• 0

Financeringsaanvraag alle reguliere banken afgewezen! Wat nu? ( retail/mode)

Voor mijn fysieke en online concept krijg ik geen financiering bij alle banken. Zelfs niet met: positief haalbaarheidsonderzoek, externe financiers en/of BMKB. Aanvraag loopt nog bij stichting Qredits, enkel daar moet de investeringsbegroting ook drastisch naar beneden. Ik sta perplex. Is het echt zo slecht in de fysieke handel? En moet ik wellicht de plannen uitstellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, het gaat echt heel slecht in de fysieke winkels. Ik praat veel met zelfstandigen in de kleding en zijn allemaal negatief en sluiten zelfs zaken. Banken zijn hiervan als geen ander op de hoogte en zijn hier dus heel voorzichtig mee. Ga eens praten met ondernemersvereniging van jou vestigingsplaats.

 

Wil je toch een financiering dan zal je waarschijnlijk met de pet rond moeten bij vrienden en familie..

Link naar reactie
  • 0

1. Verwachting verdere omzetdaling in de branche. Het gaat heel slecht meneer.

2. Andere bank gaf verder als argument dat ik niet was opgeleid in de branche.

 

Indien het vertrouwen in de branche erg laag is zal er gesteund moeten worden op de ondernemerseigenschappen en andersom. Als beiden als onvoldoende beoordeeld worden is het bij banken onbegonnen werk. Wellicht iemand in jouw omgeving die risicokapitaal wil verstrekken?

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad zo, ze kijken nog meer naar de ondernemer. De account van de ABN twijfelde daar absoluut niet aan, hij heeft tevergeefs tweemaal een aanvraag ingediend. Het 'stroppenpotje' was in maart 2012 al op! In mijn eigen netwerk weet ik niemand. Ik wil investeerders gaan benaderen. De vraag is of investeerders tegen een x bedrag rente mij kunnen ondersteunen. Het zal neerkomen op gunning.

Link naar reactie
  • 0

Maar is die 30% dan het enige wat er is of breng je zelf ook nog iets in? Je informatie over de vrije kasstroom is vrij summier maar op basis daarvan heb ik wel de indruk dat e.e.a. te gevoelig en daarmee te risicovol voor jezelf en zeker voor een bank is.

 

Ja dat is het enige. Daarnaast hebben we bmkb aangevraagd! Ik vraag me af wat ik verkeerd doe. ( de ruimte in de markt is aanwezig ) Ze zeggen alleen allemaal, uw wilt investeerder in een markt waarin wij verwachten dat deze verder gaat dalen!

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is het enige. Daarnaast hebben we bmkb aangevraagd! Ik vraag me af wat ik verkeerd doe. ( de ruimte in de markt is aanwezig ) Ze zeggen alleen allemaal, uw wilt investeerder in een markt waarin wij verwachten dat deze verder gaat dalen!

 

Het is wel de algemene visie op de branche dus daar hebben ze geen ongelijk in.

 

Wat zijn jouw USP's tegenover de concurrentie want met een "standaard" winkel ga je het als starter niet redden ?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Als financier zal ik moeite hebben met de wekelijkse nieuwe collectie wat in de mode branche een hele opgave is en tevens een behoorlijke kostenpost daar je geen gebruik kan maken van retourneren.

Tevens is de verkoop van relatief onbekende merken van nieuwe designers een risico factor, er zal veel marketing nodig zijn deze bekend te maken bij het brede publiek en de het hoger segment klant speelt graag op safe met de reeds bekende merken.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Is het echt zo slecht in de fysieke handel? En moet ik wellicht de plannen uitstellen?

 

Inderdaad de fysieke handel is momenteel slecht. zeker voor de eenmanszaak of kleine ketens. En dan wil jij met 100% vreemd vermogen een nieuw concept in de markt zetten.

 

Ik hoop niet dat je zo eigenwijs bent als je nickname maar dit is een gebed zonder eind. Uiteraard ken ik je bedrijfsplan niet maar reken maar even mee:

 

70k lening = 7000 rente per jaar aflossing over 5 jaar = 1166 per maand, huur 1500-2000 per maand omdat je een hoger segment wilt bedienen kan je ook niet in een achteraf straatje zitten. energie, verzekeringen, beveiliging, administratie reclame en zo voort. Dus je vaste kosten per maand belopen per maand al gauw zo'n 5000 euro. En dan heb je nog geen cent uit de zaak gehaald voor levensonderhoud.

