• 0

Aftrekken studiekosten

vraagje,

 

ivm met de jaarafsluiting heb ik een vraag over studiekosten.

ik ben een werkgerelateerde opleiding begonnen in september en deze loopt 2 jaar.

Ik heb de mogelijkheid om per maand of per jaar te betalen.

Mijn vraag is: "als ik per jaar betaal en de factuurdatum is in 2012 is het studiebedrag dan afrekbaar voor het jaar 2012 of evenredig over de duur van de studie? en wordt het dan pas in het jaar 2013 en 2014 aftrekbaar?

 

kan ik dit overigens verwerken in mijn boekhouding voor mijn bedrijf/ eenmanszaak, dus inboeken als kosten.

of moet het worden verwerkt in de aangifte inkomstenbelasting.

 

Bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
ik ben een werkgerelateerde opleiding begonnen in september en deze loopt 2 jaar.

 

Studiekosten binnen je bedrijf aftrekken kan alleen als het voor het op peil houden van vakkennis. anders zal je het in privé moeten aftrekken maar daar heb je weer een drempel.

 

Of je het naar evenredigheid moet aftrekken heb ik geen ervaring mee. :P Ik volg alleen hele korte cursussen of seminars ;D

 

Heb je dit topic al gelezen misschien heb je er iets aan.

 

En met de zoekfunctie vind je nog veel meer over studiekosten, alleen het antwoord op jouw vraag kan ik hierin niet zo snel vinden. :-\

Link naar reactie
  • 0

Goed koopmansgebruik vereist dat je de kosten van de studie evenredig verdeelt over de maanden/jaren waarin de kosten zich voordoen, c.q. waarop ze betrekking hebben.

N.m.m. (maar ik ben geen expert) moet je de studiekosten, indien aftrekbaar als kosten van je onderneming, spreiden over de jaren waarop ze betrekking hebben.

Als de kosten een prive aangelegenheid zijn (dus niet aangemerkt kunnen worden als zakelijke kosten) trek je deze (het bedrag dat boven de drempel ligt) af in het jaar waarin je de kosten maakt c.q. de betaling doet.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is me duidelijk.

Ik kan ze niet aftrekken van mijn winst. Heb heb aangegeven topic doorgelezen.

 

Als ik je goed begrijp Marjan kan ik het meenemen in de aangifte ib 2012 mits ik een bedrag betaald heb ik 2012.

Als ik alles in 2013 betaal mag ik alles in 2013 aftrekken. Als ik een deel in 2012, 2013 en 2014 mag ik het betaalde bedrag in dat jaar aftrekken ( rekening houden met een drempel)

 

Stel ik betaal in 2012 een studie die 3 jaar duurt. Mag ik dan alleen dit bedrag in 2012 aftrekken?

Link naar reactie
  • 0

Als je in 2012 het volledige bedrag voor de hele studie van 3 jaar betaalt kun je dit bedrag (alleen) in 2012 aftrekken. Betaal je in 2013 dan is het aftrekbaar in de aangifte 2013.

Het is gunstiger in 1 kalenderjaar het volledige bedrag te betalen omdat je dan maar 1 keer rekening hoeft te houden met de drempel.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Scholingskosten moeten in het jaar van betaling afgetrokken worden. En volgens de Elsevier mogen vooruitbetaalde kosten ook in dat jaar afgetrokken worden :) Dus met de drempel loont het de moeite om in 1x te betalen. In 3 jaar betalen is ook 3x de drempel toepassen ;)

 

edit: zie dat Marjan me net voor was ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Henk,

 

Wat Marjan zegt klopt helemaal. De kosten zijn aftrekbaar in het jaar waarin je betaalt. Als je in 2012 het volledige bedrag van de studie betaalt, is dit volledig aftrekbaar in 2012.

In 2012 geldt hiervoor een drempel van 500 euro. Deze drempel wordt in 2013 verlaagd naar 250 euro. Zie meer hierover op de pagina Wat verandert er voor u in 2013?

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Dus loont het de moeite om in 2013 de betaling te doen,

Mits het gaat om verplichte en noodzakelijke kosten: niet de computer, zelfs niet de aanbevolen literatuur, de kosten daarvan zijn vanaf 2013 niet meer aftrekbaar en in 2012 nog wel (al dan niet op afschrijvingsbasis).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Mits het gaat om verplichte en noodzakelijke kosten: niet de computer, zelfs niet de aanbevolen literatuur, de kosten daarvan zijn vanaf 2013 niet meer aftrekbaar en in 2012 nog wel (al dan niet op afschrijvingsbasis).

 

Mooie tip: deze informatie was nog niet tot mij doorgedrongen, alleen de verlaging van de drempel was mij bekend. Kan ik ergens de exacte regeling nalezen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.