• 0

Kleine Winkelmerken

Winkelmerken of private labels worden doorgaans ingezet door grote retailers. Ze kopen zelf levensmiddelen, kleding en zelfs computers of televisietoestellen in en plakken daar hun eigen label op.

 

Wat mij nou opvalt is dat ook steeds meer kleinere retailers dat gaan doen. Dat is lastig, want je moet een merk ontwikkelen (da's duur) en de juiste inkoopadressen zien te vinden. Nog lastiger wordt het als je zelf ook nog aan productontwikkeling wil doen. Maar het gebeurt wèl. Ik vind dat fascinerend. Is misschien wel een nieuwe trend: mini-merken!

 

Als er interesse is voor dit onderwerp, wil ik wel wat voorbeelden op een rijtje zetten. Maar daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken. Wie ziet er in zijn eigen omgeving een winkelier met één of een paar vestigingen die zijn eigen merk heeft ingevoerd? Als we een paar voorbeelden hebben, kunnen we eens uitpluizen hoe ze dat nou precies doen. Het hoeft niet perse een winkelier te zijn trouwens. Mag bijvoorbeeld ook een garage zijn, een accountant of zelfs een restaurant - want die doen dat ook. Als het maar geen promotionele producten zijn; ze moeten er wel aan verdienen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is wel een interessant fenomeen. Ik zie het al een paar jaar. Kleinere ondernemers lijken behoefte te hebben aan onderscheidend vermogen. Niet zo gek misschien als je anderzijds steeds grotere ondernemingen en merken ziet ontstaan. Aan de 'onderkant' (klinkt oneerbiedig maar zo bedoel ik het niet) ontstaat dan veel ruimte. De (grote) ondenemingen waarvoor ik werk maken steeds meer private labels. En het zijn niet alleen de grote retailers die daar een huismerk van maken. Dus in hoeverre die kleintjes aan productontwikkeling doen... dat zal wel meevallen. Hoewel ik laatst in contact was met een kapper, met vier of vijf zaken, die zijn eigen cosmeticamerk ging starten. Inclusief ontwikkellab met chemici. Ik ben erg benieuwd naar je voorbeelden!

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik denk ook dat het een interessant fenomeen is. Maar vooral waarom het nog niet eerder gebeurd is ! Zeg nou zelf : je loopt bij bijv. "Van Hammeren Pantalons" binnen. Daar zit nou weinig kraak of smaak aan, zo'n naam. Maar hij is slim : een merkje in zijn spullen met "Fantasy Pants" en hij kan er meer voor vragen. Ka-ching !

 

Wel vraag ik mij af of er tegenwoordig meer private label-productenten zijn dan vroeger. Als het goed is wel, ivm de voortdurende vermindering van toegevoegde waarde naarmate meer bedrijven dezelfde spullen voor dezelfde kwaliteit kunnen maken. Maar toch, blijft interessant.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Welke mini-merken bedoel je eigenlijk? De huismerken of de kleine afzonderlijke merken?

 

Wat ik trouwens wel apart vind bij de AH, ze hebben AH huismerk, maar ook euro shopper wat ook AH. Ik krijg het idee dat ze van hun huismerk een a-merk willen maken.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik trouwens wel apart vind bij de AH, ze hebben AH huismerk, maar ook euro shopper wat ook AH. Ik krijg het idee dat ze van hun huismerk een a-merk willen maken.

 

Een A-merk zal het nooit worden denk ik. Waarschijnlijk is de marketing-gedachte erachter dat AH als merk een wat luxeuze en prijzige uitstraling heeft, wat slecht combineert met de onderkant van de markt. Door daar euroshopper nog onder te schuiven wordt dat mooi opgelost, AH-huismerk staat dan weer voor kwaliteit onder de huismerken. Daarnaast is het 'euroshopper'-merk geschikt voor gebruik in alle europese landen, en kan dus ook dienen als huismerk voor de andere ahold supermarkten.

 

Maar even terug naar de openingspost: Ik vind het moeilijk een voorbeeld van die merken te verzinnen. Zou je zelf wat kunnen aandragen, dan krijgen we misschien een idee in welke hoek te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

In de fietsen wererd zie je het wel.

Een aantal "betere" fietsenzaken verkoopt fietsen onder eigen merk(naam). Een aantal bouwt ze zelf, de meesten kopen frames in, al of niet op specificatie.

En de klant vind het leuk omdat het een exclusief product is.

Om een paar namen te geven:

Vittorio,Snel,van Tuyl, van Herwerden en zo zijn er nog wel een aantal. Ik denk door heel Nederland ongeveer 40 winkels die hun eigen merk hebben.

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

 

De eerste groep voor wie een klein winkelmerk interesant is dat zijn ambachtelijke bedrijven. Banketbakkers en delicatessenzaken werken bijvoorbeeld met fraaie omdozen. Soms gaan ze een stapje verder en dan verkopen ze zelfverpakte producten onder merk. Het is een nuanceverschil, maar toch is het een verschil. Een mooi voorbeeld vind ik Wittamer in Brussel. Die stopt eigen champagne tussen zijn bonbons. Kijk ook eens bij hun nieuwigheden en zie dat ze bv voor pasen speciale producten maken.

 

Veel speelser is bijvoorbeeld Xocoa in Barcelona. Deze chocolatier maakt eigen repen in zeer fraaie verpakking. Merk op dat-ie nu al distributie-adressen in Engeland, Zweden en Canada heeft. Toch is het een merk dat in een winkeltje ontstaan is.

 

In Antwerpen heb je het restaurant De Wok en 't Tafeldier van waaruit verschillende fastfood-versies zijn afgesplitst, ondermeer Wok Away. De laatste heeft een shop waar kleding, aziatische ingrediënten en keukenmaterialen verkocht worden. Onder huismerk uiteraard.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.