• 0

Merknaam vraag

Beste forumgangers,

 

Ik en 2 andere investeerders hebben geïnvesteerd in een nieuw sportmerk mbt sportkleding.

 

Alles is rond, de producties lopen in het buitenland, de distributie is geregeld, contracten met winkels zijn getekend.

 

En dan ... wellicht de domste fout die een ondernemer kan maken, onze merknaam niet grondig genoeg gecontroleerd in al ons enthousiasme....

 

Vandaag wees iemand ons op www.boip.nl, merkenregister.

 

als ik onze merknaam bij boip.nl opzoek zie ik dat dit al geregistreerd is, echter bij 'list & goods of services' (oftewel waarop het merk geregistreerd staat) staat;

 

Nice Classification:   12

List of goods and services   Vehicles; Vehicles, apparatus for locomotion by land, motors and engines, motor cycles, parts therefore included in this class.

   

Nice Classification:   18

List of goods and services   Leather and imitations of leather, and goods made of these materials, animal skins, hides, bags, trunks, rucksacks, bike bags.

   

Nice Classification:   25

List of goods and services   Clothing, headgear and footwear, including motorcycle clothing.

 

Dit merk is ook een voertuigmerk (motoren) blijkt nu, dit lijkt me niet zo'n probleem omdat het bij ons over sportkleding gaat, is dit een juiste stelling?

 

Maar bij classification 25 stoten we op een probleem, deze motorproducent zal hoogtwaarschijnlijk ook bijhorende kleding maken en daar beginnen we te stressen.

 

Kan iemand me uitleggen of we een probleem hebben? en als ik onze merknaam aanpas naar MERKNAAM met het woordje WEAR erbij, verandert dat iets?

 

Afwachtend op jullie reply,

 

Gr

Masman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu heb je nog de kans alles te wijzigen. Wellicht met wat verlies. Het is vele malen erger als je alles hebt uitgeleverd en er komt een rechtzaak dat je alles uit de handel moet halen.

 

en als ik onze merknaam aanpas naar MERKNAAM met het woordje WEAR erbij, verandert dat iets?

 

 

 

Stel je had een conflict met de naam Nike. Jij maakt er Nike Wear van. Denk je dat je dan de problemen voorkomt?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Zoals Danny al zegt, het woordje Wear toevoegen verandert het woord niet zodanig dat de kans op verwarring zo goed als nul is geworden.

 

Enige wat we niet weten is of de naam misschien niet toevallig al een tijdje in ongerede is geraakt.

 

Merknamen moeten namelijk wel onderhouden worden, dat doe je door het producten onder de merknaam aan te blijven bieden.

Formeel is het zo dat als een merk 5 jaar lang niet meer in het economisch verkeer is gebruikt de merknaam feitelijk komt te vervallen.

 

Als je geluk hebt kun je het merk overkopen of zie je op een goed moment dat de registratie niet voor 10 jaar is verlengd.

Een merknaam opeisen zul je via de rechter moeten regelen, daarover ken een merkengerechtigde je voorlichten.

 

 

Verder even goed kijken of het merk wel in de Benelux geregistreerd is.

BX is de afkorting daarbij voor de Benelux.

Link naar reactie
  • 0

Even ter verduidelijking: de merknaam waarover ik het heb is eigenlijk een merknaam in een andere branche.

 

'Van Gils' bijvoorbeeld, je hebt Van Gils parfum, maar ook -ander bedrijf- Van Gils meubels, maar ook -weer ander bedrijf- Van Gils Herenmode.

 

Wellicht kan iemand me PM'men aan wie ik de merknaam meedeel en de boip pagina, zodat die een keer voor me kan kijken?

 

Is het evt. een idee de merkrechthouder te benaderen en te kijken of die er een probleem mee heeft? Het zijn echt 2 branches die niet in elkaars vaarwater zitten.

Link naar reactie
  • 0

Even ter verduidelijking: de merknaam waarover ik het heb is eigenlijk een merknaam in een andere branche.

 

Dat had je al verteld. Het is een merk voor voertuigen. En de merkeigenaar heeft dat merk tevens vastgelegd voor kleding en lederwaren. Dus je kan er lang omheen draaien, maar als je jouw verhaal moet afdraaien voor een rechter is het een tamelijk simpele kwestie.

 

Nou zal het geen Harley Davidson zijn of Caterpillar, maar het is blijkbaar wel een internationaal merk dat alle rechten goed geregeld heeft. Dus je hebt een probleem*. En dat is groter dan de kosten die je gemaakt hebt. Want als je gaat verkopen, kunnen zij misgelopen winst opeisen.

 

En de productie loopt al? Of kan je nog labels aanpassen....

 

* tenzij je het geluk hebt dat het merk in onbruiks ie geraakt of niet meer actief vertegenwoordigd wordt....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ok duidelijk,

 

ik ga nog even in conclaaf met een gespecialiseerd bedrijf want het is eigenlijk einde oefening, alles is gebouwd rond de naam en het bijhorende logo, alles advertenties zijn gemaakt en ingericht op het logo waar de naam in zit verwerkt, persberichten mbt tot totstandkoming naam, youtube filmpjes, ... Gaat helaas niet over paar duizend euro.

 

Het is simpelweg ondoordacht geweest, er is tot inde puntjes gegoogled naar die naam, maar we zijn nooit wat tegengekomen, ook nu niet, nu we er op de hoogte van zijn. Het is een beschermde naam maar er wordt niets mee gedaan lijkt wel. Zo waanzinnig stom dat dit over het hoofd is gezien.

 

Ik kan de eigenaar benaderen, denk dat dat de laatste optie is.

 

 

Dank voor jullie replies.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik kan de eigenaar benaderen, denk dat dat de laatste optie is.

