• 0

Kan mijn nieuwe eenmanszaak dezelfde naam krijgen als bestaande VOF??

Klinkt heel logisch, maar de KVK raadt het af. Maar toch zou ik het graag willen, mijn eenmanszaak heeft dan wel een andere naam, maar ik handel onder de naam van de bestaande VOF, mijn VOF-compagnon doet hetzelfde. Als we het vinden het allebei prima vinden, wat is het probleem dan zou je zeggen??!!

Weet iemand hier iets over te melden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dionne,

 

Waarom heb je naast de v.o.f. een eenmanszaak als je onder dezelfde naam handelt? Klinkt niet echt logisch.

 

Als ik jouw compagnon was, zou ik hier wel problemen mee hebben, want voor de buitenwacht lijkt het dan dat je eenmanszaak valt onder de hoofdelijke aansprakelijkheid van de v.o.f. Dat hij dit prima vindt, komt misschien omdat hij juridisch niet zo onderlegd is.

 

Ik sluit me vooralsnog aan bij het advies van de KvK.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn zeker redenen te bedanken waarom met een andere naam verder. Maar voor ons (beiden!) meer redenen om de naam hetzelfde te houden. Je moet het zo een beetje zien; de vof en eenmanszaken zijn dezelfde mensen die nu ieder een andere regio gaan' bedienen', maar dit niet meer binnen de vof willen doen, maar via een eigen eenmanszaak. Er is al een naam opgebouwd in de vof, we willen liever niet opnieuw als starter beginnen met de eenmanszaaak, maar juist een beetje voortborduren op de bestaande vof en opgebouwde credits.

Wellicht wordt op een later tijdstip de vof opgeheven, maar dit is nog lang niet aan de orde.

 

Het zou juridisch gezien toch moeten kunnen? Of zou het juist zo zijn dat als 1 vd 2 problemen krijgt, de ander daar dan ook last van heeft en daarvoor aansprakelijk is?

We hebben een ander kvk-nummer, en op het briefpapier e.d. wordt vermeld dat het bedrijf valt onder het eenmanszaak B, of bijvoorbeeld naam A is de handelsnaam van eenmanszaak B.

Volgens de boekhouder geen enkel probleem, maar omdat kvk het toch afraadt wil ik het zelf goed uitzoeken!

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je verhaal niet. Kan je het toelichten met een concreet (fictief) voorbeeld alsjeblieft:

 

Er is een VOF: naam “Jullie VOF”.

Er zijn twee eenmanszaken: jouw eenmanszaak “Jouw emz” en die van je vennoot “Zijn emz”.

 

Nu handelen jullie naar de klanten toe in verschillende regio’s onder de naam “Jullie VOF”.

 

En als jij een factuur stuurt naar een van jouw klanten, dan zet je dat op een briefpapier van “Jouw emz” en dan vermeld je erbij:

“Jullie” is een handelsnaam van “Jouw emz”.

En je vennoot doet hetzelfde (dus een factuur van “Zijn emz” met de vermelding dat “Jullie” een handelsnaam van zijn eenmanszaak is).

 

Is dit de situatie?

Want dat klopt natuurlijk niet.

 

Een handelsnaam (zoals in dit geval bijvoorbeeld “Jullie”) kan niet ingeschreven worden bij een eenmanszaak, als er al een VOF is die zo heet.

En dan mag je dat ook niet pretenderen natuurlijk.

 

Maar zoals ik al zei: misschien begrijp ik je verkeerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is 1 vof, waar we de afgelopen 10 jaar samen vanuit 1 kantoor/regio opereerden, er zijn dus gezamenlijke klanten.

Nu gaan we naast de gezamenlijk klanten (via vof) ook via ons beider emz handelen, met nieuw te werven klanten/opdrachten in onze eigen regio..

 

Laten we zeggen: we hebben een vof genaamd VINK waar we gezamenlijk voor werken.

Dan hebben we de emz:

VINK - pieter

VINK - sofie

Als ik een factuur vanuit emz stuur, wordt het dus vanuit VINK-sofie.

 

Dus de situatie die je beschreef klopt volgens mij.

Je ziet toch wel vaker dat bedrijven meerdere handelsnamen hebben?? Ik moet nl regelmatig facturen overmaken naar een andere naamstelling als waar ik zaken mee heb gedaan!!

 

Waarom zou dit niet kunnen?

 

Link naar reactie
  • 0

Als er een VOF is die “VINK v.o.f.” heet, dan kan je (als het goed is) geen handelsnaam “VINK – pieter” inschrijven bij de eenmanszaak “Pieter”.

Dat lijkt te veel op elkaar.

