• 0

Aangifte bij overlijden ondernemer

Hallo,

 

Sinds enkele jaren doe ik voor een bevriende ondernemer de aangifte IB. Afgelopen jaar is hij helaas komen te overlijden. De onderneming was in zijn ziekte periode al teruggebracht tot een heel klein deel hiervan. Mijn vraag is nu eigenlijk of het nog mogelijk is om een aangifte IB winst uit onderneming te doen voor hem. Volgens mij wordt door zijn overlijden de onderneming geacht te zijn overgegaan op zijn erfgenamen, maar deze moet eigenlijk worden gestaakt.

 

Heeft iemand een idee of het nog mogelijk is de onderneming te staken?

 

Alvast bedankt voor jullie input.

 

Jasper

 

edit:typo in titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Gecondoleerd.

 

Zolang de onderneming niet in een eerder jaar gestaakt is, MOET je zelfs een winst-aangifte doen.

De wettelijke regeling is dat de onderneming vlak voor het overlijden gestaakt is en het vermogen is overgedragen op zijn erfgenamen. Eventuele stille reserves (FOR, overwaarde pand, etc.) komen dus in die laatste aangifte als 'overlijdenswinst'(*) in aanmerking en worden zodoende belast. (art. 3.58 Wet IB).

 

De uitzondering die toegepast zou kúnnen worden is die van 3.62 Wet IB, waarbij een van de erfgenamen de onderneming voortzet. In dat geval wordt de onderneming niet gestaakt maar overgedragen zonder realisering van de 'stille reserves'.

 

 

(*) dat mag toch gerust een van de macaberste termen uit de belastingwetten genoemd worden...

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Gecondoleerd.

 

Zolang de onderneming niet in een eerder jaar gestaakt is, MOET je zelfs een winst-aangifte doen.

De wettelijke regeling is dat de onderneming vlak voor het overlijden gestaakt is en het vermogen is overgedragen op zijn erfgenamen. Eventuele stille reserves (FOR, overwaarde pand, etc.) komen dus in die laatste aangifte als 'overlijdenswinst'(*) in aanmerking en worden zodoende belast. (art. 3.58 Wet IB).

 

De uitzondering die toegepast zou kúnnen worden is die van 3.62 Wet IB, waarbij een van de erfgenamen de onderneming voortzet. In dat geval wordt de onderneming niet gestaakt maar overgedragen zonder realisering van de 'stille reserves'.

 

 

(*) dat mag toch gerust een van de macaberste termen uit de belastingwetten genoemd worden...

 

Beste Marcel,

 

Bedankt voor je reactie. Zoals jij het hier hebt beschreven dacht ik zelf ook dat het zou moeten. Dan nu vraag twee. Hoe gaat dit in zijn werk? Normaal deed ik de aangifte altijd in het programma van de belastingdienst dat hij zelf kreeg via het inlog gedeelte van de belastingdienst. Hier staat nu (nog) geen programma. Moet ik hiervoor een verzoek indienen?

 

Jasper

Link naar reactie
  • 0

 

 

Beste Marcel,

 

Bedankt voor je reactie. Zoals jij het hier hebt beschreven dacht ik zelf ook dat het zou moeten. Dan nu vraag twee. Hoe gaat dit in zijn werk? Normaal deed ik de aangifte altijd in het programma van de belastingdienst dat hij zelf kreeg via het inlog gedeelte van de belastingdienst. Hier staat nu (nog) geen programma. Moet ik hiervoor een verzoek indienen?

 

Jasper

 

Hoi Jasper,

 

Gecondoleerd. Ik zou de BD even bellen. Dan weet je zeker dat je het goede antwoord hebt..

 

Sterkte en succes,

 

Jamie

 

Edit; Oh Marcel was sneller

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Na overlijden wordt er een F-biljet verstuurd naar de erfgenamen.

 

Klopt. En met dat F-biljet kan je ook een ondernemers aangifte doen. De naam biljet is misleidend, als ik mij niet vergis is het een boekwerk van plus minus 40 bladzijden.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.