 

 

Ga na of er al kleding op de markt is met die naam of dat label. Probeer uit te zoeken wie dat op de markt brengt. Het kan maar zo zijn dat de merkeigenaar licenties verkoopt. Je zou es kunnen zoeken naar een ervaren licentiemakelaar. Misschien kan je alsnog een brug slaan. Of neem contact op met de merkeigenaar en doe net alsof je verschillende opties aan het verkennen bent. Als jullie investeren in de kledinglicentie, neemt immers de totale merkwaarde toe.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als er zo veel op het spel staat is contact opnemen met de merkeigenaar inderdaad wel een goed idee. Als er niks met die categorie gebeurt (kleding) kan je vragen of die partij genegen is voor een charmant bedrag afstand te doen van die registratie, zodat jullie verder kunnen met alle ontwikkelde materialen.

Laat nog niet meteen weten wat er op het spel staat, maar ga wel uit van de sympathiekheid van die partij, je weet maar nooit. Om nou meteen de boel helemaal af te blazen is ook wat weinig creatief en teveel uitgaande van de onwelwillendheid van die partij. Wel niet meteen laten weten hoeveel je al geïnvesteerd hebt, dat zet de boel meteen zo op scherp ;) Ook niet als ze hiernaar gaan vissen, dat is een signaal dat ze er misschien voor openstaan maar geen reden om meteen alle kaarten op tafel te gooien.

Blijf strategisch, ook al voelt het voor jullie als de laatste optie, ga er opnieuw ondernemend en creatief in!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Meteen alles in de prullenbak is natuurlijk undone, maar ik stuit op een ander idee.

 

Ik neem een fictief voorbeeld wat onze merknaam is;

 

CANNIBAL CLOTHING (en Cannibal zou dan ook een merk zijn van een motor, en ze verkopen daar ook merchandise van)

 

Als we daar nu een twist aangeven en er TWISTED CANNIBAL clothing van maken?

 

Het woord 'cannibal' is een gewoon woord, zo ook mijn merk.

 

Merken als GOOGLE, SONY, DELL, ... dat zijn echt unieke namen, die geen betekenis hebben,

buiten de koppeling met het desbetreffende merk.

 

Volgens mij ontloop ik dan de problemen door daar een extra woord aan te kleven of is mijn beredenering incorrect?

 

Het zou mbt logo etc ook nog mooi uitpakken want dan bouwen we het logo om zodat er alleen een deel moet worden bijgedrukt worden...

 

Afwachtend op jullie replies.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat kan.

 

 

Het zou mbt logo etc ook nog mooi uitpakken want dan bouwen we het logo om zodat er alleen een deel moet worden bijgedrukt worden...

 

 

Een deel van het logo bijdrukken in reeds lopende (en dus deels afgeronde) producties? Ik vraag me af of dit wel een echte case is....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mja, dat valt te testen, volgens de textielboer in Pakistan valt het uit te lijnen. De fabriek in Marokko die maakt er helemaal geen probleem van. We kunnen zo sample opvragen, bij beiden. Het is misschien niet ideaal, maar toch testwaardig, er gaat wel geld mee gemoeid.

 

Maar mbt de naam zitten we zo wel safe dus?

Link naar reactie
  • 0

 

Toe maar. Doe het dan deze keer meteen goed. Met een eigen website voor het nieuwe label en een aantal andere zaken die allemaal het risico op verwarring verder verkleinen. Is ook een kwestie van visuele representatie, dus afstand nemen van dat andere merk.

 

Jaguar is ook een gewoon woord, net zoals Mercedes een persoonsnaam is.

 

Succes! :)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er is maar één Benelux Merkenregister en er zijn een heleboel adviseurs die graag facturen in sturen. Lees goed na wat de onderzoeksverplichtingen zijn. Het duurt een paar maanden om door de procedure heen te komen, want er moet tijd zijn voor publicatie en eventuele oppositie.

 

 

Vandaag wees iemand ons op www.boip.nl, merkenregister.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Iemand nog een aanbeveling waar ik ons merk kan deponeren (Benelux voor nu) tegen een aantrekkelijke prijs?

 

Dan ben ik pas echt gerust.

 

Dus je gaat je merk registreren ,wat bij laten drukken en dat vind je afdoende? Ik zou me toch wat meer zorgen maken en wellicht een expert inschakelen. Je geeft aan flinke kosten te hebben gemaakt en dan doe je deze kwestie zo makkelijk af?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Danny,

 

-Ik pas de merknaam aan

 

-Ik laat de nieuwe merknaam onderzoeken of die onderscheidend genoeg is door erkend adviseur

 

-Ik registreer het merk bij boip.int als deze officieel onderscheidend genoeg is gebleken

 

wat de merknaam betreft is dit voor mij afdoende, correct.

 

 

wat het drukproces betreft is een ander verhaal, dat is een volgende fase.

Link naar reactie
  • 0

 

Soms denk ik dat een disclaimer onderaan dit forum niet zou misstaan. Elk advies is op persoonlijke titel en de forumbeheerder neemt geen enkele aansprakelijkheid. Keuzes op basis van foruminformatie blijven de verantwoordelijkheid van individuele deelnemers.

 

;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Evert van Gelderen is ter zake kundig op dit gebied:

http://www.degier-stam.nl/home/index.php?p=show_employee&id=189

 

En, tsja.

Stel, Monkey is een automerk. En ik verkoop ook kleding onder het merk Monkey.

Dan is een kledingmerk Drunk Monkey misschien toch best wel aan te spreken op schending van het merkrecht, maar het fijne daarvan weet Evert vast wel.

 

Wat je anders ook kan doen is stickers met wat het wel moet zijn over de oude bedrukking heenplakken. Zie ik ook vaak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.