• 0

Eenmanszaak?

Hoi,

 

Mijn collega en ik willen een bedrijfje beginnen. We zitten te denken aan een eenmanszaak op mijn naam. Alleen mijn vraag is of het mogelijk is om iets onderling op papier te zetten zodat hij ook zeggenschap heeft e.d.

We willen dus eigenlijk samen een soort van eigenaar zijn...alleen hij wil niet aansprakelijk zijn met zijn prive-bezit.

 

Wie weet of zo iets mogelijk is?

 

Alvast bedankt.

Carootje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De vraag is of je er verstandig aan doet. Wanneer je collega geen aansprakelijkheid wenst dan wil hij schijnbaar alleen de lusten en niet de lasten. Pas hiervoor op. Wanneer jij alleen het bedrijf als eenmanszaak drijft is de kans groot dat er op termijn toch onenigheid ontstaat. Een voorbeeld hiervan: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=5173

 

Wanneer jullie samen gaan ondernemen dan lijkt mij het verstandigst dat jullie ook beiden het risico dragen.

 

Wanneer jullie een VOF starten dan zijn jullie inderdaad beiden hoofdelijk aansprakelijk. Wanneer het risico dusdanig groot is dan kunnen jullie de oprichting van een BV overwegen. Een en ander is uiteraard afhankelijk van haalbaarheid. Je kunt op dit forum genoeg vinden over de rechtsvormen en partnerships.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Mijn collega en ik willen een bedrijfje beginnen. We zitten te denken aan een eenmanszaak op mijn naam. Alleen mijn vraag is of het mogelijk is om iets onderling op papier te zetten zodat hij ook zeggenschap heeft e.d.

We willen dus eigenlijk samen een soort van eigenaar zijn...alleen hij wil niet aansprakelijk zijn met zijn prive-bezit.

 

Wie weet of zo iets mogelijk is?

Alvast bedankt.

Carootje

 

Indien jouw collega geen zeggenschap zou wensen en enkel vermogen inbrengt zou ik je adviseren om een commanditaire vennootschap (CV) op te richten. Nu jouw collega ook zeggenschap wenst blijft er weinig anders over dan het oprichten van een BV of Ltd.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me zeer verstandig om het in een BV gieten eigenlijk. Waneer 1 van de ondernemers niet financieel aansprakelijk is, maar wel (enige) zeggenschap heeft ontstaat een hele vreemde situatie.

 

Of het haalbaar is hangt denk ik vooral af van de schaal waarop het een en ander moet gebeuren. Afgezien van startkapitaal zijn aan een BV namelijk wel de nodige oprichtings- en 'onderhouds'kosten verbonden. Bovendien is er een aardige kans dat het fiscaal minder gunstig is, maar dat hangt echt helemaal van de cijfertjes af.

Link naar reactie
  • 0

 

Een commandiet mag geen zeggenschap hebben. Wanneer de commandiet zich als een beherend vennoot gedraagt dan is wordt hij mede hoofdelijk aansprakelijk.

 

Aangezien men beiden zeggenschap wenst en daarnaast de prive aansprakelijkheid wil beperken lijkt mij een BV (of Ltd) het meest voor de hand liggend.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Een commandiet mag geen zeggenschap hebben. Wanneer de commandiet zich als een beherend vennoot gedraagt dan is wordt hij mede hoofdelijk aansprakelijk.

 

Je vergelijkt nu twee verschillende dingen. Een commandiet mag intern best meepraten over de gang van zaken. Hij is niet meteen monddood. Pas zodra deze interne bemoeienis zover gaat dat hij feitelijk de zaak runt (alhoewel men daarover niet eensgezind is in de literatuur) en natuurlijk als hij jegens derden optreedt, dan wordt hij hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden en verbintenissen van de CV. De stelling dat hij geen zeggenschap mag hebben is in ieder geval een te beperkte opvatting.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat de commandiet mag meepraten, daar heb je zeker gelijk in.

Hij mag echter geen beheers- en beschikkingsdaden verrichten, daarmee wordt zijn zeggenschap formeel gezien uiteraard beperkt.

 

Aangezien ze beiden formeel zeggenschap willen lijkt mij in het kader hiervan een CV geen goede optie.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.