• 0

NRC artikel: innovatief geld

Hoi mede-higherlevels,

 

Een interessant artikel genaamd "innovatief geld" uit het NRC van gisteren (dinsdag 9 oktober 2012, pagina 27) over de samenhang tussen aandelen en leningen.

 

Investeerders moeten voortaan goed nadenken over de voorwaarden waaronder ze een lening verstrekken. Zogenoemde ‘informal investors’ – de Annemarie van Gaal en Roel Pieper van deze wereld – die met eigen geld in jonge innovatieve edrijven investeren, konden tot voor kort de lening afwaarderen als het bedrijf niet succesvol bleek. Maar die tijd lijkt voorbij.

 

Uit twee uitspraken van het Hof blijkt dat aandeelhouders alleen onder bepaalde voorwaarden leningen aan hetzelfde bedrijf kunnen afwaardering voor de belastingen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ze hebben het over leningen, maar angel investors geven geen lening, die investeren. Ik neem aan dat een investering in het kapitaal van het bedrijf anders behandeld wordt dan een lening?

 

Investeerders kunnen naast het deel in het aandelenkapitaal, wel degelijk leningen verstrekken, soms zelf achtergesteld.

 

@Ties, het gehele artikel hier plaatsen lijkt me niet mogelijk vanwege het abonnement dat nodig is om het te lezen. Nu heb ik geen abonnement, maar ben wel benieuwd naar de voorwaarden waaronder het mogelijk is om leningen af te waarderen bij default van het bedrijf waarin geinvesteerd is. Wellicht kan je hier wel iets over zeggen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marco,

 

Het moet een zakelijke tening zijn dat wil zeggen dat

een onafhankelijke derde tegen dezelfde rente en voorwaarden bereid zou zijn geweest hetzelfde debiteurenrisico te lopen.

Als aandeelhouder tevens leningverstrekker heb je

dan al gauw te schijn tegen
.

 

@ Christine. Investeerders, angels én professionele investeerders, investeren bij voorkeur hun geld in de vorm van aandelen plus leningen. In jargon heet dit dat ze over zichzelf leveragen in een poging hun rendement te verhogen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het stuk ook gelezen en in digitale vorm - maar ik zal het hier niet publiceren ivm de auteursrechten.

Het kwam erop neer dat de belastingdienst in hoger beroep in het gelijk gesteld werd bij hun interpretatie van het begrip "zakelijke lening" bij het afschrijven van een lening aan mislukte jonge innovatieve ondernemingen.

Het ten laste van de winst brengen van een onzakelijke lening wordt dus niet gehonoreerd. Een onzakelijke lening was in deze zaken een lening van een aandeelhouder met voor de lenende onderneming gunstige condities: een zeer lage rente, achtergesteld en zonder zekerheden. De rechtbank oordeelde dat iemand die geen aandeelhouder was nooit een lening tegen deze condities zou verstrekken.

Als je als aandeelhouder dus een lening verstrekt aan een jonge innovatieve onderneming: doe dit dan tegen normale voorwaarden. Dan komt je eventuel aftrek niet in gevaar.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Investeerders kunnen naast het deel in het aandelenkapitaal, wel degelijk leningen verstrekken, soms zelf achtergesteld.

Natuurlijk, ik heb dat diverse malen meegemaakt. Maar het zou niet de hoofdmoot moeten zijn. Ik vind het niet gek dat zo'n lening als "zakelijke lening" wordt gezien, en dat een investeerder dat niet mag afschrijven en een investering wel. Het motiveert angel investors om geen lening te geven, maar te participeren. Dat is gunstig voor de ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb artikel niet gelezen. Maar even voor de volledigheid. Als een lening onzakelijk is, kan er in fiscale zin sprake zijn van gestort kapitaal. Indien de rechtspersoon waaraan de "lening" is verstrekt. wordt geliquideerd, kan het verlies eventueel genomen worden als liquidatieverlies.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Ik heb artikel niet gelezen. Maar even voor de volledigheid. Als een lening onzakelijk is, kan er in fiscale zin sprake zijn van gestort kapitaal. Indien de rechtspersoon waaraan de "lening" is verstrekt. wordt geliquideerd, kan het verlies eventueel genomen worden als liquidatieverlies.

 

Daar ben ik het volledig mee eens.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.