (legal, boekhouding, bank, verzekering noem maar op) en dan ook nog eens in een andere taal, wetgeving en manier van zakendoen.

 

suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het enige waarvoor ik op dit moment Duits adres nodig is is om Duitse verzend contracten te kunnen sluiten.

Verder gebeurd alles voorlopig vanuit Nederland met Nederlandse bedrijfs gegevens.

 

Ik ben bekend met strenge Duitse regels en claims. Heb ooit al verkennend onderzoek naar Duitse markt laten doen.

 

Moet nu eigenlijk gewoon een verzendcontract met deutsche post kunnen sluiten en pakkertjes via Duitsland kunnen verzenden.

Link naar reactie
  • 0

Het enige waarvoor ik op dit moment Duits adres nodig is is om Duitse verzend contracten te kunnen sluiten.

.

 

Bij bedrijven zoals Regus kan je een virtueel kantoor huren inclusief vestigingsadres. Wellicht is dat een optie.

 

is een interesant idee. eens kijken of er een dergelijk bedrijf zit in in Kranenburg of Kleve. Indien dat tegen gunstig tarief kan kan ik daar paar keer per jaar met busje vol met zendingen voor de deur gaan zitten wachten tot deutsche post of hermes het daar komt ophalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.