• 0

Hoe verwerk ik 15% btw van Luxemburgse factuur?

De vraag is al eerder gesteld in 2010: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=30685;start=msg283278#msg283278

 

Echter weet ik niet of regelgeving nu is veranderd en is iets me nog niet duidelijk.

 

Ik heb dus van Skype - gevestigd in Luxemburg - enkele facturen gekregen dit jaar met 15% btw. Hoe verwerk ik dit in mijn administratie?

 

Ik las in de eerdergenoemde thread dat ik de 15% niet moest berekenen en later dat ik er gewoon 19% van zou moeten maken, maar in beide gevallen klopt dan het totaal van mijn bankmutaties niet meer. Of is dat niet erg? En zo nee, wat kan ik dan het beste doen?

 

En teruggaaf is volgens mij niet eens mogelijk met deze lage bedragen (gaat om enkele facturen van € 11,50 incl 15% btw), als ik het goed begrijp uit deze PDF van de Belastingdienst: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_verzoek_teruggaaf_btw_andere_eu_ob4091t5fd.pdf Per kwartaal moet ik dus minstens € 400,- aan btw terug te vragen hebben om hier gebruik van te kunnen maken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Patty,

 

Als ik jou was zou ik de facturen inclusief BTW in jouw administratie opnemen als kosten. Je vraagt over deze kosten geen BTW in Nederland terug, je hebt immers ook geen Nederlandse BTW afgedragen. Je doet dus net alsof over deze facturen geen BTW betaald wordt (dus alsof je te maken hebt met een van BTW vrijgestelde leverancier). De BTW werkt dan kostprijsverhogend, net als bij een particulier. Dit betekent dat de betaalde BTW drukt op je winst.

 

Je kunt aan het einde van het jaar proberen om de BTW terug te krijgen van de Luxemburgse Belastingdienst. Mocht dat lukken dan zou ik deze inkomsten boeken als een bijzondere baat (dus niet als een BTW-teruggave). Lukt dat niet dan heb je de facturen van Skype gewoon goed ingeboekt en klopt je administratie. Met deze bedragen (enkele facturen waar € 1,50 BTW berekend wordt) kun je er veilig vanuit gaan dat de Luxemburgse fiscus nooit over zal gaan tot uitbetaling...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Hallo Patty,

 

Ik heb het andere draadje niet gelezen maar even een paar zaken op een rij.

 

1. Teruggave van buitenlandse btw moet je vragen via een speciale site waarvoor je ook een login moet aanvragen

2. Je kunt al btw terugvragen vanaf 50 euro per jaar (per land), alleen als je meer dan 400 euro per kwartaal wilt terug vragen dan mag je ook kwartaal aangiftes doen, de

de drempel van 400 euro is er om te voorkomen dat de belastingdiensten elk kwartaal worden overstelpt met een lawine van kleine aangiften

 

Je opmerkingen over 15% btw eruit en 19% btw en dat dan je bankmutaties niet meer kloppen snap ik niet helemaal, natuurlijk is het erg als je banksaldo niet klopt! Boekhouden is vastleggen wat er is gebeurd dus de bank word altijd belast voor het bedrag incl btw. De andere kant van de journaalpost is de boeking naar de kosten en het opnemen van de btw vordering. hieronder maar even in stappen de uitleggen wat in welke situatie de juiste boekwijze is.

 

Als je besluit de btw terug te gaan vragen dan haal je 15% btw gewoon uit de factuur en de btw boek je op de balans het liefst op een aparte rekening Terug te vorderen BTW andere EU landen. Voorbeeld journaalpost

 

Kosten 100

Te vorderen btw uit EU 15

aan Bank 115

 

Als je het teveel moeite vind om die paar euro terug te vragen dan boek je de btw niet apart en worden de kosten gewoon invl btw geboekt, de journaalpost is dan

 

kosten 115

aan Bank 115

 

 

Bij de eventuele doorverkoop van het artikel reken je gewoon Nederlandse btw, vergeet niet dat deze voor leveringen na 1 oktober 2012 verhoogd is van 19% naar 21%

 

De journaalpost van een verkoop ziet er dan zo uit

 

Debiteuren 121

aan Te betalen btw 21

aan Omzet 100

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met domein registraties bij een bedrijf in Denemarken heb ik de mogelijkheid gekregen achteraf bij dit bedrijf de BTW (25%) terug te vragen van het afgelopen jaar. Hiervoor mijn BTW nummer en IBAN opgegeven. Ik denk dat dit wel onder de verleggingsregeling valt. (Wie weet dit? ) Misschien doet Skype ook zoiets.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 331 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.