• 0

BV als part-time ondernemer?

Beste mensen,

 

Sinds anderhalf jaar heb naast mijn full-time baan een internet onderneming. Hier ben ik ongeveer 10-15 uur per week mee bezig.

 

Omdat ik part-time onderneem voldoe ik niet aan het urencriterium, kan ik geen gebruik maken van de startersaftrek en zelfstandigenaftrek en kan ik ook geen FOR toepassen. Over iedere verdiende euro betaal ik dus al direct belasting (op de MKB winstvrijstelling na). De IB belastingschijf van 52% is van toepassing.

 

Het omslagpunt om van een EMZ naar een BV te gaan zal in mijn geval dus een behoorlijk stuk lager liggen dan de standaardvoorbeelden die je op internet vindt.

 

Nu ben ik aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn om een BV als rechtsvorm te kiezen, waarbij ik als part-time DGA een salaris ontvang van ongeveer 1/5 van het gebruikelijke full time salaris (€42.000). De rest kan ik dan als dividend uitkeren of in het bedrijf laten zitten.

 

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is het überhaupt mogelijk een part-time salaris als DGA te ontvangen? Waar ligt het omslagpunt als je geen urencriterium kan toepassen? Wat zijn andere mogelijkheden voor mij om de belastingdruk te verlagen?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Montagne

 

Op zich is een omslagpunt lastig te bepalen. Zeker nu ook de belastingplannen 2014 weer andere cijfers laten zien met beperking van de renteaftrek voor de hypotheek naar 51,5%.

 

Daarbij speelt een zeer grote rol of je voor de inkomstenbelasting wel of niet als ondernemer gezien wordt. Dat staat overigens los van de 1.225 urengrens. Als IB-ondernemer die niet aan de 1.225 uren komt, heb je wel nog steeds recht op de 12% (vanaf 2013 14%) MKB winstvrijstelling. Dat maakt van een IB toptarief van 52% effectief maar 44,7%....

 

Dus de hamvraag: ben je IB-ondernemer?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.