Een onderaannemer van ons is failliet. Nu hebben wij nog een paar facturen open staan. Deze willen we op dit moment niet betalen om de volgende redenen:
1. Conform de Wet Keten Aansprakelijkheid zouden wij aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele door onderaannemer niet betaalde belasting. Normaal storten wij een deel op de G-rekening van de onderaannemer, maar die is nu opgeheven en er kan alleen nog bevrijdend betaald worden op de door de curator geopende faillissementsrekening. Verder zijn stortingen op de G-rekening geen 100% vrijwaring van de aansprakelijkheid, maar beperken slechts het risico. Totdat er absolute zekerheid is dat wij niet meer aansprakelijk gesteld kunnen worden, willen we het geld achterhouden.
2. We hebben geen garantie meer op het uitgevoerde werk. Indien er in de toekomst een gebrek naar voren komt, kan dit ons een kostenpost opleveren welke een veelvoud is van het nog openstaande bedrag.
We hebben bovenstaande aan de curator medegedeeld, maar deze gaat hier niet op in en heeft inmiddels een aanmaning met een minder vriendelijke toon gestuurd. Wat zijn onze rechten in dit geval?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
retsok
retsok
Geachte HL-ers,
Een onderaannemer van ons is failliet. Nu hebben wij nog een paar facturen open staan. Deze willen we op dit moment niet betalen om de volgende redenen:
1. Conform de Wet Keten Aansprakelijkheid zouden wij aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele door onderaannemer niet betaalde belasting. Normaal storten wij een deel op de G-rekening van de onderaannemer, maar die is nu opgeheven en er kan alleen nog bevrijdend betaald worden op de door de curator geopende faillissementsrekening. Verder zijn stortingen op de G-rekening geen 100% vrijwaring van de aansprakelijkheid, maar beperken slechts het risico. Totdat er absolute zekerheid is dat wij niet meer aansprakelijk gesteld kunnen worden, willen we het geld achterhouden.
2. We hebben geen garantie meer op het uitgevoerde werk. Indien er in de toekomst een gebrek naar voren komt, kan dit ons een kostenpost opleveren welke een veelvoud is van het nog openstaande bedrag.
We hebben bovenstaande aan de curator medegedeeld, maar deze gaat hier niet op in en heeft inmiddels een aanmaning met een minder vriendelijke toon gestuurd. Wat zijn onze rechten in dit geval?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag