• 0

Openstaande facturen van een ander bedrijf overnemen..

Hallo,

 

Ik heb overal gezocht maar kon dit antwoord nergens vinden. Waarschijnlijk omdat het niet zoveel gebeurd dat er 2 onwelwillende partijen zijn. Het gaat hierom;

 

Ik heb een hostingbedrijf en door toeval kon ik de werkzaamheden overnemen van een ander hostingbedrijf. Dit omdat hij het niet meer kon betalen o.i.d. Oude bedrijf wilde liever geen failissement dus hebben we afgesproken dat ik alle openstaande facturen zou overnemen en betalen. Maar nu zegt mijn boekhouder dat dit niet zomaar kan wegens de BTW verplichtingen en dergelijke.

 

Hij vroeg mij nieuwe facturen op te laten stellen door de leverancier van het oude bedrijf of het oude bedrijf moet nieuwe facturen aan mij gericht maken. Beide partijen willen niet mee werken.

 

Hoe kan ik dit oplossen?

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Steven, dank je voor je reactie. Met het recht op BTW teruggave bedoel je dat ik de BTW niet mag aftrekken, toch?

 

Maar daar gaat het juist om, al met al is het een flink bedrag dus als ik dit niet mag aftrekken wordt het een duur grapje. Is de leverancier waaraan ik nu die openstaande facturen betaal (gelukkig is het er maar 1) en die op de hoogte is van het gehele verhaal niet gewoon een klein beetje verplicht om het oude bedrijf te crediteren en mij een totaalfactuur voor deze facturen te sturen?

 

Het is een bedrijf die domeinnamen registreert dus veel service en persoonlijk contact is er toch niet.

 

Grt Host01

Link naar reactie
  • 0

Het hostingbedrijf van wie jij de facturen wilt overnemen, heeft vast al de btw teruggevorderd. Dan is het logisch dat jij dat niet nog eens kunt doen. Als de leverancier de factuur wil crediteren aan dat hostingbedrijf, zal deze de btw weer moeten betalen aan de fiscus. Aangezien deze schijnbaar in zwaar weer zit, zal dat lastig worden en daarom zal hostingbedrijf blijkbaar daar niet echt om staan te springen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een hostingbedrijf en door toeval kon ik de werkzaamheden overnemen van een ander hostingbedrijf. Dit omdat hij het niet meer kon betalen o.i.d. Oude bedrijf wilde liever geen failissement dus hebben we afgesproken dat ik alle openstaande facturen zou overnemen en betalen. Maar nu zegt mijn boekhouder dat dit niet zomaar kan wegens de BTW verplichtingen en dergelijke.

 

Hij vroeg mij nieuwe facturen op te laten stellen door de leverancier van het oude bedrijf of het oude bedrijf moet nieuwe facturen aan mij gericht maken. Beide partijen willen niet mee werken.

 

Ik weet niet hoever je al bent met de overname en of je er contractueel nog onder uit kan, je kan natuurlijk ook in gesprek gaan met de schuldeiser en vragen om een vermindering van de totale schuld, 20% korting of zo.

Wordt er in ieder geval 80% uitbetaald of je trekt je terug en dan moet de schuldeiser maar zien hoe hij aan zijn geld komt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit een heel raar verhaal.

 

Als jij een ander bedrijf overneemt dan neem je ook de naam over.

Met de naam komt ook de boekhouding mee die je vanaf het moment van overname gewoon in je eigen bedrijfsadministratie op gaat nemen.

 

De normale gang van zaken is dat jij de verkoper van het bedrijf een bedrag betaald voor de overname.

Met die fondsen betaald hij dan de openstaande vorderingen die op zijn bedrijf betrekking hebben.

 

Vanaf het overname moment ben jij dan verantwoordelijk voor de betalingen aan toeleveranciers van bijvoorbeeld servers voor de hosting. En natuurlijk mag jij de klanten die je over hebt genomen factureren voor de diensten die ze vanaf dat moment bij jou afnemen.

Link naar reactie
  • 0

Even terzijde, maar toch wel een aandachtspunt: Als het facturen van een registrar voor domeinregistraties betreft is dit best tricky en is snelle actie vereist. Als de rekening namelijk niet wordt betaald, zal de registrar de domeinregistraties weer vrij geven en zijn alle klanten hun domeinnamen kwijt. Daar zullen ze echt niet blij mee zijn. Of neem in ieder geval contact op met de registrar en leg uit wat er gaande is.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Met name Fvddungen slaat met de laatste reactie de spijker op zijn kop! Er was idd haast geboden want de registrar had alle domeinen al op zwart gezet. Daarom heb ik meteen die openstaande facturen aan die registrar betaald. Dit heb ik gedaan na toestemming van het oude hostingbedrijf en de toezegging dat ik de gehele databank van klanten zou krijgen.