 

En als je dat wel zou kunnen (omdat de KvK medewerker zit te slapen of omdat zij niet vinden dat het op elkaar lijkt), dan hebben deze twee inschrijvingen niets met elkaar te maken.

 

En je kan niet doen net alsof “VINK – pieter” een handelsnaam is van de eenmanszaak, als dat niet geregistreerd is.

 

Als je een factuur maakt, dan doe je dat namens iemand.

Of namens “VINK v.o.f.” of namens “Pieter”.

 

Je zou wel kunnen vermelden dat “Pieter” de facturering voor “VINK v.o.f.” verzorgt. Maar je kan niet over handelsnamen praten als dat feitelijk onjuist is.

 

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat de KvK het af raad. Dit betekent dus niet dat het niet mag /kan.

 

M.i. is het geen enkel probleem.

Indien je een verklaring op maakt vanuit de VOF, welke door beide vennoten ondertekend is, dat er geen bezwaar bestaat zal de KvK de namen "gewoon" inschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een kleine toevoeging eraan maken die min of meer onopvallend je 'hoofdnaam' eruit laat steken.

 

Denk aan een LG Philips of een Philips Lighting, Philips blijft toch op de een of andere manier beter hangen. Wat ik je tevens sowieso aanraad is het geen fiscale 'autonome' onderneming te laten worden, maar een dochteronderneming. Dat scheelt ook weer bepaalde administratieve en juridische kosten uiteraard. Administratief is het veel overzichtelijker (minder geld naar externe bedrijven/personen die dat voor je doen) en je hoeft je niet dubbel of in jouw geval drie keer in te schrijven bij de KvK.

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Voltaire

 

"Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable." - J.F Kennedy

Link naar reactie
  • 0

Denk aan een LG Philips of een Philips Lighting, Philips blijft toch op de een of andere manier beter hangen.

 

Dat is niet helemaal hetzelfde als wat topicstarter voor ogen heeft... LG Philips is een joint venture van twee al in de markt bekende namen (net als SonyEriccson) , dat is wat anders dan dit geval.

 

(Wat ik je tevens sowieso aanraad is het geen fiscale 'autonome' onderneming te laten worden, maar een dochteronderneming. Dat scheelt ook weer bepaalde administratieve en juridische kosten uiteraard. Administratief is het veel overzichtelijker (minder geld naar externe bedrijven/personen die dat voor je doen) en je hoeft je niet dubbel of in jouw geval drie keer in te schrijven bij de KvK.

 

Wat je hier beschrijft gaat niet op voor eenmanszaken en VOF's, het is geen BV met bijbehorende structuur en mogelijkheden Dhr. Becker. Natuurlijk welkom op het forum, maar het is wel belangrijk dat de informatie kloppend is en dat is het in dit geval niet helemaal :)

Link naar reactie
  • 0

Denk aan een LG Philips of een Philips Lighting, Philips blijft toch op de een of andere manier beter hangen.

 

Dat is niet helemaal hetzelfde als wat topicstarter voor ogen heeft... LG Philips is een joint venture van twee al in de markt bekende namen (net als SonyEriccson) , dat is wat anders dan dit geval.

 

(Wat ik je tevens sowieso aanraad is het geen fiscale 'autonome' onderneming te laten worden, maar een dochteronderneming. Dat scheelt ook weer bepaalde administratieve en juridische kosten uiteraard. Administratief is het veel overzichtelijker (minder geld naar externe bedrijven/personen die dat voor je doen) en je hoeft je niet dubbel of in jouw geval drie keer in te schrijven bij de KvK.

 

Wat je hier beschrijft gaat niet op voor eenmanszaken en VOF's, het is geen BV met bijbehorende structuur en mogelijkheden Dhr. Becker. Natuurlijk welkom op het forum, maar het is wel belangrijk dat de informatie kloppend is en dat is het in dit geval niet helemaal :)

 

 

Uiteraard heel scherp, maar volgens mij niet helemaal kloppend. Dank voor deze opmerking trouwens, dat heeft natuurlijk te maken met de AVA en het meerderheidsaandeel daarin, die regeling telt ook voor een NV. Ik meende dat een Vof en eenmanszaak dit ook kunnen doen als een van de vennoten de eenmanszaak bezit (meerderheidsbelang, vanwege de enkele person die alles bezit). Als deze informatie niet kloppend is, graag toelichten en bij deze mijn excuses. Bij mijn weten is het wel zo, maar anders hebben we hier beide van geleerd natuurlijk vanwege de opheldering in deze zaak.

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Voltaire

 

"Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable." - J.F Kennedy

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.