• 0

Auto 15 jaar oud zakelijk opvoeren?

Beste lezer,

Juni 2011 heb ik een Volvo V70 gekocht (toen 14 jaar oud).

Sinds 1 jan. 2012 ben ik als zelfstandig ondernemer begonnen. 1 maart 2012 werd mijn auto 15 jaar oud.

Ik rijd circa 12.000 km. per jaar, 7.000 zakelijk en 5.000 prive.

Online heb ik een taxatie aangevraagd waarbij de Volvo geschat wordt op een aanschafwaarde van € 2.400,-

 

Ik wil de auto zakelijk gaan opvoeren, maar weet niet of en hoe ik dat moet doen.

Vraag 1: Hoe zorg ik er voor dat de Volvo zakelijk geregistreerd wordt?

Vraag 2: Hoe boek ik de kosten, bijtelling etc.?

 

Kan iemand mij verder helpen? het valt me op dat bij KvK.nl en belastingdienst.nl hier geen kant-en-klare informatie wordt gegeven.

 

Alvast bedankt voor het meedenken,

 

Jort

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Opvoeren zal leiden tot bijtelling van 25% van de nieuwwaarde en van een flink deel BTW dat je waarschijnlijk nooit aan BTW aan de auto hebt uitgegeven. Ik denk dat je het best af bent door de auto privé te laten staan, zodat je jezelf onbelast met 19 ct. per km kunt vergoeden. 7000 *0,19 = 1330 en dat je 75% van de BTW van alle kostenbonnen voor die auto rechtmatig aftrekt.

 

Ik schat dus in dat 7000 KM slechts een halve onderhoudsbeurt is per jaar en ca 500 ltr benzine verbruikt. Dat is grofweg zo'n 150 euro aan BTW en zeg nou eens dat dat ook met het onderhoud op hetzelfde neerkomt.

 

Dus hoest je dan privé zo'n 1500 euro op excl. de wegenbelasting.

 

En je trekt 300 euro aan BTW af i.p.v. een BTW-bijtelling van zo'n 650 euro

En je hebt dan geen bijtelling 25% van de nieuwwaarde, die ook behoorlijk wat aan belastinggeld kost.

Link naar reactie
  • 0

Opvoeren zal leiden tot bijtelling van 25% van de nieuwwaarde en van een flink deel BTW dat je waarschijnlijk nooit aan BTW aan de auto hebt uitgegeven.

Hmm...ik dacht toch echt dat bij auto's van >15 jaar de economische waarde werd gehanteerd, en niet de nieuwwaarde. Als het een marge-auto is speelt BTW natuurlijk ook geen rol.

 

Wat het zakelijk kenmerken betreft - dat kun je doen als je je onderneming start, of als je de auto aanschaft, en niet ergens gaandeweg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.