 

70k ( licht verbouwing, inventaris, marketing, voorraad en professionele webshop )

 

Ben benieuwd welk gedeelte dan aan voorraad besteed wordt.

 

Plannen op papier zijn altijd rooskleuriger dan je denkt . En jezelf voor 100 % afhankelijk maken van externe financiers is het slechtste wat je kan doen.

 

Ik weet waar ik over praat want ooit had ik ook een bedrijf wat op deze manier werkte. De enige reden dat het mijn kop niet koste was dat ik nog wat vet op de botten had in de vorm van bakstenen zonder verplichtingen. Dat heeft uiteindelijk mijn hachje gered.

 

Maar als ik zo jouw verhaal lees breng jij niets in en zijn er verder geen zekerheden. Alleen een mooi plan met nog mooiere prognoses en haalbaarheidsonderzoeken. oftewel alle ingrediënten om in no-time in de schuldhulpverlening te belanden.

 

Als ik het verkeerd zie mag je me best overtuigen door je bedrijfsplan al dan niet via pm naar mij te sturen.

 

In ieder geval hebben mijn ervaringen me doen inzien om nooit meer zo zwaar op externe financiering te leunen.

Link naar reactie
  • 0

Is het echt zo slecht in de fysieke handel? En moet ik wellicht de plannen uitstellen?

 

Inderdaad de fysieke handel is momenteel slecht. zeker voor de eenmanszaak of kleine ketens. En dan wil jij met 100% vreemd vermogen een nieuw concept in de markt zetten.

 

Ik hoop niet dat je zo eigenwijs bent als je nickname maar dit is een gebed zonder eind. Uiteraard ken ik je bedrijfsplan niet maar reken maar even mee:

 

70k lening = 7000 rente per jaar aflossing over 5 jaar = 1166 per maand, huur 1500-2000 per maand omdat je een hoger segment wilt bedienen kan je ook niet in een achteraf straatje zitten. energie, verzekeringen, beveiliging, administratie reclame en zo voort. Dus je vaste kosten per maand belopen per maand al gauw zo'n 5000 euro. En dan heb je nog geen cent uit de zaak gehaald voor levensonderhoud.

 

70k ( licht verbouwing, inventaris, marketing, voorraad en professionele webshop )

 

Ben benieuwd welk gedeelte dan aan voorraad besteed wordt.

 

Plannen op papier zijn altijd rooskleuriger dan je denkt . En jezelf voor 100 % afhankelijk maken van externe financiers is het slechtste wat je kan doen.

 

Ik weet waar ik over praat want ooit had ik ook een bedrijf wat op deze manier werkte. De enige reden dat het mijn kop niet koste was dat ik nog wat vet op de botten had in de vorm van bakstenen zonder verplichtingen. Dat heeft uiteindelijk mijn hachje gered.

 

Maar als ik zo jouw verhaal lees breng jij niets in en zijn er verder geen zekerheden. Alleen een mooi plan met nog mooiere prognoses en haalbaarheidsonderzoeken. oftewel alle ingrediënten om in no-time in de schuldhulpverlening te belanden.

 

Als ik het verkeerd zie mag je me best overtuigen door je bedrijfsplan al dan niet via pm naar mij te sturen.

 

In ieder geval hebben mijn ervaringen me doen inzien om nooit meer zo zwaar op externe financiering te leunen.

 

Financieren met extern vermogen of BMKB waarom niet? Een ondernemingsplan en conservatief haalbaarheidsonderzoek is een vereiste bij alle banken tegenwoordig. Jammer dat ze er volgens niet naar kijken, had me een hoop kosten kunnen sparen. Sterker nog, asociaal. Primaire taak van een bank is geld uitlenen. En Henkh je bericht van schuldhulpverlening begrijp ik NIET!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Primaire taak van een bank is geld uitlenen.

