Er is hier al veel over geschreven, maar uit een discussie met collega's bleek toch dat we het niet allemaal gelijk interpreteren:
Mag je de kosten van bijvoorbeeld een bureaustoel die in je niet zelfstandige kantoor in je huis staan nu wel of niet als kosten van de winst aftrekken voor de IB? Ik dacht dat dit niet mocht, maar een collega kwam met de volgende tekst van een site voor en door freelancers (weet niet of ik hier de naam mag noemen):
Bedrijfskosten:
- Huur van een kantoor.
- Huur en inrichtingskosten van een zelfstandig zakelijk deel van een privéwoning (alleen als je een aparte ingang, sanitair, etc. tot je beschikking hebt en je minimaal 70% van je inkomen op die plek verdient).
- Kosten van de afschrijving en aanschaf van kantoormeubilair, -apparatuur en -benodigdheden.
Over die laatste regel gaat dus mijn vraag. Ik ga binnenkort een nieuw kantoor inrichten en ben dus erg benieuwd naar het antwoord. Ongeacht het antwoord op deze vraag: mag ik wel sowieso de betaalde BTW als voorbelasting aftrekken bij de OB?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Michiel15
Michiel15
Er is hier al veel over geschreven, maar uit een discussie met collega's bleek toch dat we het niet allemaal gelijk interpreteren:
Mag je de kosten van bijvoorbeeld een bureaustoel die in je niet zelfstandige kantoor in je huis staan nu wel of niet als kosten van de winst aftrekken voor de IB? Ik dacht dat dit niet mocht, maar een collega kwam met de volgende tekst van een site voor en door freelancers (weet niet of ik hier de naam mag noemen):
Bedrijfskosten:
- Huur van een kantoor.
- Huur en inrichtingskosten van een zelfstandig zakelijk deel van een privéwoning (alleen als je een aparte ingang, sanitair, etc. tot je beschikking hebt en je minimaal 70% van je inkomen op die plek verdient).
- Kosten van de afschrijving en aanschaf van kantoormeubilair, -apparatuur en -benodigdheden.
Over die laatste regel gaat dus mijn vraag. Ik ga binnenkort een nieuw kantoor inrichten en ben dus erg benieuwd naar het antwoord. Ongeacht het antwoord op deze vraag: mag ik wel sowieso de betaalde BTW als voorbelasting aftrekken bij de OB?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39323-inrichting-kantoor-in-huis-wel-of-niet-aftrekbaar/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag