• 0

Ondernemer in de verzekeringsbranche, vragen operational lease

Hallo allemaal,

 

Graag wil ik mijn ondernemersvragen met jullie delen en ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Ik heb een eenmanszaak en ben werkzaam in de verzekeringsbranche.

De verzekeringen/ lijfrentes die ik afsluit breng ik onder bij een groot financieel adviesbureau. Deze rekenen 25% fee per factuur.

Wanneer ik dus voor 10000 heb omgezet factureer ik 7500. Uiteraard excl BTW.

 

Omdat ik net ben begonnen heb ik wat vragen:

Ik heb gekozen voor operational lease als vorm hoe ik mijn auto wil gebruiken.

Elke maand krijg ik van de lease maatschappij een factuur.

 

Vraag 1: Bij operational lease komt de auto toch niet op de balans?

Vraag 2: Ik houd geen kilometerregistratie bij, is de berekening voor de bijtelling 14%* bruto cataloguswaarde? De 14% is de klasse waar de auto onder valt.

Vraag 3: Omdat ik vrijgesteld ben van de BTW hoe moet ik dan de kosten verwerken zoals de tankbonnen, leasefacturen etc. hier staat namelijk wel BTW op.

Vraag 4: Moet ik ook een BTW bijtelling betalen?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

 

 

 

[mod edit: titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
De verzekeringen/ lijfrentes die ik afsluit breng ik onder bij een groot financieel adviesbureau. Deze rekenen 25% fee per factuur.Wanneer ik dus voor 10000 heb omgezet factureer ik 7500. Uiteraard excl BTW.

Vaag.... waarom betaal jij 25% van jouw omzet aan dat adviesbureau? Een soort franchise concept? En zo ja, beschik jij zelf over vergunningen?

 

Ad 1) nee

Ad 2) ja, over de fiscale cataloguswaarde inclusief btw en bpm, vraag die na bij de leasemij.

Ad 3) je neemt de kosten incl btw op. Wel verrassend overigens als/dat je helemaal geen btw in rekening brengt; als er geen verzekering tot stand komt is de adviesvergoeding niet altijd vrij van btw; dus is er dan btw omzet en - in heel beperkte mate (naar rato btw omzet : totale omzet) ook verrekening mogelijk

Ad 4) nee, in de catwaarde zit al btw.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik beschik niet over de vergunningen. Vandaar de 25%.

 

In de brief vaststelling belastingplicht staat bij belastingmiddel omzetbelasting.

Bij aangiftetijdvak staat vrijstelling. Wel heb ik een BTW nummer.

 

Wat Norbert aangeeft dat klopt. Voor een advies moet ik idd soms BTW op de factuur vermelden. Maar dit is heel zeldzaam.

Wat dan wel vreemd is dat er nooit een aangifte omzetbelasting klaar staat. Wanneer ik wel omzetbelasting moet aangeven/ indienen hoe moet ik dat dan doen?

 

Norbert geeft ook aan dat ik in verhouding wat voorbelasting mag terugvragen.

 

Wanneer de verhouding is;

Omzet vrij; 1000

Omzet belast; 100

 

Mag ik dus 10% van de voorbelasting terugvragen, ook voor de tankbonnen, facturen leasemaatschappij etc.

Dit moet dan toch ook weer verwerkt worden in de BTW correctie?

2,7% x bruto cat.waarde las ik.

 

Bij vraag 4 geeft hij aan dat in de catwaarde al BTW zit. Dit heeft toch betrekking op de inkomstenbelasting en niet op de BTW correctie?

 

Mijn laatste opmerking; Als de autokosten bij vraag 2 lager zijn dan de bijtelling mag ik deze als bijtelling gebruiken toch, maw ik haal de autokosten weg uit mijn resultaat.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de brief vaststelling belastingplicht staat bij belastingmiddel omzetbelasting.

Bij aangiftetijdvak staat vrijstelling. Wel heb ik een BTW nummer.

 

Wat Norbert aangeeft dat klopt. Voor een advies moet ik idd soms BTW op de factuur vermelden. Maar dit is heel zeldzaam.

Wat dan wel vreemd is dat er nooit een aangifte omzetbelasting klaar staat. Wanneer ik wel omzetbelasting moet aangeven/ indienen hoe moet ik dat dan doen?

 

 

Dat je toch een btw nummer hebt, de vrijstelling moet toch ergens aangekoppeld worden, in die zin is er dus een verschil tussen vrijgesteld btw ondernemer en géén btw ondernemer, ben je geen btw ondernemer heb je geen nummer, ben je vrijgesteld ondernemer dan heb je een nummer vastlegging van de vrijstelling.

 

Voor vrijgesteld ondernemer word inderdaad geen btw aangifte klaargezet maar de ondernemer is in dat geval zelf verplicht om aangifte te doen volgens de procedure van incidentele btw aangifte. wat er kort gezegd op neer komt dat je je eigen belastingkantoor verzoekt voor een bepaald tijdvak een (papieren) aangiftebiljet uit te reiken. Er is ook een speciaal hulpmiddel (invultool) om te bepalen of je ergens toch aangifte van moet doen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.