Dit is niet hun enige (primaire) taak. Ze moeten er ook voor zorgen dat degenen van wie zij het geld beheren (spaarders) ooit hun geld terug krijgen. Bovendien is momenteel geld voor de banken een schaars product omdat ze aan allerlei eisen moeten voldoen (solvabiliteit) en dus niet aan iedereen een lening kunnen verstekken die er een aanvraagt.

 

Ik begrijp je frustratie, begrijp me niet verkeerd, maar aan de andere kant zul je ook in moeten kunnen zien dat het niet zonder risico's is voor een bank/investeerder.

 

Link naar reactie
  • 0
Primaire taak van een bank is geld uitlenen.

 

primaire taak van een bank is zuinig zijn op de (spaar)centjes van de klanten. Dus logisch dat ze kritisch kijken naar plannen van (startende) ondernemers. Blauwe ogen alleen zijn daarom niet meer genoeg :P

 

Sterker nog, asociaal.
Moet ik dit wel begrijpen? :-\ Waarom afwijzen van een financiering asociaal is ???

 

En Henkh je bericht van schuldhulpverlening begrijp ik NIET!

 

Je hangt jezelf op aan 100% vreemd vermogen en gaat er vanuit dat jouw toko niet stuk kan omdat je een conservatief haalbaarheidsonderzoek in handen hebt. Maar wat als de prognoses niet uitkomen? Zou zo maar kunnen in deze grillige tijden met consumenten die meer en meer de hand op de knip houden omdat ze komende jaren met nog meer bezuinigingen van overheidswege geconfronteerd worden.

 

Mocht jouw prognose niet uitkomen dan stapel je schuld op schuld en zou het zo maar kunnen dat uiteindelijk alleen een schuldsanering rest.

 

Wellicht vind je me een zwartkijker maar geloof me, in bijna 30 jaar ondernemerschap heb ik alles al mee gemaakt. Van hoogtij tot dieptepunt.

 

Hier vind je een topic over hoe het in de mode kan lopen.

 

Helaas kan ik met de huidige info er niets beters van maken. Nogmaals het aanbod om mij middels Pm te overtuigen van mijn ongelijk blijft gewoon staan. Tenslotte willen we op HL iedereen zoveel mogelijk helpen met zijn ideeën en plannen :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alle banken vragen om een extern haalbaarheidsonderzoek. En vervolgens reageren en/of kijken ze daar helemaal niet naar. Dat vind ik behoorlijk asociaal. Ze geven je het gevoel dat ‘NEE’ allang klaar lag. Bij te weinig onzekerheden kan de bank beroep doen op BMKB. Als je eens weet hoeveel onduidelijkheid hier over bestaat dat slaat helemaal nergens op. Of ze doen alsof of weten het echt niet. Of ze denken allen hen eigen regeltjes te kunnen hanteren. Ondernemen is risico beperken, maar uiteindelijk moet je wel van je eigen kracht en plan uitgaan. Anders zul je geen succes behalen. HERENMODE EN KINDERKLEDING zou ik vermijden in de retail. Ik ga naar een nog kleiner pandje kijken, waar ik zo in kan, nog meer snijden in eenmalige kosten en zo proberen alsnog te starten.

 

En ze 'kopen' tegen 1% en verkopen nu tegen ''10' Hallo, hoe is het?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alle banken vragen om een extern haalbaarheidsonderzoek. En vervolgens reageren en/of kijken ze daar helemaal niet naar. Dat vind ik behoorlijk asociaal. Ze geven je het gevoel dat ‘NEE’ allang klaar lag. Bij te weinig onzekerheden kan de bank beroep doen op BMKB.

 

 

Het feit dat meerdere banken jouw kredietaanvraag hebben afgewezen, wil niet zeggen dat er niet serieus naar jouw aanvraag/extern haalbaarheidsonderzoek is gekeken! Je hebt eerder aangegeven dat er geen vertrouwen was in de branche en daarnaast geen ervaring in betreffende branche, dat los je niet op met een BMKB.

 

Dit noem ik niet asociaal, maar steekhoudende argumenten!

Link naar reactie
  • 0

Op zich denk ik geen verkeerde keuze denk ik: kijken of je jezelf minder kwetsbaar kunt maken!

