• 0

Toewijzen verlies aan 1 vennoot in VOF ivm privegebruik auto, is dat zakelijk?

Samen met een vennoot heb ik een VOF. Hij heeft een auto van de zaak. Nu hebben we een aanloopverlies gemaakt.

 

Bij de verdeling van de winst wil ik de autokostenfictie, die ik in de VOF heb geboekt als autokosten, aan mijn vennoot toewijzen als verliesdeel. Dat is wat hem betreft akkoord. Daarnaast hebben we afgesproken dat verliezen in de aanloopfase ook voor zijn rekening komen, omdat het verlies wordt veroorzaakt door zijn prive-autokosten

 

Dus

Verlies zonder autokostenfictie = 200 -> 0 voor mij en 200 voor mijn vennoot

Autokostenfictie = -/- 400 > 0 voor mij, 400 voor mijn vennoot

Totaal verliesverdeling: 0 voor mij, 600 voor mijn vennoot

 

Is dit een zakelijke verdeling?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt niet goed begrepen wat de ‘autokostenfictie’ inhoudt:

Dat is een forfaitaire bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak. Dat houdt in dat de winst juist hoger wordt (en de autokosten lager worden – een stuk daarvan worden namelijk als privékosten beschouwd).

 

Je zou misschien wel kunnen stellen dat als de VOF een auto van de zaak heeft, die uitsluitend door jouw vennoot (ook privé) gebruikt wordt, je dit feit in de winstverdeling mee kan nemen:

Als de totale autokosten (zonder bijtelling) bijvoorbeeld 5000,- zouden zijn (en jullie dan 0,- winst maken) en de bijtelling bijvoorbeeld 3000,- (waandoor jullie dan dus 3000,- winst maken), dan zou je kunnen vinden dat die 3000,- winst jou toekomt omdat je vennoot al een privévoordeel heeft gekend van 3000,- (waarde van het privégebruik van de auto).

 

Maar dat zou je wel van tevoren moeten afspreken, lijkt mij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maakt mij niet uit hoor, maar de autokostenfictie is wel iets anders dan de (jaarlijkse) BTW correctie over het privégebruik van de auto van de zaak.

 

Overigens mag je inderdaad deze BTW correctie ten laste van de winst brengen. En dat hebben velen voor mij al geschreven, dus als je kenbaar had gemaakt dat het hier om ging dan had ik mij de moeite kunnen besparen om dit op te schrijven.

 

Een hoe je de winstverdeling afspreek, dat mag je dus zelf weten.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik haalde inderdaad de termen door elkaar. Ik bedoel de BTW correctie privegebruik. Bedankt voor de verheldering.

 

Ik twijfel(de) over wat voor winstverdeling nog zakelijk is en wat niet. Overigens gaat het om zeer kleine bedragen. Maar als het enigzins redelijk is en je legt het vast, dan heb je onderling dus veel vrijheid om de winst / verlies te verdelen?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp ook het verlies nemen niet. Misschien wil je dat je alle autokosten door vennoot A bekostigd worden.

autokosten + afschrijving + Correctie(btw) ten laste van prive (onttrekking) vennoot A.

 

De correctie (btw) zal nu wel als prive onttrekking meegenomen moeten worden, omdat de bijbehorende kosten niet op de vof drukken. (Beoordeling van fiscalist gewenst)

 

Het resultaat (verlies of winst) wordt dan een gekozen verdeling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.