• 0

Loonheffing DGA

Ondanks veel berichten op dit forum (bijv. op 12 jan 2010) is de wijze waarop de loonheffing voor de DGA tot stand komt mij niet volledig duidelijk.

 

Hieronder geef ik aan hoe ik nu de loonheffing bereken. Mijn berekening lijkt echter niet consistent met die op raet.nl. Mag ik aan de experts op dit forum vragen om aan te geven of mijn berekening klopt en waar de inconsistentie in zit. Om zoveel mogelijk onduidelijkheden op te heffen neem ik ook wat definities op.

 

•   Loonheffing = loonbelasting + premie VOLKSverzekeringen (LB/PVV).

•   tabelloon = fiscaal loon = loon voor loonheffing = loon op belastingaangifte.

•   brutoloon omvat niet werknemersbijdrage zorgverzekeringswet.

•   DGA betaalt loonheffing inclusief premie volksverzekeringen.

•   DGA betaalt premies werknemersverzekeringen = SV (Sociale Verzekeringen) premies niet (itt. gewone werknemer). Deze worden afgedragen aan het UWV.

•   DGA dient Witte Maandtabel toe te passen.

•   Na berekenen loonheffing daarop in mindering brengen:

1.   algemene heffingskorting (reeds in witte Maandtabel inbegrepen)

2.   arbeidskorting

3.   alleenstaande ouderkorting

4.   afdrachtvermindering WBSO

 

Het bovenstaande in achtgenomen werkt de loonheffingsberekening als volgt:

 

Stel bruto maandsalaris dec 2012 = €4517.

ZvW bijdrage (5% met max. €208.58 p.mnd.)

Tabelloon = som bovenstaande = €4517 + €208.58 = €4725.58

Ingehouden loonbelasting volgens witte maandtabel kolom "met loonheffingskorting" = €1547.75 (arbeidskorting 127.75).

Loonheffing = ZvW bijdrage + Ingehouden loonbelasting = €208.58 + €1547.75 = €1756.33

Netto salaris DGA = bruto salaris DGA - Ingehouden loonbelasting = €4517 -€1547.75 = €2969.25

 

 

Concrete vragen:

 

- kloppen bovenstaande definities?

- dient de ZvW bijdrage inderdaad bij het brutoloon geteld te worden om zo tot het tabelloon te komen? Dit gebeurt volgens mij niet bij de berekening op raet.nl.

- is de arbeidskorting nu wél of niet inbegrepen in de witte maandtabel, kolom "met loonheffingskorting"?

- heeft de belastingdienst niet de plicht om helder uit te leggen hoe de loonheffing berekend dient te worden? Is deze dienst aansprakelijk voor de onduidelijkheid en dus voor de daaruit voortvloeiende fouten en kosten?

 

 

Mvg.

 

Circulatie

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

heeft de belastingdienst niet de plicht om helder uit te leggen hoe de loonheffing berekend dient te worden? Is deze dienst aansprakelijk voor de onduidelijkheid en dus voor de daaruit voortvloeiende fouten en kosten?

 

Wou je een zaak tegen De Staat beginnen omdat jij over onvoldoende kennis beschikt om dit te kunnen volgen?

Dat zou ik niet doen.

 

Loonadministratie is een beetje een vak apart. Bureaus die daar mee bezig zijn kopen hier programma’s voor.

Mijn aanbeveling zou zijn om een bureau te vragen om dit voor je te doen. Dat kost (als je DGA bent en verder geen personeel hebt) misschien 200 euro per jaar.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

- heeft de belastingdienst niet de plicht om helder uit te leggen hoe de loonheffing berekend dient te worden? Is deze dienst aansprakelijk voor de onduidelijkheid en dus voor de daaruit voortvloeiende fouten en kosten?

 

De overheid informeert voorbeeldig wat mij betreft. Op belastingdienst.nl staat bakken met informatie over je vragen. Download anders anders de publicaties over lonen 2013 hier. Tweede rolmenu op Personeel en Loon zetten en de derde op 2013.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Peter,

 

Dank voor de link van Joost. Daarin staan 41 documenten die vast wel ergens bevatten hoe de loonheffing berekend dient te worden. Er staat inderdaad bakken met informatie op internet, maar ik zou juist veel liever één document hebben waarin duidelijk staat aangegeven hoe de berekening werkt.

 

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om na te gaan of mijn berekening in het startdocument klopt?

En aangeven waarom het niet correspondeert met de berekening op raet.nl?

 

Mvg,

 

Circulatie

 

 

Link naar reactie
  • 0

En aangeven waarom het niet correspondeert met de berekening op raet.nl?

 

Omdat Proforma Lite gericht is op werknemers (bron: Raet.nl).

 

Wat je naar mijn idee het beste kunt doen is van de site van de belastingdienst het programma: Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2013 downloaden en installeren op je PC. Vervolgens met jouw gegevens vullen en je weet waar je aan toe bent.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

@Circulatie

 

maar ik zou juist veel liever één document hebben waarin duidelijk staat aangegeven hoe de berekening werkt.

 

Dat is door de complexiteit van de loonheffing onmogelijk. Er zijn te veel uitzonderingen om dat in een A4tje te plaatsen.

 

Ik ben geen loonexpert dus ik ga niet alles bevestigen of ontkennen. Wat opvalt:

 

Stel bruto maandsalaris dec 2012 = €4517.

ZvW bijdrage (5% met max. €208.58 p.mnd.)

Tabelloon = som bovenstaande = €4517 + €208.58 = €4725.58

Ingehouden loonbelasting volgens witte maandtabel kolom "met loonheffingskorting" = €1547.75 (arbeidskorting 127.75).

Loonheffing = ZvW bijdrage + Ingehouden loonbelasting = €208.58 + €1547.75 = €1756.33

Netto salaris DGA = bruto salaris DGA - Ingehouden loonbelasting = €4517 -€1547.75 = €2969.25

 

Als je alleen naar 2012 kijkt dan klopt dit volgens mij. Arbeidskorting is overigens ook verrekend in de maandtabel.

 

Vanaf 2013 wordt de ZVW premie in mindering gebracht op het nettoloon en vormt de ZVW dus geen onderdeel meer van het tabelloon.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.