• 0

Stakingswinst bij overname bedrijf in delen

Goedemorgen,

 

Ik ben bezig een horecabedrijf over te nemen en loop tegen het volgende 'probleem' aan.

De rechtsvorm van het bedrijf is een eenmanszaak, en de persoon in kwestie is 63 jaar. Ze wil stoppen vanwege de leeftijd en gebrek aan energie.

De overnamesom is duidelijk en acceptabel. Ik heb eigen vermogen (ongeveer 1/3 van de totale overnamesom). Bank wil restant niet geheel financieren.

 

Ik zoek nu een mogelijkheid om het bedrijf in delen over te nemen maar ik lees vaak dat de verkoper dan direct met de fiscus moet afrekenen. (stakingswinst) De fiscus zou dan afrekenen op moment van staken over het totale bedrag.

De overnamesom is voor de verkopende partij een aanvulling op het pensioen dus dient fiscaal gezien zo aantrekkelijk mogelijk te zijn. (lijfrente polis neem ik aan.). Aangezien daar een flinke vrijstelling in zit, is dat een zeer gunsige situatie.

 

Welke mogelijkheid (mogelijkheden) is/zijn er om voor beide partijen een haalbare situatie te verkrijgen?

Op zich maakt het mij niet uit of de overname in 2-3-5 delen bestaat, als het maar in minimaal 3 jaar gedaan wordt zodat het te doen blijft. Ik ben niet bang dat de nieuwe ondernemening niet voldoende rendement op levert dus eventueel huurkoop/pacht is mogelijk. (alleen vraag ik me dan weer af of dat fiscaal gunsig is)

 

Indien er meer info nodig is dan hoor ik het graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hier is nauwelijks zo een antwoord op te geven.

 

Betreft het een huurpand of is het in eigendom van de vorige eigenaar?

Je bent neem ik aan niet reeds in dienst bij de huidige eigenaar?

 

Dit is een complexe verhaal die waarschijnlijk niet geheel te behandelen is op dit podium. Mocht je specifieke vragen hebben, mag je me wel een pm sturen en dan kunnen we in latere stadium de uitkomsten openbaar maken op dit podium.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ach, dat kan ook wel zonder PM-etjes :-\

 

Doorgaans is het inderdaad zo dat bij staking ineens afgerekend moet worden met de fiscus. Ook als de koopsom stapsgewijs ontvangen wordt. Dat maakt het lastiger (onmogelijk) om een stakingslijfrente bij een bank af te storten omdat het aan liquide middelen ontbreekt.

 

Je kunt er omheen door de koopsom (deels) afhankelijk te stellen van het resultaat in de toekomst. Dat zal de verkoper waarschijnlijk niet op prijs stellen. De onderneming eerst pachten is een andere optie; waarbij de mogelijkheid bestaat dat de fiscus de verpachter nog steeds aanmerkt als ondernemer. Alsdan zal niet direct afgerekend hoeven worden.

 

Let wel: beide opties vereisen een deskundige beoordeling van de exacte casus en kun je niet zomaar toepassen.

 

Bovendien moet je de verkoper ook mee krijgen in je wensen. Overtuiging dat het fiscaal voordeliger kan, helpt daarbij. Maar kijk uit dat de verkoper niet op zoek gaat naar een ander die dat fiscaal voordeel ineens kan regelen doordat ze wel de volle koopsom ter beschikking hebben.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.