• 0

Jaarlijkse indexering van contractprijzen web-applicatie/software

Ik heb een bedrijfje overgenomen met verschillende klanten die een lopend contract hebben voor het gebruik een webapplicatie.

Deze contracten zijn rond 2006 afgesloten. Uit de facturen van de afgelopen jaren kan ik opmaken dat ieder jaar de prijzen werden verhoogd, soms met 1,9% , dan weer met 2,2% enz. Vorig jaar echter weigerde 1 grote klant deze verhoging te betalen, vanwege de crisis, waaraan toen is toegegeven.

 

Nu is mijn vraag of en hoe ik voor 2013 een dergelijke prijsverhoging weer ga doorvoeren. Sommige contracten zijn best fors, waardoor het toch over enkele duizenden euro's gaat.

In alle contracten staat een zin :

"Jaarlijkse indexering vindt plaats per 1 januari, volgens de door het CBS verstrekte indexcijfers voor regelingslonen en itemprijzen."

 

Ik kan echter op de site van het CBS niet direct een indexcijfer vinden dat hierop van toepassing lijkt, en ik heb ook het vermoeden dat dit zinnetje niet echt toepasselijk is voor de levering van software/softwarediensten. Ik kan wel een heleboel andere indexcijfers vinden, maar sommige, met name die op software betrekking hebben, zijn gedaald en op een prijsverlaging zit ik natuurlijk niet te wachten.

 

Mijn vraag is nu wat redelijk is. Ik schat in dat deze klanten best een prijsverhoging van 1 tot 1,5% zullen accepteren, maar het moet wel enigszins in de pas lopen met andere softwareleveranciers en liefst ook nog uit te leggen a.d.h.v een officieel indexcijfer.

 

Iemand ervaring met indexering van prijzen in de softwarebranche, die hier iets over kan zeggen?

Bij voorbaat dank!

 

 

(kopie van bericht in Off Topic, dit forum leek me meer van toepassing)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Iemand ervaring met indexering van prijzen in de softwarebranche, die hier iets over kan zeggen?

 

Het CBS heeft een sectie dienstenprijsindexen voor commerciële dienstverlening. Dat lijkt mij de meest toepasselijke, alhoewel ook redelijk wat bedrijven hun B2B prijzen indexeren door middel van de Consumentenprijsindex.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Enkele van mijn leveranciers verhogen hun prijzen jaarlijks per 1 januari. Dat kondigen ze in de regel eind november of begin december al aan. Ik overweeg daarom hetzelfde te doen met een deel van mijn eigen tarieven (en dan met name natuurlijk de tarieven die sterk afhankelijk zijn van inkoopprijzen).

 

Echter, ik zie dat begin januari 2017 de dienstenprijsindex (DPI) van 2016 nog niet bekend is: het 4e kwartaal 2016 is namelijk nog niet bekend en van het 3e kwartaal 2016 zijn de cijfers nog slechts voorlopig. Hoe kun je daarmee toch een sluitende prijsverhoging vaststellen, die je liefst in december al aankondigt? Kan dat bijvoorbeeld door dan in december 2016 uit te gaan van een "gebroken jaar" bestaande uit Q3 2015 + Q4 2015 + Q1 2016 + Q2 2016?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.