 

Dus ik heb het bedrijf niet overgenomen, alleen zijn klanten en de openstaande crediteuren. Ik heb ook niet gezegd dat die toko failliet was, kon alleen even deze facturen niet meer betalen en om de continuïteit te waarborgen ben ik er snel ingesprongen.

 

Mijn boekhouder is nu van mening dat ik kan aantonen via bankafschriften deze facturen heb betaald en dat ik eigenlijk een brief naar het oude hostingbedrijf (dus waar ik dit van overgenomen heb) om hem erop te attenderen dat ik en ik alleen recht heb op de BTW aftrek omdat ik ze ook betaald heb. Even bedoeld als afschrikking.

 

Wat denken jullie daar van?

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat jij recht hebt op de btw teruggave. Maar aan de andere kant is het ook weer niet het probleem van de registrar. Beste doet de hostingpartij jou een factuur toesturen voor het totale bedrag incl. de btw. Dan kun jij die btw weer terugvragen van de fiscus. Hostingpartij moet die btw weer afdragen. Als hij dat niet kan is dat verder zijn probleem.

 

Andere oplossing is dat de registrar de andere hostingpartij een creditnota stuurt en jou een nieuwe nota. Het kost hun dan alleen een beetje moeite. Maar dan staat de nota in ieder geval ook op jouw naam.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het klopt inderdaad dat jij recht hebt op de btw teruggave.

Op grond waarvan? Alleen als de verkopende partij de btw nog niet heeft teruggevraagd en de vordering op de fiscus heeft gecedeerd aan TS, heeft TS recht op die btw teruggave.

 

Vergeet niet dat voor het recht op btw teruggave onder andere vereist is dat die btw in rekening is aangebracht op naam van degene die de btw terugvraagt.

Link naar reactie
  • 0

Mannen, dank jullie wel voor jullie reacties. Maar ik denk dat we er niet uit gaan komen. Naar alle waarschijnlijkheid kan ik fluiten naar de BTW, jammer maar helaas. Ik had in een eerder stadium beter moeten weten en het oude hostingberijf niet zijn oude facturen moeten laten opsturen maar zelf facturen moeten laten uitschrijven. Was beter geweest.

 

Een mooi leermomentje :-)

Link naar reactie
  • 0

Dus ik heb het bedrijf niet overgenomen, alleen zijn klanten en de openstaande crediteuren.

 

Mijn boekhouder is nu van mening dat ik kan aantonen via bankafschriften deze facturen heb betaald en dat ik eigenlijk een brief naar het oude hostingbedrijf (dus waar ik dit van overgenomen heb) om hem erop te attenderen dat ik en ik alleen recht heb op de BTW aftrek omdat ik ze ook betaald heb. Even bedoeld als afschrikking.

 

Wat denken jullie daar van?

 

Ik zou graag artikel 37d van de Wet Omzetbelasting hiervan willen denken:

Bij overgang van het geheel of een gedeelte van een algemeenheid van goederen, al dan niet tegen vergoeding of in de vorm van een inbreng in een vennootschap, wordt geacht dat geen leveringen of diensten plaatsvinden en treedt, tenzij bij ministeriële regeling anders is bepaald, degene op wie de goederen overgaan in de plaats van de overdrager.

 

Vrij vertaald staat hier: als je een (zelfstandig gedeelte van) een bedrijf overneemt, wordt er geen btw berekend.

 

Je zegt dat je het bedrijf niet hebt overgenomen, alleen de verplichtingen en de klanten. Volgens mij is een combinatie van klantenportefeuille en verplichtingen met leveranciers in elk geval een zelfstandig gedeelte van een bedrijf, dus zou het niet correct zijn als er aan jou btw in rekening werd gebracht voor deze overname.

 

Zoals Fred al aangaf, de oude hoster heeft als het goed is die btw al terug gevraagd, en hij is de enige partij die er recht op heeft, omdat (dank aan Steven) de facturen op zijn naam staan, niet op jouw naam.

 

 

Over die opmerking van je boekhouder: ik heb daar geen enkel vertrouwen in.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.