• 0

Fiscale youngtimer vraag, waar zit mijn redenatiefout?

Hallo allemaal,

 

ik ben sinds een aantal jaren ondernemer en heb eigenlijk altijd mijn vervoersmiddelen privé gehouden. Ik had geen zin in bijtelling en hou ook niet zo van lange commitments met financieringen.

 

Echter ben ik mij gaan verdiepen in de youngtimer regeling en heb een mooie porsche 911 uit 1998 gevonden. Deze porsche kost op dit moment nog een 21.990 euro.

 

Bij youngtimers geldt een bijtelling van 35% over de dagwaarde en ze kunnen binnen 3 jaar worden afgeschreven. Omdat ik vrij nieuw ben met dit soort regelingen ben ik eens gaan rekenen met de kennis die ik heb en kwam ik tot het volgende.

 

21.990 euro x 35% moet ik bij mijn inkomen optellen. Echter wil ik hem gaan rijden op een VOF en is het bedrijfsinkomen tegelijk mijn eigen inkomen.

 

ik kwan de youngtimer afschrijven in 3 jaar en dus 33% van de waarde van deze youngtimer van mijn resultaat aftrekken. Klopt het dan dat er nog maar 2% overblijft waar ik belasting over moet betalen of zie ik dit helemaal verkeerd?

 

Alvast hartstikke bedankt voor het advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag

 

Er zit inderdaad een redenatiefout in. Je hebt niet alleen van doen met afschrijving, maar ook met alle andere kosten die met de auto verband houden. Je zult met je compagnon ook moeten afstemmen hoe de autokosten ten laste van de winst van de VOF gebracht worden en hoe jullie die winst vervolgens verdelen. Als hij geen auto van de VOF heeft, zou hij nl. benadeeld worden.

 

En tot slot: ook youngtimers schrijven we in 5 jaar af en niet in 3. That's the law

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dag

 

Er zit inderdaad een redenatiefout in. Je hebt niet alleen van doen met afschrijving, maar ook met alle andere kosten die met de auto verband houden. Je zult met je compagnon ook moeten afstemmen hoe de autokosten ten laste van de winst van de VOF gebracht worden en hoe jullie die winst vervolgens verdelen. Als hij geen auto van de VOF heeft, zou hij nl. benadeeld worden.

 

En tot slot: ook youngtimers schrijven we in 5 jaar af en niet in 3. That's the law

 

groet

Joost

 

Beste Joost,

 

Maar klopt het wel dat je in principe dus geen bijtelling betaalt omdat dit te verrekenen is met de autokosten? Ik begrijp dat er natuurlijk meer kosten bij komen kijken die zakelijk geboekt zullen worden.

 

Mijn compagnon zal trouwens, indien dit werkelijk zo aantrekkelijk is, van dezelfde regeling gebruik gaan maken.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
  • 0

Als je alleen zakelijk zou rijden, kun je alle kosten aftrekken en heb je geen bijtelling. Als je ook privé rijdt, kun je nog steeds alle kosten aftrekken, maar heb je wel een bijtelling. De kostenaftrek valt dan dus (deels) weg tegen de bijtelling. Per saldo heb je dan wel geen bijtelling, maar ook geen (of slechts beperkte) kostenaftrek. Dus wat vind je er dan zo aantrekkelijk aan?

 

Bij lage autokosten, waarbij de bijtelling gelijk is aan die kosten, heb je geen enkele aftrek in de onderneming - zou je de auto prive houden, dan kun je tenminste nog 19 ct/km aftrekken voor de zakelijke ritten. Wat voordeliger is, is een kwestie van rekenen met de individuele uitgangspunten. De uitkomst is voor iedereen verschillend.

 

Overigens heeft de belastingdienst in ieder geval formeel de mogelijkheid om de bijtelling hoger vast te stellen dan het wettelijke percentage. Dit om echte uitwassen te voorkomen c.q. te bestrijden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je alleen zakelijk zou rijden, kun je alle kosten aftrekken en heb je geen bijtelling. Als je ook privé rijdt, kun je nog steeds alle kosten aftrekken, maar heb je wel een bijtelling. De kostenaftrek valt dan dus (deels) weg tegen de bijtelling. Per saldo heb je dan wel geen bijtelling, maar ook geen (of slechts beperkte) kostenaftrek. Dus wat vind je er dan zo aantrekkelijk aan?

 

Bij lage autokosten, waarbij de bijtelling gelijk is aan die kosten, heb je geen enkele aftrek in de onderneming - zou je de auto prive houden, dan kun je tenminste nog 19 ct/km aftrekken voor de zakelijke ritten. Wat voordeliger is, is een kwestie van rekenen met de individuele uitgangspunten. De uitkomst is voor iedereen verschillend.

 

Overigens heeft de belastingdienst in ieder geval formeel de mogelijkheid om de bijtelling hoger vast te stellen dan het wettelijke percentage. Dit om echte uitwassen te voorkomen c.q. te bestrijden.

 

Hartelijk bedankt, dit is exact de informatie die ik nodig had!

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg uit je woorden de indruk dat je niet helemaal helder hebt dat de bijtelling 35% van de marktwaarde is voor “youngtimers”. Dus niet 35% van de aanschafwaarde minus (de fiscale) afschrijvingen.

Als je dus de auto voor 20.000,- koopt en je meent dat je deze tot 0,- kan afschrijven over 5 jaar (wat niet waarschijnlijk is want een auto heeft normaal gesproken wel een restwaarde), dan is het niet zo dat de bijtelling na vijf jaar 35% van 0,- is maar 35% van de marktwaarde.

En de marktwaarde kan dan aanzienlijk hoger zijn, bijvoorbeeld 10.000,- om maar wat te noemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik kwan de youngtimer afschrijven in 3 jaar en dus 33% van de waarde van deze youngtimer van mijn resultaat aftrekken. Klopt het dan dat er nog maar 2% overblijft waar ik belasting over moet betalen of zie ik dit helemaal verkeerd?

 

Ik denk dat de dagwaarde wel kan afwijken van de boekwaarde na jouw afschrijving per jaar (eveneens voor de 5 jaar) . Volgens mij dient de bijtelling gerekend te worden over de dagwaarde. De waarde die het heeft in het economisch verkeer.

 

Edit: Peter was me net voor ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.