Ondanks veel berichten op dit forum (bijv. op 12 jan 2010) is de wijze waarop de loonheffing voor de DGA tot stand komt mij niet volledig duidelijk.
Hieronder geef ik aan hoe ik nu de loonheffing bereken. Mijn berekening lijkt echter niet consistent met die op raet.nl. Mag ik aan de experts op dit forum vragen om aan te geven of mijn berekening klopt en waar de inconsistentie in zit. Om zoveel mogelijk onduidelijkheden op te heffen neem ik ook wat definities op.
- dient de ZvW bijdrage inderdaad bij het brutoloon geteld te worden om zo tot het tabelloon te komen? Dit gebeurt volgens mij niet bij de berekening op raet.nl.
- is de arbeidskorting nu wél of niet inbegrepen in de witte maandtabel, kolom "met loonheffingskorting"?
- heeft de belastingdienst niet de plicht om helder uit te leggen hoe de loonheffing berekend dient te worden? Is deze dienst aansprakelijk voor de onduidelijkheid en dus voor de daaruit voortvloeiende fouten en kosten?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
circulatie
circulatie
Ondanks veel berichten op dit forum (bijv. op 12 jan 2010) is de wijze waarop de loonheffing voor de DGA tot stand komt mij niet volledig duidelijk.
Hieronder geef ik aan hoe ik nu de loonheffing bereken. Mijn berekening lijkt echter niet consistent met die op raet.nl. Mag ik aan de experts op dit forum vragen om aan te geven of mijn berekening klopt en waar de inconsistentie in zit. Om zoveel mogelijk onduidelijkheden op te heffen neem ik ook wat definities op.
• Loonheffing = loonbelasting + premie VOLKSverzekeringen (LB/PVV).
• tabelloon = fiscaal loon = loon voor loonheffing = loon op belastingaangifte.
• brutoloon omvat niet werknemersbijdrage zorgverzekeringswet.
• DGA betaalt loonheffing inclusief premie volksverzekeringen.
• DGA betaalt premies werknemersverzekeringen = SV (Sociale Verzekeringen) premies niet (itt. gewone werknemer). Deze worden afgedragen aan het UWV.
• DGA dient Witte Maandtabel toe te passen.
• Na berekenen loonheffing daarop in mindering brengen:
1. algemene heffingskorting (reeds in witte Maandtabel inbegrepen)
2. arbeidskorting
3. alleenstaande ouderkorting
4. afdrachtvermindering WBSO
Het bovenstaande in achtgenomen werkt de loonheffingsberekening als volgt:
Stel bruto maandsalaris dec 2012 = €4517.
ZvW bijdrage (5% met max. €208.58 p.mnd.)
Tabelloon = som bovenstaande = €4517 + €208.58 = €4725.58
Ingehouden loonbelasting volgens witte maandtabel kolom "met loonheffingskorting" = €1547.75 (arbeidskorting 127.75).
Loonheffing = ZvW bijdrage + Ingehouden loonbelasting = €208.58 + €1547.75 = €1756.33
Netto salaris DGA = bruto salaris DGA - Ingehouden loonbelasting = €4517 -€1547.75 = €2969.25
Concrete vragen:
- kloppen bovenstaande definities?
- dient de ZvW bijdrage inderdaad bij het brutoloon geteld te worden om zo tot het tabelloon te komen? Dit gebeurt volgens mij niet bij de berekening op raet.nl.
- is de arbeidskorting nu wél of niet inbegrepen in de witte maandtabel, kolom "met loonheffingskorting"?
- heeft de belastingdienst niet de plicht om helder uit te leggen hoe de loonheffing berekend dient te worden? Is deze dienst aansprakelijk voor de onduidelijkheid en dus voor de daaruit voortvloeiende fouten en kosten?
Mvg.
Circulatie
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39952-loonheffing-dga/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag