• 0

autoverzekering nederlandse VOF behouden na emigratie vennoten

Ik zit met het volgende probleem en slaag er niet in een eenduidig antwoord te vinden.

Onze bestelauto staat op naam van onze VOF (in Nederland), ook de autoverzekering staat op naam van de VOF. Als regelmatige bestuurder wordt de verzekeringnemer genoemd in de polis, dus beide vennoten.

Onlangs zijn beide vennoten van de VOF een paar km over de grens gaan wonen, dus geemigreerd naar het buitenland. Werkzaamheden blijven we voor 100 % verrichten in NL, daar blijft ook de VOF gevestigd met eigen kantooradres. We willen de bestelauto op NL kenteken houden, op zich geen probleem, maar is dit wel mogelijk met de autoverzekering?

Er staat weliswaar in de voorwaarden dat zo lang de verzekeringnemer (en dat is de VOF in Nederland) in NL haar woonplaats heeft of het voertuig een NL kenteken voert de verzekering niet wordt beeindigd, maar hoe moet ik dat lezen nu het om een VOF gaat? Daar gaat het om de vestigingsplaats. Ik wil bij de verzekering geen slapende honden wakker maken, want we hebben een prima verzekering en die zouden we graag houden, maar we willen ook niet onverzekerd rondrijden.

Navraag bij een buitenlandse verzekeraar leert ons dat het onmogelijk is een NL gekentekend voertuig bij hen onder te brengen, dus zouden we verplicht zijn de auto in te voeren in het buitenland en op buitenlands kenteken te laten zetten. Dat terwijl we 100% werkzaam blijven in NL.

Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo DTS-1962,

 

Voor een compleet plaatje, is er te weinig informatie. Ik weet ook niet of je naar België verhuist bent? Want dan is het ook zo dat je in de personenbelasting een zogenaamd "voordeel van alle aard" moet aangeven voor het woon-werk verkeer, want dat is belast in België. Tevens is het zo dat de wegenbelasting, misschien verzekering (weet ik niet) en zeker een aanschaf van een auto veel goedkoper is. Waarom niet naar privé brengen en een KM vergoeding vragen in de vof?

Tevens zijn er ook genoeg Nederbelgen die in Nederland werken en daar een auto van de zaak hebben, een Nederlandse verzekering dus, terwijl de vaste bestuurder in België woont, dus dat is best mogelijk.

 

En als laatste. Ik vind het altijd vreemd dat men emigreert en vaak aan de vertrouwdheden van zijn eigen land wil vasthouden. Ik weet dat veel Nederbelgen een Nederlandse hypotheek hebben genomen, terwijl de rente tarieven in België veel lager waren, absurd.

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0
Er staat weliswaar in de voorwaarden dat zo lang de verzekeringnemer (en dat is de VOF in Nederland) in NL haar woonplaats heeft of het voertuig een NL kenteken voert de verzekering niet wordt beeindigd, maar hoe moet ik dat lezen nu het om een VOF gaat? Daar gaat het om de vestigingsplaats.

Wat is het probleem dan? Verzekeringnemer is de VOF, en de vestigingsplaats van de VOF is in Nederland, toch?

 

Ik wil bij de verzekering geen slapende honden wakker maken, want we hebben een prima verzekering en die zouden we graag houden, maar we willen ook niet onverzekerd rondrijden.

Bij enige twijfel zou ik juist wel de verzekeraar of tussenpersoon benaderen voor definitieve duidelijkheid. Waar je absoluut geen behoefte aan hebt is om er pas bij een echt serieuze casco- en/of letselschade achter te moeten komen dat je geen dekking hebt, en zowel de casco- als de letselschade op de VOF en de vennoten (dus in privé) wordt verhaald. Zorg gewoon dat je de (liefst schriftelijke) bevestiging hebt dat e.e.a. conform de voorwaarden is geregeld of dat de verzekeraar - in afwijking daarvan - met de situatie bekend en akkoord is. Dat rijdt een stuk (ver)zekerder!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie.

@Norbert

Het probleem is juist dat de verzekeringnemer de VOF is en de vestigingsplaats daarvan in Nederland is. In de av van de verzekering wordt alleen gesproken over de woonplaats van de verzekeringnemer, niet over de vestigingsplaats.

Maar je hebt gelijk, ik moet gewoon contact opnemen met de tussenpersoon en de zaak voorleggen zodat we zekerheid hebben.

 

@Mireille

Het gaat in ons geval om Duitsland. En we willen niet vasthouden aan de vertrouwdheden van eigen land. In dit geval gaat het erom dat alle werkzaamheden in Nederland worden uitgevoerd en we het daarom voor onze klanten prettig vinden de bedrijfsauto op NL kenteken te houden, zodat niet bij ieder klantbezoek uitgelegd hoeft te worden waarom wij buitenlandse kentekenplaten hebben. Dat schept toch verwarring.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En als laatste. Ik vind het altijd vreemd dat men emigreert en vaak aan de vertrouwdheden van zijn eigen land wil vasthouden. Ik weet dat veel Nederbelgen een Nederlandse hypotheek hebben genomen, terwijl de rente tarieven in België veel lager waren, absurd.

 

Hmm zo vreemd is dat niet. In Belgie vind je ten eerste (bijna) geen hypotheekverstrekker die meer dan pakweg 80% van de woningwaarde aan hypotheek wil verstrekken (wellicht liggen de rentetarieven daar om die reen lager), maar belangrijker: Toen ik in 2002 emigreerde naar Belgie en daar op zoek ging naar een hypotheek werd al snel duidelijk dat de banken daar niet meewerken als je in NL in loondienst blijft. Reden die ze opgaven: als u niet betaalt kunnen wij geen loonbeslag leggen.

Dat ik daar ook helemaal geen prijs op stelde en ze de woning als onderpand hadden maakte het niet anders.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marian,

 

Ja, ik begrijp het, het was wel 2002, ondertussen zijn de tijden ook weer veranderd. Ook in Nederland, het kon niet blijven duren met die soepele regels van de hypotheek verstrekkingen. Alleen de banken hebben hiervan geprofiteerd, die blijven maar rente ontvangen over die aflossingsvrije hypotheken. De rest werd door ons allen gesubsidieerd vai de belastingen. Dat is dus nu einde verhaal, dat kon niet blijven duren.

Dus toch ook maar naar die Belgische bank, die inderdaad zelden een aflossingsvrije hypotheek verstrekt, maar dat kan in Nederland ook niet meer. Dat van die Nederlandse loondienst, heb ik zelf nog niet ervaren, ook niet bij klanten, interessant. Ik zou aanraden niet naar de grote banken te gaan, maar eerder naar het LBK, Argenta of nu bij de verzekeraar DVV krijg je goede voorwaarden. Maar je moet inderdaad wat eigen geld hebben, en nu de overwaarde bij veel huizenbezitters in Nederland verdwenen is als sneeuw voor de zon....

Aflossingsvrij lijkt voordelig, maar aflossen, ook voorheen, is op de lange termijn altijd voordeliger.

 

En van dat Duits kenteken, zit wel wat in. Maar ook in mijn opmerking, voor één Europa is nog een lange weg te gaan. Helaas.

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.