• 0

Fraude met Nederlandse melkpoeder in China

Er zijn 2 topics gesloten over het exporteren van melkpoeder naar China.

Met enige regelmaat word ik benaderd n.a.v. de reacties die ik toendertijd op dit topic gegeven heb, maar ben op zakelijkse voorstellen nooit in gegaan vanwege de gevoeligheid en ook omdat ik in China woon en dus niet zomaar even weer op het vliegtuig stap als het " fout gaat".

 

Telegraaf : fraude met melkpoeder

 

De fraude was al in november aan het licht gekomen. Toen deden de autoriteiten een inval in het hoofdkantoor van de distributeur in de stad Suzhou, vlakbij Shanghai. Ze namen 520.000 pakken en 38.000 blikken melkpoeder in beslag, met een totale waarde van 50 miljoen yuan (6,3 miljoen euro). Ondanks de actie bleef de distributeur doorgaan met sjoemelen.

 

Aangezien deze melkpoeder enkel in Nederland gemaakt is denk ik dat er in Nederland ook wel iemand aan de schandpaal mag voor onverantwoorde praktijken. Gelukkig zegt Hero dat de kwaliteit goed is, maar uiteindelijk heeft iemand dit natuurlijk verkocht.

 

Indien je met levens van babies en heel jonge kinderen speelt is Maatschappelijk verantwoord ondernemen natuurlijk meer dan een must en minimale verplichting. Jammer dat er een direkte link met Nederland is in dit geval.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat denk ik helemaal niet. Ik weet (uit eigen kringen) dat de grootste vraag vanuit China, niet de borstvoeding-vervangende melk betreft, maar de "opvolgende" melk.

Dan is het wel raar dat de schappen met Nutrilon 1 & 2 steeds leeg zijn, en Nutrilon 3 en verder gewoon volop verkrijgbaar.

 

Er is wel degelijk een grote vraag naar Nutrilon 1 & 2 omdat zowel Nederlandse en Chinese ouders gebruik maken van deze nummers. Daarnaast is de hoeveelheid consumptie per dag in deze leeftijdcategorie (bijv. zes flessen melk per dag) vele malen groter dan wanneer een kind bijvoorbeeld Nutrilon 5 gebruikt (één glas per dag). Vandaar dat beide vaak niet te verkrijgen zijn. Waar men in Nederland echter vaak stopt met het geven van babymelkpoeder na 8 tot 10 maanden en overstappen op alternatieven (gewone koemelk of helemaal geen melk meer) gaan de Chinezen door tot soms wel 6 jaar oud.

 

Het overgrote deel van Nutrilon 3 t/m 6 gaat dan ook richting China. Nutrilon 3 is uit mijn hoofd voor kinderen van 10 tot 12 maanden. Er is dus maar voor twee maanden in het leven van een baby/kind behoefte aan Nutrilon 3. Dit in combinatie met het gegeven dat de meeste Nederlandse ouders al gestopt zijn met het geven van babymelkpoeder, zorgt ervoor dat Nutrilon 3 relatief makkelijk verkrijgbaar is.

 

De reden waarom er een enorme vraag is naar opvolgmelk (en dan met name Nutrilon 4) is dat Nutrilon 4 voor kinderen is van 12 tot 24 maanden. Waar Nutrilon 1 voor een periode van zes maanden is, Nutrilon 2 voor vier maanden, Nutrilon 3 voor twee maanden, daar is Nutrilon 4 voor een beduidend langere periode van 12 maanden.

 

Nutrilon 5 en 6 gaan er bij Chinese kinderen ook nog vaak in echter wordt er dan nog maar bijvoorbeeld één glas per dag gedronken waardoor de vraag naar Nutrilon 5 en 6 kleiner automatisch kleiner is. Veel Chinese ouders stoppen echter om een of andere reden bij Nutrilon 4. Kinderen van 1+ jaar drinken dan gewoon altijd Nutrilon 4 (in plaats van overstappen op Nutrilon 5 en 6). Een mogelijke reden hiervoor is dat de smaak van Nutrilon 4 iets anders is dan dat van Nutrilon 5 en 6 waardoor kinderen vaak niet over willen stappen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even iets anders, ik vraag me af hoe legaal t nu is. En dan bedoel ik op elk niveau: van 'runner' die winkels leegtrekt en doorverkoopt, tot handelaar tot exporteur. Ook van bedrijven die het zogenaamd wit doen, inclusief belasting etc., vraag ik me af hoe wit dat wel is.

Link naar reactie
  • 0

Even iets anders, ik vraag me af hoe legaal t nu is. En dan bedoel ik op elk niveau: van 'runner' die winkels leegtrekt en doorverkoopt, tot handelaar tot exporteur. Ook van bedrijven die het zogenaamd wit doen, inclusief belasting etc., vraag ik me af hoe wit dat wel is.

 

Ik sluit deze discussie, voordat het weer verzandt in het zoveelste "melkpoeder naar China topic" .

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.