• 0

Fraude met Nederlandse melkpoeder in China

Er zijn 2 topics gesloten over het exporteren van melkpoeder naar China.

Met enige regelmaat word ik benaderd n.a.v. de reacties die ik toendertijd op dit topic gegeven heb, maar ben op zakelijkse voorstellen nooit in gegaan vanwege de gevoeligheid en ook omdat ik in China woon en dus niet zomaar even weer op het vliegtuig stap als het " fout gaat".

 

Telegraaf : fraude met melkpoeder

 

De fraude was al in november aan het licht gekomen. Toen deden de autoriteiten een inval in het hoofdkantoor van de distributeur in de stad Suzhou, vlakbij Shanghai. Ze namen 520.000 pakken en 38.000 blikken melkpoeder in beslag, met een totale waarde van 50 miljoen yuan (6,3 miljoen euro). Ondanks de actie bleef de distributeur doorgaan met sjoemelen.

 

Aangezien deze melkpoeder enkel in Nederland gemaakt is denk ik dat er in Nederland ook wel iemand aan de schandpaal mag voor onverantwoorde praktijken. Gelukkig zegt Hero dat de kwaliteit goed is, maar uiteindelijk heeft iemand dit natuurlijk verkocht.

 

Indien je met levens van babies en heel jonge kinderen speelt is Maatschappelijk verantwoord ondernemen natuurlijk meer dan een must en minimale verplichting. Jammer dat er een direkte link met Nederland is in dit geval.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Aangezien deze melkpoeder enkel in Nederland gemaakt is denk ik dat er in Nederland ook wel iemand aan de schandpaal mag voor onverantwoorde praktijken. Gelukkig zegt Hero dat de kwaliteit goed is, maar uiteindelijk heeft iemand dit natuurlijk verkocht.

 

Als de distributeur een Nederlander is dan wel hier aan de schandpaal, maar als er in China etiketten worden verwisseld door gevestigde bedrijven daar, dan zie ik niet dat De Nederlandse fabrikant te beschuldigen is.

Of gaat dat anders?

Link naar reactie
  • 0

In China is zo'n grote vraag naar melkpoeder, dat me niet logisch lijkt dat dit product erg lang in de Chinese schappen blijft liggen. Het lijkt er gewoon op dat hier een crimineel "dealtje" is gesloten. De NL leverancier kan natuurlijk gemakkelijk middels de export-papieren worden aangepakt.

Link naar reactie
  • 0

Zal mezelf maar eens citeren:

 

Het is net als heroine; elke tussenschakel kan het product versnijden. De merkeigenaar wil niet in zee met tussenhandelaren, omdat het merk besmet raakt als er een idioot tussen zit die de handel verdunt met melamine om twee keer te verdienen. Eerst moet de hele keten onder controle zijn.

 

Nou was die idioot dus de officieel aangestelde distributor van Hero Nutradefense in China. Xile Meisu zou al in november betrapt zijn op (de versies verschillen) het vermengen van oude en nieuwe ladingen, het verkopen van poedermelk dat voor Europa bedoeld was en het ompakken van melk met andere afkomst. Xile Li'er is daar nu in maart voor aangepakt. De directeur zit in het gevang vanwege gesjoemel.

 

Paar rare kantjes aan de zaak. Als Chinezen babymelkpoeder uit Nederland halen, waarom zit de distributeur dan met melk van verouderde datum? Als er bijvermengd wordt (melkpoeder voor China heeft een hoger proteïnegehalte), moeten er dus ook extra verpakkingen in Cina staan. Zijn die ook nagemaakt? Als er in november al tonnen in beslag genomen zijn, waarom gaat de distributeur dan nog maanden door met sjoemelen?

 

Hero springt alle kanten op. Daar zeggen ze dat Jampoo de officiële distributeur is. Al sinds mei 2012. Maar dat is een eigenaardig bedrijf in Taiwan dat verfproducten maakt. Met een vestiging in China.

 

Bovendien zit China net met een wisseling van de wacht bij hun nieuwe keuringsdienst. Dat is ook geen toeval.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ach, het is China.

Ben zelf niet zo van de complot theorieën, behalve als het om China gaat.

 

De overheid heeft nog geen idee wie de 12.000 varkens in de rivier heeft gelazerd, maar gaat wel achter een bedrijf aan dat een etiket heeft aangepast...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op zich wel benieuwd hoe dat nu zit met China, melkpoeder, en hoe dat spul daar nu vanuit Nederland terechtkomt. Zeker ook omdat bijvoorbeeld bij ons momenteel maar 4 pakken babyvoeding tegelijk mogen worden gekocht in verband met export naar China (althans, volgens de mededeling op het schap). Ondanks dat is het toch vaker uitverkocht dan op voorraad. Een paar jaar geleden was dit in onze regio nog niet het geval, maar heb ik ook wel eens op hete kolen gezeten omdat er een paar weken lang in de hele omgeving geen pak babyvoeding meer te krijgen was en de kleine wel stevig doordronk. Vandaar dat ik nu ook maar een paar pakken als voorraad aanhoudt.