 

In praktijk kijkt een bank (bij starterskredieten) naar (achtereenvolgens):

 

- Investeringsbegroting (waarvoor geld nodig, realistisch?, welk deel zelf, welk deel financieren derden, welk deel bank);

- Geprognosticeerde kasstroom (hoe gevoelig is deze i.c.m. eventuele prive verplichtingen, oftewel kan de omzet nog zakken of is het al vrij krap).

 

Ziet dit er goed uit, dan kijkt men verder:

 

- Onderbouwing van de exploitatiebegroting (is dit realistisch, bijvoorbeeld te toetsen door een haalbaarheidsonderzoek, wat zijn de branchevooruitzichten)'

- De ondernemerskwaliteiten (opleiding/ervaring, visie/strategie, financieel).

 

Is de beoordelaar/accountmanager aan de hand hiervan zeker van het welslagen van de onderneming, dan gaat men verder:

 

- Welke zekerheden kunnen geboden worden? Onvoldoende zekerheden, dan eventueel BMKB toepassen (echter pas als alle andere mogelijkheden bekeken zijn).

 

Het is dus begrijpelijk dat men een haalbaarheidsonderzoek vraagt, anders zou je aanvraag niet compleet geweest zijn. Ik maak uit je verhaal op dat:

- men onvoldoende vertrouwen heeft in je ondernemerskwaliteiten i.c.m. de gevraagde financiering;

- men van mening is dat je prognose te gevoelig is.

 

Dit is een afweging die diverse banken gemaakt hebben. Het risico is in hun ogen te groot dat bij een tegenvaller in kosten of in de door jouw opgestelde prognose je niet meer aan je verplichtingen kunt voldoen en dus nog meer werkkapitaal nodig hebt. Dus is het verstandig van de banken dat ze je geen financiering verstrekken. Immers hebben ze daarmee een te groot risico dat men uiteindelijk een deel op je moet afboeken. Als men onvoldoende kritisch is geweest kunnen ze namelijk ook fluiten naar de BMKB borgstelling.

 

Ik kan me overigens goed voorstellen dat het zeer frustrerend is dat je plannen niet door kunnen gaan.

 

Wat betreft het verschil tussen "inkoop 1% en 10% verkoop" dat ligt iets complexer bij banken. Ik denk ten eerste niet dat een bank een middellange lening tegenwoordig voor 10% wegzet (krediet wel). Ten tweede, bij een financiering van rond de 70/K waar ook nog relatief groot risico aan zit moet men aardig wat reserveren voor vermogensopslag en daarnaast een aantal procenten voor operationele kosten. Bij kleine financieringen loopt dit qua percentage vrij snel op maar in absolute zin is dit redelijk beperkt.

 

Hopelijk slaag je er goed in je plannen te downsizen en alsnog van start te kunnen gaan, maar dan zonder risicokapitaal!

Link naar reactie
  • 0

Ondernemers met verschillende ideeën komen veelal niet uit de branche. Ik begon met ondernemen toen ik 21 was, mooie jaren meegemaakt en daarna een stukje minder. Allemaal opgelost en veel van geleerd. Hoeveel leerschool wil je hebben? Ik had een idee en heb deze laten bevestigen door de brancheorganisatie, welke positief tegenover de plannen staat. Als dit serieus een criteria zou zijn kunnen er een hele hoop middenstanders wel sluiten ( geen website, geen marketing, geen social media, geen webshop ) Maar bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet leuk dat je kosten en tijd investeert in iets wat uiteindelijk niet resulteert in hetgeen je verwacht. Jammer maar helaas is het op dit moment eenmaal zo of je het nu leuk vind of niet. Banken eisen steeds meer zekerheden en dekken zich steeds meer in ook al betekent dit het maken van extra kosten voor de ondernemer,dit geld ook bij bestaande klanten overigens.

 

Als dit serieus een criteria zou zijn kunnen er een hele hoop middenstanders wel sluiten ( geen website, geen marketing, geen social media, geen webshop )

 

Dat is dus ook wat er voor een deel zal gebeuren.

 

Sommige kunnen hun bedrijf echter nog wel voortzetten. Juist omdat ze niet afhankelijk zijn van de banken omdat ze reeds eigen vermogen en/of een eigen pand hebben. Voor een deel zullen ook deze het in de toekomst nog moeilijk krijgen, maar er zullen er ook genoeg zijn welke zich nog aan kunnen passen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.