• 0

VOF of personeel

Fijn forum dit met een hoop info !

 

6 maanden geleden ben ik een Bakkerswinkel (zgn. koude bakker) begonnen in een wijk van 3000 huishoudens, waar geen enkele voedselvoorziening meer zat. De schreeuw om een bakker was hoog, vooral met de verbouwde kerk naar basisscholen, kinderopvang en ouderenopvang/ buurthuis.

 

Momenteel draai ik quite qua inkoop en vaste lasten.

Om een koude bakker rendabel te maken is meerwaarde nodig, in de vorm van belegde broodjes, lunch-soep, bestellingen voor bedrijfswerknemers, terras met koffie en gebak.

 

Deze zaken kan ik alleen aanbieden als ik personeel in dienst neem.

Want de piek ligt tussen 8:00 en 13:00 uur. Afbakken, aanvullen, inrichten, klanten helpen, broodjes smeren.

Dat kan ik niet alleen, merk ik.

Bovendien merk ik hoe kwetsbaar ik ben.

Als ik ziek wordt heb ik geen back-up.

En een bakkerswinkel sluiten is geen optie.

 

Momenteel maak ik nog geen winst, maar de zomer komt eraan en de vraag om belegde broodjes en gebakjes stijgt.

 

Wat is nu de beste koers om te gaan varen?

Personeel voor een paar uur per dag? Via uitzend of payrol?

Ondernemerspartner zoeken om samen de toko uit te breiden?

Het liefste zoek ik een partner om samen de toko te draaien zodat we taken kunnen verdelen, kosten kunnen delen en efficienter kunnen werken.

 

Wie heeft advies voor mij?

 

Gr. Vita

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Vita,

 

Klinkt alsof je een goede start hebt!

Voor uitbreiding is het verstandig om stap voor stap te beginnen. Heb je ervaring met personeel? Zonee, dan helemaal stap voor stap beginnen. Dus ik zou idd een paar mensen voor een paar uurtjes vragen. Er zijn tegenwoordig veel mensen die een baan zoeken, dat maakt het makkelijker voor jou. je blijft hierdoor flexibel. En zo kom jij er achter wat voor kwaliteiten je extra nodig hebt, en wat voor type mensen jij fijn mee werkt.

 

Het zou prima kunnen dat een van die mensen zo goed bevalt, dat je hem/haar vraagt om echt partner te worden.

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Beste Vita,

 

Aangezien je in eerste instantie maar voor een paar maanden op zoek bent naar wat extra handjes zou je ook kunnen overwegen om een stagiair van de bakkerschool aan te nemen. De kosten voor een stagiair zijn aanzienlijk lager dan ander tijdelijk personeel, op deze manier kan je ook uitproberen hoe het bevalt om iemand tijdelijk in dienst te hebben en aan te moeten sturen.

 

Succes verder!

Beginnende ondernemer met een webwinkel voor de moestuin

Link naar reactie
  • 0

VOF kun je doen als er voldoende potentie in zit. Maw heb je nu 100% marktaandeel of minder. Mijn vermoeden is dat je de huidige omzet niet snel zal gaan verviervoudigen. In dat licht gezien heb je hierboven een goed advies. Want privé moet je ook voldoende uit kunnen halen. Hou de kosten laag en kijk uit met het aangaan van verplichtingen. Maak wel duidelijke afspraken. bv nul uren contract.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Vita,

 

Je moet vooral oppassen dat je op de juiste manier mensen aantrekt; personeel in dienst is risicovol, zeker als kleine ondernemer. Je bent namelijk verantwoordelijk voor doorbetaling bij ziekte en de vaste lasten zijn hoog.

 

Een 0-uren contract geeft weinig risico aangezien je mensen alleen oproept als je ze echt nodig hebt; in de rustige tijd hoef je ze dan niet uit te betalen. Een stagiair is ook een optie maar die zal ingewerkt moeten worden en dat kost tijd (en dus geld).

 

Wat betreft de opvang: is het een optie om iemand anders te betrekken in de zaak waarvan je weet dat hij/zij ervaring heeft in het vak? Zo iemand hoeft je niet 100% op te kunnen vangen (tenzij je door ziekte of een ongeluk echt helemaal niets meer kunt), maar kan je wel bijstaan in drukkere perioden en wanneer je investeert in innovatie en uitbreiding.

Ik geef advies aan startende ondernemers en kleine organisaties:

http://www.erinaceus.nl/

http://www.bananaadvies.nl/

 

Lees mijn columns over ondernemen op:

http://www.erinaceus.nl/

Link naar reactie
  • 0

Welkom op dit forum, Sander. Wat kanttekeningen bij je opmerkingen:

Een 0-uren contract geeft weinig risico aangezien je mensen alleen oproept als je ze echt nodig hebt; in de rustige tijd hoef je ze dan niet uit te betalen.

Dat is niet per definitie zo. Als zo'n oproepkracht in een periode van 3 maanden wekelijks gewerkt heeft of meer dan 20 uur per maand heeft gewerkt, dan kan dit personeelslid aanspraak maken op een contract voor de gewerkte uren. Daar komt bij dat als iemand langer dan een half jaar in dienst is, je het loon (namelijk het gemiddelde uit de drie maanden daarvoor) ook moet doorbetalen, ook al heb je geen werk voor je werknemer.

Een stagiair is ook een optie maar die zal ingewerkt moeten worden en dat kost tijd (en dus geld).

Dat geldt ook voor een medewerker met een 0 uren contract.

Link naar reactie
  • 0

Goede kanttekeningen. Zo blijkt maar weer dat een vrijblijvend contract nooit vrijblijvend is in Nederland.

 

Met inwerken van een stagiair bedoel ik dat ze over het algemeen weinig tot geen werkervaring hebben (in de branche) waardoor er veel meer moeite ingestopt moet worden dan iemand die die ervaring wel heeft.

Ik geef advies aan startende ondernemers en kleine organisaties:

http://www.erinaceus.nl/

http://www.bananaadvies.nl/

 

Lees mijn columns over ondernemen op:

http://www.erinaceus.nl/

Link naar reactie
  • 0

Fijn forum dit met een hoop info !

 

6 maanden geleden ben ik een Bakkerswinkel (zgn. koude bakker) begonnen in een wijk van 3000 huishoudens, waar geen enkele voedselvoorziening meer zat. De schreeuw om een bakker was hoog, vooral met de verbouwde kerk naar basisscholen, kinderopvang en ouderenopvang/ buurthuis.

 

Momenteel draai ik quite qua inkoop en vaste lasten.

Om een koude bakker rendabel te maken is meerwaarde nodig, in de vorm van belegde broodjes, lunch-soep, bestellingen voor bedrijfswerknemers, terras met koffie en gebak...

 

We zijn ruim een jaar verder.

Ik heb, via een werkervaringsplek van de gemeente, iemand voor 2 x 3 maanden in dienst gehad.

Een enorm goede kracht die zich medeverantwoordelijk voelde voor de winkel.

Samen konden we acties ondernemen die ik alleen niet gekund had.

Dit traject is nu voorbij, maar het toekomstperspectief ook.

In januari zijn er twee supermarkten geopend, 2 km verderop en dat voel ik.

De stijgende lijn van eind 2013 is een dalende geworden.

Vaste klanten blijven weg, aanbiedingen ten spijt.

Ik zoek me suf naar mogelijkheden om mensen te trekken, andere producten aan te bieden, te profileren...

Maar de loop is eruit en de omzet is te laag.

Doormodderen is niet mijn stijl. Dus ik vrees dat het eind in zicht is.

 

[mod edit: quote hersteld]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.