 

Maar of dit nu door consumenten naar familieleden wordt gestuurd, of commercieel wordt gebruikt, weet ik niet. Dat laatste zou me niets verbazen en dan is er voor de leverancier niet zo veel aan te doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De melkpoederhandel wordt aan de basis gedomineerd door Nederlanders. Toen de welstand in China toenam en Chinese ouders het beste wilden voor hun babies, bedachten de internationale zuivelondernemingen dat het slimmer was om lokaal te produceren en namen belangen in lokale melkverwerkingsbedrijven. Zowel de Nederlandse cooperatie FrieslandCampina als de onderneming Fonterra uit Nieuw Zeeland (die grotendeels gerund wordt door Nederlanders) werkten destijds met lokale partners.

 

Toen kwam aan het licht dat een paar van die lokale partners hun melkpoeders versneden met de kunststof melamine. Zowel Fonterra als FrieslandCampina (Dutch Lady) werden meegezogen in dat schandaal. Uiteraard is de Chinese consument sindsdien erg voorzichtig met de aanschaf van melkpoeder. Die geeft nu de voorkeur aan 'vertrouwde' buitenlandse merken en daarbij heeft Nederlandse melkpoeder een bijzondere positie.

 

Nou heeft FrieslandCampina een aantal merken in licentie verkocht aan Hero (oa Friso), dat daarmee in bepaalde markten actief is. FrieslandCampina produceert; Hero verkoopt. Opvallend genoeg zijn beide ondernemingen met verschillende merken actief in China. Er zijn handelsmaatschappijen in Hongkong en Taiwan die melkpoeder invoeren (nadrukkelijk Made in Holland) en verkopen via grote retailers, en er zijn nog steeds lokale joint-ventures met het oog op lange termijn.

 

Zowel FrieslandCampina als Hero zijn als de dood dat er onderweg geknoeid wordt met dat melkpoeder, dus ze werken niet mee aan tussenhandel. Parallelimport wordt verder bemoeilijkt omdat de Chinese regels een hoger proteïnegehalte vereisen. Dus een partij melkpoeder uit bv België (dat spul is goud waard) kan niet officieel in China verhandeld worden. Maar het gebeurt toch. Vandaar al die mensen die melkpoeder hamsteren bij drogisten.

 

Het laatste schandaal betreft een officiële importeur van Hero die voor China bestemd melkpoeder versneden zou hebben met (de versies verschillen) ouder melkpoeder of ander melkpoeder. Blijkt maar weer: ketenregie is erg lastig. En je goeie naam kan zomaar besmet raken. Fonterra probeert ondertussen een nieuw merk op het schap te krijgen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Inmiddels blijkt uit onderzoek van de Telegraaf dat met hulp van zowel de merkhouder als de supermarkten containers vol melkpoeder naar China verscheept zijn. Dat laatste verklaart waarschijnlijk waarom ondanks verhoogde aanvoer toch onvoldoende op het schap belandt. Zijn het de franchisenemers of de supermarktorganisaties zelf die hun zakken vullen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Die melk is in feite voor NL een totaal overbodig product. Veel te vet. Geen enkel probleem om die (gekunstelde) fase over te slaan. Het lijkt dan ook wel een beetje op misbruik maken van de bezorgdheid van jonge ouders.

Link naar reactie
  • 0

Na jaren afwachten toch paar maanden geleden besloten met een partner professionele kanalen aan elkaar te koppellen.

Ook hierbij persoon van HL bij betrokken met zijn bedrijf. Wie weet is er binnenkort meer te vertellen en ook over de verdere achtergronden hoe dit moet en welke wetten en regelementen er bij komen kijken.

 

Duidelijk is te zien voor iedereen dat de " handel " tot nu toe uit de hand gelopen beunhazerij is geweest. Zelfd diegenen die claimen het goed aan te pakken zitten vast in een supplychain van semi legaliteit en hiernaast met onzekerheid in deze supply chain. Muziek stopt en ineens is het voorbij met de pret. Zoals eerder overigens voorspeld.

 

Er is dus voldoende ruimte voor ondernemers met wat meer dan een goed idee alleen om iets gestalte te geven wat de tand des tijds kan doorstaan en stabiele toevoer en afname beter garandeerd en hiernaast ook waarborgen bied voor bewaking kwaliteit en uitsluiten van fraude.

Link naar reactie
  • 0

Maar is dat een ''probleem''? Is er hier nu zo tekort dat ouders echt problemen hebben met het verkrijgen ervan?

Je moet er wel op letten en er tijdig bij zijn. Waar andere producten (bijna) dagelijks worden aangevuld, varieert het antwoord van de wederverkopers bij ons in het dorp op de vraag wanneer er weer nieuwe voorraad is van "dat duurt nog wel even" tot "op zijn vroegst eind volgende week". Die keren dat ik niet misgrijp, heb ik nog wel eens het laatste of de laatste twee (meer mag niet) pakken.

 

@P.J.: ik ben wel benieuwd naar de alternatieven dan (anders dan borstvoeding). Een boterham met kaas krijg je er tussen 0 en 6 maanden echt niet in.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Maar is dat een ''probleem''? Is er hier nu zo tekort dat ouders echt problemen hebben met het verkrijgen ervan?

Je moet er wel op letten en er tijdig bij zijn. Waar andere producten (bijna) dagelijks worden aangevuld, varieert het antwoord van de wederverkopers bij ons in het dorp op de vraag wanneer er weer nieuwe voorraad is van "dat duurt nog wel even" tot "op zijn vroegst eind volgende week". Die keren dat ik niet misgrijp, heb ik nog wel eens het laatste of de laatste twee (meer mag niet) pakken.

 

@P.J.: ik ben wel benieuwd naar de alternatieven dan (anders dan borstvoeding). Een boterham met kaas krijg je er tussen 0 en 6 maanden echt niet in.

 

Het gaat hier niet om de eerste melkvoedingen maar om de melkvoedingen die worden gegeven als het met moedermelk is gestopt. Dan krijgen de kindjes hier BamBix e.d. en geen melk meer. In China blijven ze veel langer melk door geven en het liefst ook erg vette.

Link naar reactie
  • 1

 

 

Het gaat hier niet om de eerste melkvoedingen maar om de melkvoedingen die worden gegeven als het met moedermelk is gestopt.

 

En jij denkt dat elke moeder borstvoeding geeft.......

 

Dat denk ik helemaal niet. Ik weet (uit eigen kringen) dat de grootste vraag vanuit China, niet de borstvoeding-vervangende melk betreft, maar de "opvolgende" melk.

Link naar reactie
  • 0
Dat meldde de staatszender CCTV vrijdag

hier kan je ook over nadenken.

 

mss los van dit verhaal, maar ik weet dat er hier ( china ) een handel is in lege verpakkingen van NL melkpoeder ...

( en dat is meer dan de karton of blikwaarde .... ::) )

 

mss nog meer losstaand. dr worden hier zelfs complete ikea's nagebouwd, t/m de pennen en notebookjes voor het personeel aan toe. dus een kartonnen doosje of blikje fabriceren met bv een friso print, hoeft m.i. niet zo'n heel groot probleem te zijn.

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het op zich wel interessant dat dit nu gebeurt. Direct na het Melamine verhaal stonden de schappen met melkpoeder in Nederland gewoon vol. Pas sinds er afgelopen jaar weer melkpoeder vanuit Europa naar China wordt geëxporteerd, is de vraag ernaar geëxplodeerd.

 

Eerder kende ik alleen enkele stewardessen die graag op Amsterdam vlogen om Nederlands melkpoeder op te halen, nu wil een groot deel van de ouders in China dit witte poeder. Jaren na het schandaal (en nog een paar jaar extra na het dioxine schandaal in Nederland dat eerder de export van melkpoeder naar China op zeep hielp).

 

Blijkbaar ziet men nu pas een alternatief voor de brakke Chinese kwaliteit. Dat schept nog at openingen voor ander voedsel, water en lucht.

Link naar reactie
  • 0

Dat denk ik helemaal niet. Ik weet (uit eigen kringen) dat de grootste vraag vanuit China, niet de borstvoeding-vervangende melk betreft, maar de "opvolgende" melk.

Dan is het wel raar dat de schappen met Nutrilon 1 & 2 steeds leeg zijn, en Nutrilon 3 en verder gewoon volop verkrijgbaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Was eigenlijk ook wel voorspelbaar. De levenstandaard van een massa van meer dan 1 miljard mensen stijgt explosief en die willen massaal van alle comfort gebruik maken, die in het westen de gewoonste zaak van de wereld is.

Link naar reactie
  • 0

Na jaren afwachten toch paar maanden geleden besloten met een partner professionele kanalen aan elkaar te koppellen.

Ook hierbij persoon van HL bij betrokken met zijn bedrijf. Wie weet is er binnenkort meer te vertellen en ook over de verdere achtergronden hoe dit moet en welke wetten en regelementen er bij komen kijken.

aangezien wij tegenwoordig twee winkels in China hebben wordt ik er ook regelmatig voor benaderd, ik kan er verder weinig mee, stuur ze door naar onze directeur China.

 

ik weet wel dat de chinezen van de winkel verderop regelmatig met een volle rolcontainer bij post NL aan de balie staan... misschien moet ik maar eens een handeltje gaan beginnen :P

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het op zich wel interessant dat dit nu gebeurt. Direct na het Melamine verhaal stonden de schappen met melkpoeder in Nederland gewoon vol. Pas sinds er afgelopen jaar weer melkpoeder vanuit Europa naar China wordt geëxporteerd, is de vraag ernaar geëxplodeerd.

 

Sterker nog, de export van melkpoeder vanuit Nederland is zelfs gigantisch toegenomen sinds het melamineschandaal. De reden waarom er nu lege schappen zijn is omdat Nutricia sinds begin dit jaar een groot deel van hun productie zelf naar China verscheept. Konden winkels voorheen hun schappen snel bijvullen, nu zijn die voorraden niet meer verkrijgbaar omdat Nutricia die winkelvoorraden zelf alvast naar China heeft geëxporteerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.