Het tijdelijk contract van mijn vrouw is afgelopen, de komende 6 weken zal ze daar nog werken zonder contract (dit was de enige mogelijkheid om nog betaald te kunnen worden). Ze is natuurlijk hard op zoek naar nieuw werk maar in de huidige tijd is dat lastig, we moesten dus min of meer wel akkoord gaan met dit voorstel.
Wat de werkgever nu heeft gedaan is NIET het laatste witte salaris uitbetaald inclusief vakantiegeld, zeg maar de eindafrekening. Hij heeft wel 500 euro overgemaakt op de rekening van mijn vrouw onder de noemer "verrekening van vrije dagen en dergelijke anders kom je negatief uit....". Vreemd, omdat daar nooit afspraken over zijn gemaakt en nu wordt dit schijnbaar eenzijdig beslist. Er is geen CAO van toepassing en op papier is er wel een tijdelijk contract maar daarin is niet beschreven welke vrije dagen van toepassing zijn en wanneer vrije dagen bv doorbetaald worden (ihgv overlijden bijvoorbeeld). Dat laatste is afgelopen periode van toepassing geweest vanwege overlijden moeder.
Een werkgever is verplicht om de werknemer - in ieder geval binnen een maand na indiensttreding - een aantal gegevens schriftelijk te laten weten. Het gaat om:
naam en woonplaats van werkgever en werknemer;
datum indiensttreding;
duur van de overeenkomst (onbepaalde of bepaalde tijd);
plaats of plaatsen waar werknemer werkt;
functie of het soort werk van de werknemer;
hoogte van het salaris en wanneer dit wordt uitbetaald;
arbeidsduur per dag/week;
aantal vakantiedagen of de wijze van berekening van de vakantiedagen;
duur van de opzegtermijn of de wijze van berekening van deze termijn;
vermelding van de cao, als die van toepassing is;
of een pensioenregeling van toepassing is.
O.a. " aantal vakantiedagen of de wijze van berekening van de vakantiedagen" is niet vastgelegd.
Mijn vragen:
1. Mij lijkt dit niet te kunnen, volgens mij moet de werkgever gewoon netjes de witte periode afrekenen (even buiten het feit dat zwart uitbetalen natuurlijk ook een overtreding is).
2. Kan een werkgever eenzijdig besluiten wat wel en niet verrekend wordt en wat dus wel en niet geldt als vergoede vakantiedag ?
Wellicht zijn er buiten deze 2 vragen andere tips te vergeven ?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
robkuh29
robkuh29
Het tijdelijk contract van mijn vrouw is afgelopen, de komende 6 weken zal ze daar nog werken zonder contract (dit was de enige mogelijkheid om nog betaald te kunnen worden). Ze is natuurlijk hard op zoek naar nieuw werk maar in de huidige tijd is dat lastig, we moesten dus min of meer wel akkoord gaan met dit voorstel.
Wat de werkgever nu heeft gedaan is NIET het laatste witte salaris uitbetaald inclusief vakantiegeld, zeg maar de eindafrekening. Hij heeft wel 500 euro overgemaakt op de rekening van mijn vrouw onder de noemer "verrekening van vrije dagen en dergelijke anders kom je negatief uit....". Vreemd, omdat daar nooit afspraken over zijn gemaakt en nu wordt dit schijnbaar eenzijdig beslist. Er is geen CAO van toepassing en op papier is er wel een tijdelijk contract maar daarin is niet beschreven welke vrije dagen van toepassing zijn en wanneer vrije dagen bv doorbetaald worden (ihgv overlijden bijvoorbeeld). Dat laatste is afgelopen periode van toepassing geweest vanwege overlijden moeder.
VIa deze link:
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/arbeidsrecht/arbeidsovereenkomstencao
lees ik onder andere het volgende==>>
Een werkgever is verplicht om de werknemer - in ieder geval binnen een maand na indiensttreding - een aantal gegevens schriftelijk te laten weten. Het gaat om:
naam en woonplaats van werkgever en werknemer;
datum indiensttreding;
duur van de overeenkomst (onbepaalde of bepaalde tijd);
plaats of plaatsen waar werknemer werkt;
functie of het soort werk van de werknemer;
hoogte van het salaris en wanneer dit wordt uitbetaald;
arbeidsduur per dag/week;
aantal vakantiedagen of de wijze van berekening van de vakantiedagen;
duur van de opzegtermijn of de wijze van berekening van deze termijn;
vermelding van de cao, als die van toepassing is;
of een pensioenregeling van toepassing is.
O.a. " aantal vakantiedagen of de wijze van berekening van de vakantiedagen" is niet vastgelegd.
Mijn vragen:
1. Mij lijkt dit niet te kunnen, volgens mij moet de werkgever gewoon netjes de witte periode afrekenen (even buiten het feit dat zwart uitbetalen natuurlijk ook een overtreding is).
2. Kan een werkgever eenzijdig besluiten wat wel en niet verrekend wordt en wat dus wel en niet geldt als vergoede vakantiedag ?
Wellicht zijn er buiten deze 2 vragen andere tips te vergeven ?
Dank alvast!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/38500-verrekening-vrije-dagen-geen-cao-geen-afspraken-wat-is-mijn-rechtspositie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag